Ilmaa jarruissa?

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Ilmaa jarruissa?

ViestiKirjoittaja einari54 » 13:46 Maanantai 17 09 2007

Jarrupoljin pehmeä,parikertaa kun pumppaa poljin jää ylemmäs kun ekakerralla poljettaessa.
Parin polkaisun jäkeen kun painat,,painat,,painat poljin menee hiljaa alas asti.
ilmako tällaista tekee jakulkeeko se ilma ns, eteenpäin sielä putkistossa vai meneekö edestakaisin.
-Pääsylinterin tiiviste sarja on vaihdettu
-jarrutehostaja on testattu
-jarrukenkät/palat on aivan lähellä
-mistään ei vuoda neste ulos
-ilmattukin on,ehkä ei sitten riittäväösti
Auto on nissan synny 1,6 vm 92 ajettu 87 tkm.
einari54
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 20:29 Torstai 17 08 2006

Re: Ilmaa jarruissa?

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:46 Maanantai 17 09 2007

einari54 kirjoitti:Jarrupoljin pehmeä,parikertaa kun pumppaa poljin jää ylemmäs kun ekakerralla poljettaessa.

Normaalia etenkin kun takana on rumpujarrut.

einari54 kirjoitti:Parin polkaisun jäkeen kun painat,,painat,,painat poljin menee hiljaa alas asti.

Jos menee kokonaan lattiaan asti on jossain vikaa. Jos polkimen korkeus on oikea polkemisen alussa, niin epäilen pääsylinterin vikaa. Paine pääsee karkuun tiivisteiden ohi. Japanilaisissa on usein alumiinisyltty, ja siihen ei kumien vaihto riitä kun pinta on kulunut.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9811
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja einari54 » 17:54 Maanantai 17 09 2007

Jos tiivisteet päästää paineen/nesteen läpi eikö sillon pitäis nestettä tulla jostain ulos . kiitos kuitenkin kannanototosta.
Korjaus oppaassa sanottiin mm. että kumiletkut saattavat olla viallisia. eli pullistua jarrua poljettaessa,,jaa"a se pitää tietysti tarkastaa kaveria apuna käyttäen
einari54
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 20:29 Torstai 17 08 2006

ViestiKirjoittaja OH2KV » 20:18 Maanantai 17 09 2007

einari54 kirjoitti:Jos tiivisteet päästää paineen/nesteen läpi eikö sillon pitäis nestettä tulla jostain ulos . kiitos kuitenkin kannanototosta.
Korjaus oppaassa sanottiin mm. että kumiletkut saattavat olla viallisia. eli pullistua jarrua poljettaessa,,jaa"a se pitää tietysti tarkastaa kaveria apuna käyttäen


Jos pääsylinterin tiivisteet vuotavat, ei nestettä valu välttämättä mistään ulos.

Onko jarruille tehty jotakin remonnttia ennen vian ilmenemistä ?

Jarrusatuloiden heikko puhdistus aiheutti samanoloisen vaivan. Joskus muinoin. Jarrupala vain vääntyi, ja jarrupoljin painui pohjaan.
Nissan, Datsun, Tunturi ja Solifer.
Esson mopot.
OH2KV
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 280
Liittynyt: 22:01 Keskiviikko 30 08 2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja einari54 » 21:18 Maanantai 17 09 2007

Ostin auton n, vuosi sitten auto oli sillon juuri katsastettu ja jarrut piti katsastus raportin mukaan aivan tasan niin käyttö kuin käsijarrukin.
Jarrut tuntui jo silloin omituisen pehmeiltä, ja minusta siihen ei oltu tehty
kun korkeintaan jarrunesteen vaihto........jos siinä sitten olis sitä ilmaa joutunut putkistoon pitää ilm, vaan ilmata,,ilmata,,ilmata ja ilmata
einari54
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 20:29 Torstai 17 08 2006

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:33 Tiistai 18 09 2007

Se että poljin menee pohjaan tarkoittaa että paine pääsee karkuun jostain. Jollei ole vuotoa ulos, niin se on pääsylinterin sisäinen vuoto ohi tiivistekumien, joka ei siis aina ole vuotoa ulos.
Tukkoinen jarruletku tai takerteleva satula/sylinteri vain pienentää jarrutustehoa.
Ilma taasen tarkoittaa ettei jarrutustehoa ole alussakaan, ja poljin painuu jo silloin aivan liian alas.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9811
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja fiesta89 » 09:35 Lauantai 22 09 2007

Vuoto pääsylinterin sisällä, veikkaan. Kun pääsylinterin tiivisteet vuotaa, ne ei vuoda ulos, vaan päästävät paineen karkuun "taakseen", ei takaisin säiliöön päin.
fiesta89
Harrastaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 10:51 Lauantai 06 03 2004

ViestiKirjoittaja einari54 » 10:49 Tiistai 02 10 2007

Hei!
Nyt on jarrut kunnossa,mutta valitettavasti siitä viasta en päässyt aivan varmuuteen.
Vaihdoin siihen käytetyn jarrupääsylinterin (25€) sen jälkeen ilmattiin , ilmattiin pääsylinteristä,haarottimesta,ja pyöristä.
ei auttanut,,,,,,
Sen jälkeen katsoin oik,etu, jarrusatulan toiminnan kaverin painaessa ja punpatessa jarruja. Tässä todennäköinen vika. jarrusatula se "irtonainen"
osa meni jarrua painaesa lopussa vähän vinoon eli männän liike sisään ja ulos oli norm isompi ja kun ottaa huomioon jarrusylinterin tilavuuden, pieni liike männässä on jo melkoisen iso liike polkimessa/pääsylinterissä.Ajattelin että jarrupalat ovat kuluneet vinoon ja vaihdoin kaikki jarrupalat siis eteen.vanhoissa paloissa ei näkynyt kylläkään mitään vikaa samalla jätin kuppaset vinkumisen esto pellit kaikki pois
Sitten ilmattiin moneen kertaan jarrut eli 5 polkaisua ja ilmaus kertaa 3 =15 polkaisua per pyörä,nyt on todella hyvät jarrut vaikka olis toinen jalka polkimen alla silti jarrut saa lukkiutumaan ottaa todella ylhäällä ja heti kiinni.
Sen verran vielä siitä jarrupääsylinterin tiivisteiden sisäisestä vuodosta.
nissanissa on kaksi mäntää peräkkäin jossa kummassakin on jouset.
jarrupolkimesta katsottuna eteenpäin.ensin on mäntä sitten jousi toinen mäntä ja viimeisenä toinen jousi männissä on 4 kpl kartiotiivistettä. kolme kartiotiivistettä harittaa vastakarvaan ja viimeinen on myötäkarvaan.Pääsylinterin toimintaa sen enempi tuntematta, ihmettelen vieläkin ettei sieltä tule neste ulos jos nää tiivisteet ovat kuluneet niin paljon ettei sinne synny painetta.
Tää nyt ollu kauheen selkeesti selitetty mutta muistaakseni lupasin kertoo lopputuloksen,
einari54
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 141
Liittynyt: 20:29 Torstai 17 08 2006


Paluu Yleinen keskustelu