Jetan iskarit?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Jetan iskarit?

ViestiKirjoittaja N12 » 17:16 Maanantai 10 11 2003

Hei taas kaikki tietävät!

Muutama viikko takaperin renkaita vaihtaessa havaitsin, että kaikki iskarit vuotavat ja ne pitäisi siis vaihtaa kohtapuoliin. Katselin tuossa varaosa sivuja ja haluaisin vähän tarkennusta noihin tietoihin. '90 Jetassani kaikki iskarit niin edessä kuin takanakin ovat mitä ilmeisemmin McPhersson tyyppisiä :?:

Mitä eroa seuraavissa fyysiseltä kiinnitystavaltaan tjsp... on?:
Jetta II 1.90--91 eteen/VAIHTOPATRUUNA (ei GTi/4WD)... 66-4014 33.62
Jetta II 1.90--91 eteen/VAIHTOPATRUUNA Sachs............. 85-3018 41.04
Jetta II 1.90--91 eteen/JOUSTINTUKI (ei GTi/4WD)...........63-3900 44.45


Eli lähinnä kiinnostaa tuo /Vaihtopatruuna vs. /Joustintuki. Olenko väärässä kun luulen, että autooni olisi tuo joustintuellinen oikea? Onko tuo malli 66-4014 'anonyymi' ja 85-3018 Sachs eli merkkituote? Käytännön eroja? Hinta ei ole ratkaisevan suuri.

Jousista sen verran, että Jettani on tyypillisesti vähän peräpainoksissa vaikka tuossa joskus syksyllä vahingossa jonkun kysymykseen vastasinkin jotakin aivan muuta :oops: Eli tuohon ei taida olla tarjolla mitään 'vetoautonjousia' tai esim. farmari-Golfin jousia kun sitä aloitettiin valmistamaan vasta joskus about -93?

Kiitos vastauksista!
N12
N12
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 151
Liittynyt: 13:08 Sunnuntai 17 11 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jetan iskarit?

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 06:56 Tiistai 11 11 2003

N12 kirjoitti:Hei taas kaikki tietävät!

Jousista sen verran, että Jettani on tyypillisesti vähän peräpainoksissa vaikka tuossa joskus syksyllä vahingossa jonkun kysymykseen vastasinkin jotakin aivan muuta :oops: Eli tuohon ei taida olla tarjolla mitään 'vetoautonjousia' tai esim. farmari-Golfin jousia kun sitä aloitettiin valmistamaan vasta joskus about -93?



Käsittääkseni Jetassa ja Golfissa on samat jouset ja Jetan perä on kuitenkin jonkun verran painavampi. Jouset ovat Jettaan ehkä hieman alamittaiset. Niinpä vanhemmiten perä "roikkua" mutta uusilla jousilla saa ryhtiä joksikin aikaa.
Jos esim. ostaa madallusjouset niin Golfiin suunnitelluilla sarjoilla voi Jetan perä jäädä keulaa alemmaksi...
Kalusto: Toyota Avensis Wagon 2,0 4D4 -05, Nissan Note 1,6 -06
Exät: 3xBMW, 4xToyota, 3xFiat, 3xHonda, 1xMB, 1xVolvo, 2xSeat
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:13 Tiistai 11 11 2003

N12 on päätellyt anonyymi/merkkituote aivan oikein. Ventossa ja Golf-kolmosessa VW alkoi käyttää suljettuja etutolppia, jotka taasen ovat mitoiltaan samoja kuin vanhemmissakin eli jos Jettassa tolpat ovat jo haperoita voi tilalle vaihtaa uudemmat kokotolpat :idea: Ehjillä tolpilla nuuka vaihtaa pelkän patruunan. Takajouset taasen... Motonetin Jetan takajouset ovat myös Golfiin kelvot, mutta Golfissa lievästi vahvistetut. Jettaan ns vakiot. Oma suositukseni olisi laittaa taakse kaasuiskarit & uudet jouset ja eteen nesteiskarit.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:05 Tiistai 11 11 2003

Tosiaan, niinkuin N12 todennäköisesti tietääkin, perän "roikkumiseen" tehoaa vain se, että iskunvaimentimien kera uusitaan myös jouset.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3256
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja opa » 20:33 Tiistai 11 11 2003

N12 minkä vuotinen se sun jetta on? muistanko oikein et vm90?

Noi etutolpat on meinaan vanhemmissa jetoissa/ golffeissa suht helposti purettavissa jolloin pelkän patruunan vaihto tulee kyseeseen mut 90 ja ylös päin on iskari tornin yläpään rakennetta vähän muutettu ja väitän et paljon helpommalla pääset ku uusit koko jousijalan.

Itse kyllä suosittelen koko kierrosta sachsin kaasuja.

Ku uusit iskarit ni jouset kannattais uusii samalla en tähän hätään pysty tarkastaa onko alkuperäiset jouset molempiin autoihin golf/jetta samalla varaosanumerolla mut kannattais merkki liikkeestä kysyy onko molemmissa omansa ku noilla golffin jousilla perä aikaa myöten tippuu.
( jetan jouset saattais olla jäykemmät? ) jos sellaisia on.

Asiallisissa saksalaisissa alusta sarjoissa( ei siis missään eibacheissa ) on takaiskareissa jousilautasen sokka säätö jolla tota perän korkeutta pystyy säätää 10mm välein esim -40mm sarjan kanssa perää voi laskea vain 20-30mm

Tosin en tiedä onko toi madallus kohdallasi mikään vaihto ehto.
Mukavuushan siinä hiukan aina kärsii vaikka kurviin ajo ominaisuudet paranee :lol: ( itsellä -75/50mm ) Mut mä olenki viel "kakara".

Tosin jos ostat vakio iskarit ja jouset ni etupäähän vois tietty asentaa madaltavat jousilautaset jotka tiputtavat etupäätä 10-15mm eli niiden avulla auton sais vaateriin ajo ominaisuuksien kärsimättä koska madallus olis noin lievä.

madaltavat jousilautaset ovat saksalainen yleis "tuning" osa ja multakin löytyy sellaiset yhdet ylimääräisenä hyllystä.

Elikä kyseessä etutolpan jousen ylälautanen joka on normaali lautasta matalampi.

samalla ku vaihdat etutolpat ni vaihda etuiskarien yläpään tukilaakerit.Ne on "heikko" kohta ja kannattaa uusia samalla ku tolppa on irti.
Löytyy motonetista
Jetta II 84--91 Etujousijalan ylätuki+laakeri. . . . . . . 18-1117 18.16
Jetta II 84--91 Etujousijalan ylätuki+laakeri aito VW-osa. 18-1235 30.95
opa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 52
Liittynyt: 22:22 Perjantai 08 08 2003
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja N12 » 21:01 Tiistai 11 11 2003

Vastaanpa tässä kaikille samalla eli jep ... Jetta on '90 mallia. Tarkoituksena vaihtaa joka nurkkaan sekä iskarit että jouset. Vaikka VW onkin ollut meillä vasta muutaman kuukauden, niin sen verran tulee/on tullut seurattua autoja tien päällä, että tiedän tämän perän laahaamisen olevan Jetassa enemmänkin tavaramerkki ... valitettavasti.

Pitääpä ihan ajatuksen kanssa katsoa vielä nuo teidän viestit läpi ja miettiä.

Mikä noista Sachsin kaasuista tekee niin hyvät? Itse ajattelin laittaa nesteiskarit. Hyvillä perusteluilla mieli saattaa muuttua :lol:
N12
N12
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 151
Liittynyt: 13:08 Sunnuntai 17 11 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja N12 » 21:05 Tiistai 11 11 2003

cedricfan kirjoitti:N12 on päätellyt anonyymi/merkkituote aivan oikein. Ventossa ja Golf-kolmosessa VW alkoi käyttää suljettuja etutolppia, jotka taasen ovat mitoiltaan samoja kuin vanhemmissakin eli jos Jettassa tolpat ovat jo haperoita voi tilalle vaihtaa uudemmat kokotolpat :idea: Ehjillä tolpilla nuuka vaihtaa pelkän patruunan. Takajouset taasen... Motonetin Jetan takajouset ovat myös Golfiin kelvot, mutta Golfissa lievästi vahvistetut. Jettaan ns vakiot. Oma suositukseni olisi laittaa taakse kaasuiskarit & uudet jouset ja eteen nesteiskarit.



Tarkennusta tähän eli vaihtopatruuna on siis itse se vaimentava osa ja tuo Jetta II 1.90--91 eteen/JOUSTINTUKI (ei GTi/4WD)...........63-3900 44.45 on se 'McPhersson' minkä sisään vaimentava osa tulee? Näin ainakin maalaisjärjellä tulin tähän mielenyhtymään.
N12
N12
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 151
Liittynyt: 13:08 Sunnuntai 17 11 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:51 Keskiviikko 12 11 2003

N12 kirjoitti:
cedricfan kirjoitti:N12 on päätellyt anonyymi/merkkituote aivan oikein. Ventossa ja Golf-kolmosessa VW alkoi käyttää suljettuja etutolppia, jotka taasen ovat mitoiltaan samoja kuin vanhemmissakin eli jos Jettassa tolpat ovat jo haperoita voi tilalle vaihtaa uudemmat kokotolpat :idea: Ehjillä tolpilla nuuka vaihtaa pelkän patruunan. Takajouset taasen... Motonetin Jetan takajouset ovat myös Golfiin kelvot, mutta Golfissa lievästi vahvistetut. Jettaan ns vakiot. Oma suositukseni olisi laittaa taakse kaasuiskarit & uudet jouset ja eteen nesteiskarit.



Tarkennusta tähän eli vaihtopatruuna on siis itse se vaimentava osa ja tuo Jetta II 1.90--91 eteen/JOUSTINTUKI (ei GTi/4WD)...........63-3900 44.45 on se 'McPhersson' minkä sisään vaimentava osa tulee? Näin ainakin maalaisjärjellä tulin tähän mielenyhtymään.


Jep, oikein, mutta tarkennan vielä että 63-3900 sisältää patruunan ja on suljettu eli sen sisään ei enää pysty vaihtamaan patruunaa seuraavalla kerralla. Täällä päässä taas on tullut havaittua että merkkiä tärkeämpää on rakenne, ja vähintään taakse kaasut. Tuo ylätukilaakerihuomautus on kanssa asiaa, kun kaikki kerran on irti kannattaa selvät kulutuspalikat vaihtaa samalla. Madaltamisesta muilla kuin "oikeilla" jousilla voi tulla Suomessa hankaluuksia, katsatusinssi kun vaatii todistuksen että madallus on tehty ko autoon tarkoitetuilla madallusjousilla... Uudempiin autoihin vaaditaan myös esim TüV-hyväksyntä (kolaritestattu) mutta ei vielä kakkosgolffiin.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 11:18 Keskiviikko 12 11 2003

Niin sanotut kaasuiskunvaimentimet(oikea nimitys olisi neste/kaasu-) eroavat perusiskunvaimentimista siinä, että sen sisällä on NESTEEN LISÄKSI korkeapaineista kaasua, joka aktiivisissa ja nopeissa sisään-ulos -joustotilanteissa ehkäisee iskunvaimentimen öljyä kiehumasta ja kuplimasta. Lisäksi irrallista iskunvaimenninta käsinkin kokeilemalla huomaa jämäkkyyden erona, kaasuiskaria on vaikea puristaa kokoon käsin ja se suorastaan pomppaa pitkäksi kun kätösien otetta löysentää...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3256
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:22 Keskiviikko 12 11 2003

Perskule, veit sanat suustani. Melkein kuin olisit minun tekstiäni lukenut :lol: Mutta koskahan päästäisiin puhumaan öljytäytteisistä heilahduksenvaimentimista eikä nesteiskareista 8O Nestekaasu kuulostaa hieman palovaaralliselta, vaikkakin on totta kun välissä on "/". En kyllä sotke enempää vaan olen vaiti yksi- ja kaksiputkisista...
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja opa » 22:20 Keskiviikko 12 11 2003

Mitä tulee noihin madaltaviin jousilautasiin ni empä usko et katsastusmies
osaisi sellaisia edes autosta etsiä jos tolppa on muuten vakio ja auto vaaterissa.

Meni toi munki alusta läpi ku hiukka TUV-lappua skannasi ja muutti madalluslukemat -40mm. :lol:
Ja kyllä ne täällä turun seudulla vinkuvat noita tuv-lappuja myös kakkos koppasten kohdalla.

Mutta asiaan eli mulla on kokemusta golffista johon vaihdoin nesteiskareiden tilalle sachsin kaasut ja kyllä auton käytös muuttui.
Autosta tuli jämäkämpi ja kaikinpuolin paremmin käteen istuva.

Noi tolpat kerkisin myymään kaverille ku vaihdoin itse autooni powertechin alusta sarjan.
Ja hyvin ne vieläkin vaimentavat iskuja kaverin golffissa.

Harmittaa muutenki ku myin ne pois ku nyt pihalla odottaa talviautoksi ostamani vm87 golffi jossa on tolpat ihan loppu. :(

Eli ennen ku otat auton ajoon käyn motonetista hakemassa 4kpl uusia sachsilaisia niistä ainakin mulle jäi hyvät fiilikset.

Jousista vaan en vielä tiedä pitäiskö ottaa vakio mittaset vai madaltavat.

Cedricfan osaatko sanoa kenen valmistajan madallusjouset on noi teidän myymät?

Ne ei ainakaan tiputtais autoa liikaa (-35mm) =tielaitos hoitakoon lumiaura hommat
opa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 52
Liittynyt: 22:22 Perjantai 08 08 2003
Paikkakunta: turku

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:48 Torstai 13 11 2003

opa kirjoitti:Ja kyllä ne täällä turun seudulla vinkuvat noita tuv-lappuja myös kakkos koppasten kohdalla.

Cedricfan osaatko sanoa kenen valmistajan madallusjouset on noi teidän myymät?

Samaa ammattitaidon puutetta kuin muun otsikon alla kuultu hylkäys siitä kun iskari hikoilee, täyskuivasta menee äkkiä stefa :evil: Saisivat lukea ne paperit joita AKE lähettää, ko asiasta on nimittäin laitettu konttoreille oikein paimenkirje...

Ovat ruotsalaisia, sama firma joka tekee valtaosan Suomessa myytävistä tarvikejousista. Monta erilaista pakettia mutta sisältö sama :lol:
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9842
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja N12 » 17:58 Perjantai 12 12 2003

cedricfan kirjoitti:N12 on päätellyt anonyymi/merkkituote aivan oikein. Ventossa ja Golf-kolmosessa VW alkoi käyttää suljettuja etutolppia, jotka taasen ovat mitoiltaan samoja kuin vanhemmissakin eli jos Jettassa tolpat ovat jo haperoita voi tilalle vaihtaa uudemmat kokotolpat :idea: Ehjillä tolpilla nuuka vaihtaa pelkän patruunan. Takajouset taasen... Motonetin Jetan takajouset ovat myös Golfiin kelvot, mutta Golfissa lievästi vahvistetut. Jettaan ns vakiot. Oma suositukseni olisi laittaa taakse kaasuiskarit & uudet jouset ja eteen nesteiskarit.


Tuosta 'anonyymista' sen verran, että kiinnostaa kyllä tuo merkki aika paljon. Pystytkö Cedrifan kertomaan sen? Kyb, Sachcs, Monroe ... onhan noita merkkejä. Sitten tuo Boge ... minkä laatuinen se on? Jousijalan ylätuenta, joita teidän listalta löytyy yhtä mallia ... käynee niin eteen kuin taaksekin? Entäs nuo vakiojouset, joita myytte? Mikä niiden oletettavissa oleva kesto on? Tulipas kysymyksiä paljon kerralla!

Olkaa hyvät muutkin ja kertokaa omat mielipiteenne (mielellään mahdollisimman puolueettomasti :oops: ), että mikä on mielestänne hyvä iskunvaimentaja.

Viikon kuluttua lähdemme ajelemaan anoppilaan ja pitäisi ottaa tekemistä mukaan, joten ajattelin tehdä tilauksen alkuviikosta ja sitä ennen haluan lisää tietoja 8O
Viimeksi muokannut N12 päivämäärä 18:57 Perjantai 12 12 2003, muokattu yhteensä 1 kerran
N12
N12
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 151
Liittynyt: 13:08 Sunnuntai 17 11 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 18:56 Perjantai 12 12 2003

N12 kirjoitti:Tuosta 'anonyymista' sen verran, että kiinnostaa kyllä tuo merkki aika paljon. Pystytkö Cedrifan kertomaan sen? Kyb, Sachcs, Monroe ... onhan noita merkkejä. Sitten tuo Boge ... minkä laatuinen se on? Entäs nuo vakiojouset, joita myytte? Mikä niiden oletettavissa oleva kesto on?


Tuo "anonyymi" on joko QH, Gabriel tai KYB. Ihan sen mukaan mitä merkkiä sattuu olemaan hyllyssä. Niiden huonoudesta/hyvyydestä/paremmuudesta on vaikea sanoa sen kummempia. Monella on omat mielipiteensä noista merkeistä, enemmän tai vähemmän perustellut. Minullakin on luonnollisesti omat mielipiteeni mutta ilmeisistä syistä en viitsi niitä sen tarkemmin selvittää. Joka tapauksessa, ostamalla Sachsit saat varmasti hyvät.
Boge on sama verme kuin Sachs, samalta tehtaalta tulee. On siis yhtä hyvä kuin Sachs. Jousien kesto on monitahoinen asia, siihen vaikuttaa niin moni seikka. Kyllä ne normaalisti ja ilman mitään haavereita kuitenkin vuosia siellä alla toimivat.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Chrysler Neon
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2383
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja KOSSU » 20:18 Sunnuntai 14 12 2003

Laitanpas tähän topikkiin, niin ei tarttee uutta aloittaa. Tuli tuossa hommattua VW 1.8 GL variant -94 ja iskarit on etuiskarit vuotaa ja keikkuu...

Tuolta tuotelistasta kattelin ja en oikeen saanut tolkkua mitkä niistä olisi varianttiin sopivat, ja muutenkaan ei osia ole jaoteltu varianttiin erikseen ( -takaiskarit). Onko se ymmärettävissä niin että golffiin käy samat osat olipa korimalli mikä tahansa??

Kannattaako vaihtaa jouset samalla, ajettu reilu 300tkm?
KOSSU
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 51
Liittynyt: 20:11 Sunnuntai 14 12 2003

Seuraava

Paluu Volkswagen