AUDI 100 -89 jarrut

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

AUDI 100 -89 jarrut

ViestiKirjoittaja ales1910 » 09:04 Sunnuntai 16 01 2005

Omistamallani Audi 100 2,2E -89 on nyt ajettu 340 tkm. Ongelmana on jarrut. Jarru poljin tuntuu jotenkin "pehmeältä" ja jarrupaineen varoitusvalo alkaa vilkkua kojetaulusa. Jarrut kyllä toppaavat koska eivät katsastuksessa moittineet. Onkohan jollain tietoa vaivasta. Kiitoksia jo etukäteen.
ales1910
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 21:40 Perjantai 12 11 2004

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 11:17 Sunnuntai 16 01 2005

Voi aloittaa klassillisella kaavalla: 1) jarrunesteen määrä 2) jarrupalojen jäljelläoleva pinta ( kaikki palat!) 3) jarrulevyjen jäljelläoleva paksuus ja kunto ( urat, ruostekerrokset ) 4) jarrusatuloiden liikkuvuus ( liukutapit, männät ) 5) ilmaus . Kuten vioissa yleensä, se ei välttämättä ole "yhdessä paikassa", siksi kokonaisuuden tarkistus on tärkeää. Listassa ei vielä ole esim jarrupaineen rajoitinventtiiliä ( takajarrut ), koska puuhun ei nousta latvasta :wink: . Kannattaa aloittaa etujarruista. En muista onko tässä mallissa jo hydraulista tehostinta vaiko vain se pelkkä alipainetehostin. Kulumisrajoista yms saisi paremmin tietoa korjausoppaasta :!: .
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja Jore » 18:14 Lauantai 29 01 2005

On hydraulinen tehostin ainakin vm. -90. Mullakin autochek valo vilkkuu jarrutuksessa, varsinkin ku tulee risteykseen moottori tyhjäkäynnillä. Hetken päästä sammuu.Tehostaja on uusittu et ei siinä ainakaa oo vikaa. Paineet vaan laskee liian alas. Paineakku on tietty finaalissa et se ei varaa painetta.
Jore
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 17:55 Sunnuntai 06 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:57 Maanantai 31 01 2005

Mikä sen hydraulisen tehostimen idis oikein on, taitaa Audi olla rakenteen ainoita käyttäjiä?
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9821
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 11:18 Maanantai 31 01 2005

Ohjaustehostimen pumpulta otetaan hydraulista painetta, joka varataan paineakkuun ( neste puristaa "pommissa" olevaa kaasua kokoon ). Polkimen ja pääsylinterin välissä on hydraulinen tehostin. Meno-ja paluuputkia sekä muuta pikkukilkettä :roll: . Kuva ja seloste löytyy Haynesin Audi 80, 90 & Coupe Oct 1986 to 90 opaan sivulta 9.18 . Tuli kirjan mukaan 80, 90 -sarjan 2,3 litraisiin vuonna -90. Ei taida olla henkilöautoissa muissa kuin Audeissa käytössä? Jossain työkoneessa muistelen tavanneeni vastaavan.
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja miksei » 18:39 Maanantai 31 01 2005

Kyllä toi audin jarrusysteemi on erikoinen, mutta kun perusteet ymmärtää siinä on jotain järkeä. Ikinä ei kannata laittaa järjestelmään kuin omaa erikoisnestettä. Pumpun kuntoa ja tiivisteitä kannattaa seurata ja pitää kunnossa. Samoin hammastangon vuotoja kantsii pitää silmällä.
Omassani joskus meni poljin pohjaan mutta katsastuksessa ei ikinä mitään huomauttamista. Muutaman vuoden välein kun tekee kunnon huollon ja säädöt niin järjestelmä toimii. Varoitusvalo lukee jarrupalojen kuluneisuutta, painetta ja hydraulinesteen pintaa. Jos jokin näistä antaa häiriöta, valo vilkkuu.
Jos pidät autoa kauan, pidä huolta järjestelmästä. Se meinaan maksaa enemmän kuin uskotkaan. Siihen ei yleensä tule yksi vika, se pamahtaa kerralla kokonaan ja hinnoista 2500egee osat keskustellaan....
miksei
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 53
Liittynyt: 09:44 Maanantai 12 05 2003


Paluu Audi

cron