passatin tyhjäkäynti kylmänä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

passatin tyhjäkäynti kylmänä

ViestiKirjoittaja Mikki » 09:45 Maanantai 14 10 2002

tyhjäkäynti ei toimi kylmänä käynnistyksen jälkeen käy noin 15s sen jälkeen sammuu ,ja pakoputkesta tulee voimakas bensan haju. Noin 5 starttauksen jälkeen rupeaa pikkuhiljaa käymään.
Lämpöisenä ei ole tyhjäkäynti ongelmaa. passat -89
Mikki
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09:26 Maanantai 14 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:49 Maanantai 14 10 2002

Taitaa ryyppy olla liikaa päällä? Ja auto siis silloin kaasutinkoneella...
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Mikki » 10:00 Maanantai 14 10 2002

Onko mitään säätö ohjeita? joo on kaasutin versio
Mikki
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09:26 Maanantai 14 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:32 Maanantai 14 10 2002

Tsekkaa mitä tapahtuu ryyppyläpälle (kaasuttimen kurkussa) kun kylmänä polkaiset kerran kaasua Läpän pitäisi nyt sulkea kaasuttimen kurkkua. Jos ei tapahdu mitään lienee kellon sisällä oleva bimetallijousi poikki, jos läppä liikkuu vain vähän on kello väsähtänyt tai väärin säädetty. Sinulla ryyppy kyllä taitaa sulkeutua liiankin hyvin :!: Läpän pitäisi alkaa aueta sitä mukaa kun kone lämpeää, jos näin ei käy niin ryyppykelloa pitää säätää kiertämällä. Elikkä automaattiryyppy kääntää ryyppyläppää sulkemaan kaasuttimen kurkkua. Läppää ohjaa ryyppykello, joka lämpeää vedellä ja/tai sähköllä. Alilämpöisellä moottorilla ryyppy makaa pidempään päällä jos se on "vesiohjauksella". Tuo ryyppykello on säädettävissä: se on kiinnitetty kaasarin runkoon muutamalla ruuvilla ja kiertyy kun ruuveja löysätään. Mutta ryyppykello vanhenee ja laiskistuu, eli jos vanhaa väsynyttä kelloa kääntää olemaan vähemmän päällä voi käydä että ryyppy ei mene kunnolla päälle ja jos se menee kunnolla päälle niin se ei taas "ylety" menemään pois... Ennen säätelyä on syytä merkata aloituskohta esim tussilla ja kääntää hieman kerrallaan, ilmanputsari irroitettuna näkee kaasarin kurkusta paljonko ryyppyläppä on sulkeutunut. Onnea säätöön :wink:
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Mikki » 07:22 Keskiviikko 16 10 2002

Onko kallis jos ostaa uuden auttomaatti ryypyn ? tai koko kaasarin


PS. Kiitos vaivan näöstä cedricfan
Mikki
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09:26 Maanantai 14 10 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:45 Keskiviikko 16 10 2002

Uusi kaasari maksaa maltaita, varmaan muutaman sata erkkiä :evil: Osien saaminen riippuu kaasarin merkistäkin, Pierburgiin saa helpommin kuin Keihiniin :roll:
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Kolli » 08:44 Keskiviikko 30 10 2002

Jos auto sammuu melkein heti "tukehtumalla", saattaapi vika olla pull-down rasiassa. Sen tehtävä on avata ryyppyläppää vähän heti kun kone on käynnistynyt. Siis samaan tapaan kuin manuaaliryypylläkin pitää läppää hieman avata starttauksen jälkeen jotta kone ei tukehdu.

Toki kannattaa tarkistaa että alipaineletkut on kunnossa. Tuon pull-down rasian voi testata imemmällä letkusta. Jos kara ei liiku tai kalvo vuotaa, niin silloin on uusimisen paikka. Jos päädyt uuden hankkimiseen, katso onko siinä yksi vai kaksi alipaineletkua ja mittaa karan pituus. Kaasutin taitaa olla 2E3.

Osa maksaa noin pari-kolmesataa vanhaa rahaa ja sen saa joko Merteililtä tai VW:ltä.

Se varsinainen ryyppyelementti vaikuttaa pitemmällä aikavälillä. Yleensä siitä palaa poikki sähkövastus (selviää mittaamalla) ja se toimii siten huomattavasti hitaammin ja polttoainetta kuluu turhan paljon.

Nuo vesiletkujen liitännät tuppaavat syöpymään puhki mikäli kaasuttimeen ei ole asennettu jälkikäteen maadoitussarjaa.

Joskus kun tuon ryyppyelementin hintaa kyselin (yli 5 vuotta sitten), se oli yli 600 mk.

Kolli
Kolli
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 20:22 Tiistai 29 10 2002

ryyppypngelmista

ViestiKirjoittaja tepik » 08:57 Tiistai 19 11 2002

Selvitin omastani 2e pierburgista ryyppyvikaa ja ryyppyläppä pysyy käsin kääntämällä päällä vain 5 sek sitten jousi vetää sen pois. Uusi ryyppykello maksaisi alennuksineen n.600-700mk. Asiantuntija kertoi että jousi voi olla vain pompannut pois paikaltaan, liimalla/patentilla sen saa kiinni uudestaan. On kokeiltava ennenkuin ostetaan uusi ryyppykello...
tepik
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 14:30 Maanantai 18 11 2002


Paluu Volkswagen