127 903 cm3 vm.-81 venttiilien säätö

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

127 903 cm3 vm.-81 venttiilien säätö

ViestiKirjoittaja iipii » 14:31 Maanantai 15 03 2004

Osaisiko joku kertoa miten voisi saada säädettyä venttiilit niin ettei käynnistyksen jälkeen kuuluisi nakutusta ja miten rakotulkin kuuluu liukua välissä, kun sanotaan että "tahmeasti" niin osaisiko joku tarkentaa tätä määritelmää
iipii
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:42 Keskiviikko 26 02 2003
Paikkakunta: Raisio

ViestiKirjoittaja seppo1 » 07:29 Tiistai 16 03 2004

Tuota, ei kaikkien moottoreiden ole tarkoituskaan olla täysin hiljaisia venttiilikoneiston osalta. Joissain moottoreissa käytetään niin suuria venttiilivälyksiä, että taatusti pitää pientä naputusta. Tahmeasti liikkuminen siinä säätövälissä kai tarkoittanee, että rakotulkki hieman puree kiinni, mutta on vielä suht helposti sormin liikuteltavissa ilman voimanponnistuksia.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 738
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 09:30 Tiistai 16 03 2004

Ei fiudessa saa ihan hiljaiseksi venttiilikoneistoa. Taistelin itsekin saman asian kanssa ja kokeilin vaikka minkälaisia välyksia. Huomasin, että hieman paremmaksi rallatuksen saa jäykemmillä öljyillä. Tosin parannus on melko olematon.
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 09:32 Tiistai 16 03 2004

Unohtui tosin mainita, että vaihtamalla jakoketjun ja rullat, koneen saa käymään kauniimmin...
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja pete127 » 13:04 Torstai 13 05 2004

Juu, kuule tein ite koneelle täyden remontin, paisi kytkimelle. Ja voin kertoa ettei knetta aivan hiljaiseksi saa. Jos kone käy tasasesti, niin pieni nakutus ei ole mitään muuta kuin luonnollista, vääränlaisen nakutuksen kyllä huomaat. Ja jakopään ketju/rattaat olin myös vaihtanu. Kesällä ainaki on hyvä käyttää vähä jäykempää öljyä...näyttää pihakin paremmalta :lol:
pete127
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 11:15 Torstai 13 05 2004

ViestiKirjoittaja iipii » 22:54 Torstai 13 12 2007

Kiitokset vaan vastauksista. Koitin säätää venttiilivälykset korjausoppaan mukaan mutta vaan pahemmaksi meni. Eipä auttanut muu kuin muistella miten isäukko ennenvanhaan venttiileitä sääsi ja tulipa Fiiusta niin hiljainen kuin vain siitä voi tulla. Jäkopää ei pidä ylimääräistä ääntä.
iipii
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 18:42 Keskiviikko 26 02 2003
Paikkakunta: Raisio

ViestiKirjoittaja jip59 » 22:07 Perjantai 14 12 2007

Joskushan keinuvipuihin kuluu kolo venttiilin kohdalle. Elikkäs jos työntää rakotulkin väliin ja säästää niin jää liian isolle välykselle.
Varmin keino on säätää heittokellolla eli heittokello venttiilin kohdalle keinuvivun päälle ja säätää sen mukaan välykset kohdalleen.
On myös työläämpi vaihtoehto eli jos keinuissa on kulumaa niin keinut irti ja hionta sileäksi että rakotulkki näyttää oikein.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1037
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"


Paluu Fiat