626 -99GW 2.0TD jakohihnan vaihto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

626 -99GW 2.0TD jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Anttulanttu » 14:56 Maanantai 24 04 2006

Terve,

Onkos kellään täällä kokemusta TD:n jakohihnan vaihtotyöstä?
On merkkihuollossa aika hunajaisen hintainen operaatio. Onko jotain kummallista kommervenkkiä mikä pitäisi etukäteen tietää, ettei markan mies tee kymppitonnin vahinkoa? Muutamiin bensavehkeisiin on hihnat tullut hyvällä menestyksellä vaihdettua. Pyörittääkö hihna jakajapumpun lisäksi vielä tasapainotusakseleita (onko koneessa edes moisia?)? Kiristinpyörä kai aina vaihdetaan samalla ja hydraulinen kiristin jo näyttää pahalle.
Löytyykö mistään korjaamomanuaalia joka edes sivuaisi dieseli konetta?

-aNTTI
Anttulanttu
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 14:41 Maanantai 24 04 2006

ViestiKirjoittaja cedricfan » 15:41 Maanantai 24 04 2006

Autodatan mukaan 2,2 tuntia eikä mystisiä työkaluja tms. Homman pitäisi onnistua keneltä tahansa korjaamolta, kunhan on ohjeet ja "normaali kokemus"!
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9813
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Alles Eigenbau » 19:13 Lauantai 06 05 2006

Missäs kaukana asut?.kyselin bensa 626 muutamilta läheisiltä merkkiliikkeiltä hihnanvaihtoa ja Hämeenlinnassa oli 190-e vaan !.tais olla 470-e kallein arvio?.ne sen vaihtoi toisen kerran jo,90tkm ensin ja nyt 180tkm.Itse en viitsi tolla hintaa käsiä sotkea!
Alles Eigenbau
AutoGuru
 
Viestit: 709
Liittynyt: 06:49 Maanantai 19 05 2003
Paikkakunta: Hausjärvi

ViestiKirjoittaja Anttulanttu » 07:44 Keskiviikko 31 05 2006

Vihdoin sain aikaiseksi tuon hihnan vaihdon. Ei se tosiaan mikään mahdoton rupeama ollut. 2.2 tunnin sijaan multa tosin meni 2 iltaa eli n.5 tuntia. Mutta merkkiliikkeen hinnoittelun pelkällä työn osuudella voisi keskituloinen kansalainen ottaaa viikon palkatonta lomaa, ostaa tarvitavat työkalut ja seppiä hihnan paikoilleen, lopun viikkoa voi vielä pelata hitaita hevosia Vermossa ja jäädä vielä taloudellisti omilleen!

Tein itseäni varten listan operaation työvaiheista, kun on parin vuoden päästä homma taas edessä. 626 TD:n lisäksi ohje lienee sovellettavissa myös 323 TD:hen, lienee suunnilleen sama kone. Koska en ole mikään korjaamoalan ammattilainen on ohjeeseen suhtauduttava melkolailla varauksella!

Mazda 626 -GF/GW TD jakohihnan vaihto:

Irroita:

-Akun miinus napa
-Oikea etupyörä
-Muovinen "pohjapanssari"
-Muovisuojus moottorin päältä
-Paisunta säiliö (kiinni yhdellä ruuvilla)
-Laturin hihnat
-Jakohihnan ylempi muovikotelo
+Tässä vaiheessa pyöritetään kohdistusmerkit kohdalleen vitosvaihde päälle, kakkosnelosen pätkällä hyvä pyörittää navasta.
-Kampiakselin kiilahihnapyörä, 6kpl kuusiokoloruuveja (sorkkaraudalla vängätään moottorinkannakkeesta moottoria, jotta hihnapyörän saa poistettua. Varo ettei putoa lattialle)
+Nyt kampiakselin päässä viistoon alaspäin sojottava uloke ei ole kohdistusmerkki
-Moottorin kannake (öljypohjasta tuetaan tunkilla, puulevy väliin)
-Kierroslukuanturin kaapeli kaivetaan irti alemmasta jakokotelosta
-Alempi muovinen jakokotelo (molemmissa jakokoteloissa saman pituisia pultteja, mutta alemmassa 4 alinta lyhyempiä)
-Jakajapumpun hihnapyörä lukitaan 2kpl M8x40 pultein (reiät kohdistusmerkin kohdalla ja vastakkaisella puolella, kierteet blokissa)
-Kierroslukuanturi kampiakselin vierestä
-Jakohihnan kiristin patruuna
-Jakohihna
-Etummainen välipyörä 14mm pultti
-Kiristin välipyörä 8mm kuusiokolo (Tavallista L-kuusiokoloavainta joutuu lyhentämään jotta mahtuu)

Jos kiristinpatruunaa (perkeleen kallis käikäle) ei uusita, prässätään sen tappi sisään ja sokataan tapilla. Patruuna pitäisi uusia jos on vuotanut öljyä.
Muutoin kasaus aikalailla käänteisesä järjestyksessä. Kirisrin patruunan asennuksen jlk. pyöritetään konetta pyörännavasta joitain kierroksia ja tarkistetaan kohdistusmerkit kohtuuttoman useaan kertaa.

-aNTTI
Anttulanttu
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 14:41 Maanantai 24 04 2006

ViestiKirjoittaja Deippa » 08:32 Keskiviikko 31 05 2006

TODELLA hyvä yhteenveto työstä!!! Tällaisia saisi olla enemmänkin. Varmaan olis ihan hyvä ohje säilytettäväksi hyvissä neuvoissa, vaikka onkin vain yhteen konetyyppiin.
Deippa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 191
Liittynyt: 06:45 Keskiviikko 02 04 2003
Paikkakunta: Haukipudas

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:06 Keskiviikko 31 05 2006

Hyvän otsikon ansiosta löytyy kyllä helposti haullakin, otsikko on monta kertaa tärkeä olla hyvin kuvaava :wink:
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9813
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 626 -99GW 2.0TD jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja wili86 » 21:15 Perjantai 05 03 2010

Voisko admin antaa tietoa paljon kyseisessä toimenpiteessä maksaisi uudet osat?
wili86
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:09 Perjantai 05 03 2010

Re: 626 -99GW 2.0TD jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:18 Maanantai 08 03 2010

http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... 59&year=-1

Tuolta poimittuna:

Jakoh ohjain Mazda-TDi 98- 25-6241 GF/GW TDi-2,0 98-> OHJAIN [1998 - 2002] 64.90 €
Jakoh kiristin Mazda-TDi 98- 25-6242 GF/GW TDi-2,0 98-> KIRISTIN [1998 - 2002] 64.90 €
Jakohihna Mazda-2,0TDi 25-6115 TDi-2,0 GF/GW 98->02 [1998 - 2002] 83.50 €

Sitä tarviiko tai kannattaako samalla vaihtaa esim laturinhihat tai akselitiivisteitä on paha mennä veikkaamaan, mutta nuo nyt ainakin menee kaikki.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9813
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: 626 -99GW 2.0TD jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja wili86 » 17:28 Keskiviikko 10 03 2010

kiitos
wili86
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:09 Perjantai 05 03 2010


Paluu Mazda