pasta kirjoitti:Onko Webaston käyttö tai jatkuva pätkäajo ihan oikeasti akun takuuehtojen vastaista käyttöä ?
Kuten yllä jo muutamassa erittäin hyvässä vastauksessa mainittiin, ei tietenkään sinänsä.
Mutta kun jatkuvasti ajetaan vajaalatauksessa olevalla akulla, ennen pitkää käy niin että auto ei lähdekään enää käyntiin. Tällöin akku on yleensä niin tyhjä että se jäätyy. Jäätyminen taas ei ole takuunalainen asia vaan johtuu aina käyttäjän virheestä. Ja tätä ei meidän tarvitsisi hyväksyä, koska kyse on käyttäjän toimista vaikka se kuinka olisi tahatonta huolimattomuutta tai tietämättömyyttä.
Jos tiedostaa sen, että akku ei koskaan varaudu täyteen kun ajetaan pätkäajoa talvella, puhumattakaan että lisätään akun kuormitusta vielä webastolla ennen käynnistystä ja ajon aikana ajovaloilla, lämmityslaitteen puhaltimella, takalasin lämmittimellä, penkinlämmittimillä ja vielä radiokin siihen päälle, ei ongelmia tietenkään tule kun muistaa huolehtia akun ulkoisesta lataamisesta silloin tällöin. Täyteen ladattu akkuhan kestää esim. -20C pakkasta täysin ongelmitta ja jos akku ei ole käytössä se olisi hyvä säilyttääkin kylmässä. Jos mennään vain auton oman laturin varassa, ei akku lataudu riittävästi, edellä mainitulla lopputuloksella.
Kylmä akku ottaa virtaa vastaan huomattavasti huonommin kuin lämmin, eli tarvittavat ajomäärät nousevat talvella, jos ajatellaan asiaa akun hyvinvoinnin kannalta. Ja lisälämmittimien kyseessä ollen nyrkkisääntönä on se, että lämmityksen jälkeisen ajomatkan pitäisi kestää kaksi kertaa kauemmin kuin lämmitysaika. Eli jos lämmittää puoli tuntia, pitäisi autolla sen jälkeen ajaa tunnin verran.