Meganen '97 matkamittarin valo pimeni

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Meganen '97 matkamittarin valo pimeni

ViestiKirjoittaja eccu » 11:39 Maanantai 28 02 2005

Meganenstani pimeni ykskaks digitaalisen matkamittarin merkkivalo? Sopivasta kulmasta kun näyttöä katsoo, niin lukemat näkyvät eli näyttö itsessään on ehjä mutta valo ei.
Onkohan tuo kuinka kallis operaatio korjata eli riittääkö merkkivalon vaihto vai onko vaihdettava koko näyttö?

Ja voiko katsastusmies pompauttaa tästä?
eccu
Harrastaja

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:32 Maanantai 28 02 2005

Taustavalona on tyypillisesti joko pieni lasikantalamppu (12V 1,2W) tai hieman sitä pienempi juotettava lamppu (T 1 tai T 1 1/4 12V/60mA tai 14V 80mA). Lampun vaihdossa pitää mittaristo irrottaa tai pästä käsiksi mittariston takapuolelle piirilevyyn.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru

Wetteri

ViestiKirjoittaja eccu » 17:03 Keskiviikko 03 08 2005

Eeh!

Aloitanpa tämän tarinan ihan alusta asti.
Kun ostin Meganeni Oulun Wetteriltä, niin jo ostovaiheessa oli autossa se vika ettei öljynpaineenmerkkivalo syttynyt startatessa (tällä testataan että varoitusvalot ylipäätänsä pelaavat). Tuo valo siis ei pelannut missään vaiheessa.
Kun vein sitten auton huoltoon Kuusamon Wetterille aivan toisesta syystä, käskin korjausmiehiä tarkistamaan samalla, että mistä johtuu ettei öljynpaineenmerkkivalo pala. No loppujen lopuksi selitykseksi sain sen, että kaikki johdot, anturit ja merkkivalokin on kunnossa, mutta vika on tietokoneboxissa ja se maksaa 800€ + työt. Ihmettelin hieman, että miten jos tietokoneboxista jotain menee rikki niin ainoa oire on yhden merkkivalon toimimattomuus, johon sain vain selitykseksi että se tietokoneboxi on VAIHDETTAVA. En siihen kuitenkaan suostunut, vaikka kuinka Wetterillä pelottelivat öljynpaineenmerkkivalon tärkeydestä vaan olen siitä asti ajanut pienellä riskillä,...... mutta vain näihin päiviin asti kun aloin kesällä vaihtamaan matkamittarin taustavaloa.
Mittaristosta piti irroittaa neljä johtonippua, jotta lampun sai vaihdettua. Takaisin johtoja mittaristoon painellessa huomasin, ettei yksi johtosarja painunut liittimeen niin syvälle kuin kolme muuta. No eikun reilusti voimaa kehiin ja niinhän se napsahti paikoilleen hieman rusahtaen. Tämä johtui näköjään siitä, että yksi lukitusklipsu oli taipunut liittimen tielle, mutta oikeni oikeaan asentoon forcea käyttämällä. Tämän jälkeen starttasin auton ja kas kummaa, öljynpaineen + muutama muu (varoitus)merkkivalo syttyi startissa palamaan ja sen jälkeen sammuivat, kuten pitääkin. :lol:

Ihmetyttää vain tuo Wetterin toiminta, että heidän mielestään ainoa korjausvaihtoehto oli tuo kalliin tietokoneboxin vaihtaminen ja ettei missään muualla varmasti ole vika kun ovat kerta moneen otteeseen tarkastaneet. Varmasti olisivat sen tietokoneboxin vaihtaneetkin ja ihmetelleet ettei vieläkään toimi ja huomanneet sitten tuon hieman irrallaan olevan johtoliittimen. Olisivat sitten painaneet tuon liittimen alas ja väittäneet minulle, että kyllä se vika siellä tietokoneboxissa oli, että pistähän vaan rahaa tiskiin. :twisted:

Hieman kyllä sapettaa ja Wetterillä yksi asiakas taas vähempänä.
eccu
Harrastaja

ViestiKirjoittaja jiihoo » 17:37 Keskiviikko 03 08 2005

just joo, tyypillistä wetteriä..
no, Roin wetteriltä mä oon saanu sentään palvelua, pisteitä sinne..

ja sait matkamittarin näkymään?
jiihoo
Ahkera harrastaja

ViestiKirjoittaja eccu » 17:39 Keskiviikko 03 08 2005

jiihoo kirjoitti:just joo, tyypillistä wetteriä..
no, Roin wetteriltä mä oon saanu sentään palvelua, pisteitä sinne..

ja sait matkamittarin näkymään?

Joo, ei tuo ollut ainoa taistelu Meganen korjauksesta Wetterin kanssa, mutta niistä en jaksa kirjoittaa, menee pian romaaniksi.

Jees, mittari toimii.
eccu
Harrastaja

Paluu Renault