Sznajder akku: takuu, testaus ym tietoa

Aiheet joille ei löydy muuta foorumia

Sznajder akku: takuu, testaus ym tietoa

ViestiKirjoittaja VILHAKKA » 06:41 Keskiviikko 25 01 2012

Kahden vuoden takuu näyttää olevan akulla.

Hukkasin kuitin, mutta kuluttajaviraston ohjeen mukaan se ei ole syy evätä korjaamasta tuotteen virhettä.
Miten tässä asiassa tulisi edetä Motonetin suuntaan, eli pienimmän vaivan periaate?
Vaaditaanko kuitti vai pitääkö alkaa tappelemaan kuluttajaviraston avustuksella?
VILHAKKA
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18:32 Lauantai 09 04 2011

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja BA » 07:30 Keskiviikko 25 01 2012

Kuitti ei ole pakollinen, mutta ostotapahtuma on jotenkin pystyttävä osoittamaan.
Korttiostossa riittää kortin numero jolla saa kaivettua kuitin esiin, toinen vaihtoehto on verkkopankin tiliote. Periaatteessa akun päällä oleva myyntitarrakin riittää, mikäli sellaista siinä enää on.

Kannattaa huomioida että kaikki takuu-akut testataan Motonetissä aina ennen takuupäätöstä. Varsin ja valitettavan usein vika akun "kuolemiseen" löytyykin jostain ihan muualta, kuten puutteellisesta latauksesta tai vuotovirrasta joka tyhjentää akun eikä itse akussa olekaan mitään vikaa.

Asiointi onnistuu missä tahansa Motonetissä, ostopaikasta riippumatta.
Tallissa parhaillaan yhdeksän Datsunia, Suzuki, Peugeot, Renault ja Kawasaki.
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 805
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja VILHAKKA » 07:53 Keskiviikko 25 01 2012

Lepovirta mitattu 0.08A ja auto myös lataa hyvin. Akku ladattiin maanantaina täyteen (Motonetista ostetulla Boschin C3 älylaturilla :) )
Eli kesti tähän keskiviikon aamuun asti virrat akussa. Akussa oleva silmä näyttää metallia, eli tarran mukaan "heitä pois ja osta uusi" :lol:
Muuten tuossa on kestänyt virrat noin viikon.
Huomasin myös, että ~12 tunnin aikana, vaikka akku ei ole kiinni autossa vaan sisällä lämpimässä, akussa ei pysy jännite. Tippui tuonne 12.2V asti, joka on jo kuoleman rajoilla.

Mutta joo, kortilla toi ostettiin, joten sieltä pitäs löytyä. :) Kiitos vastauksesta. Käyn heti ensi tilassa tiskillä näyttämässä akkua.
VILHAKKA
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 18:32 Lauantai 09 04 2011

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja Flyer » 22:59 Sunnuntai 29 01 2012

Lepovirto on OK, mutta paljonko latausjännite on? Normaali jännite on jotain 13,2-14,4v kun moottori kiertää 1500-2000 kierrosta. Suurempi latausjännite kuivattaa akun pikkuhiljaa.
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja 0.1vihtori » 13:22 Keskiviikko 11 04 2012

Mulla sama akku mut se kesti puol vuotta. Onneks on kuitti talella, niin voi palauttaa sen. En tiedä pitäiskö ottaa uusi tilalle vai hankkia jostain muualta. Sinänsä motonetistä saa hyvään hintaan akkuja. Tuotantovirheestähän tässä on kyse. Tuttu mekanikko tilaa akkuja täältä www.akkuvoima.fi , mut ne on enemmän ammattilaisille. Meikäläiselle kelpaa ihan perus akku, kunhan toimii :)
0.1vihtori
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:55 Keskiviikko 09 11 2011

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja et » 22:35 Torstai 24 05 2012

8kk mennyt ja taitaa olla saman merkin 100Ah rikki. Tunnin ajon jälkeen kaapelikenkä irti ja 12,54V kun tupakin verran odotti. Laturi toimii hyvin. Vartan samankokoinen akku latautui puolet lyhyemmäs ajas 12,78V ja molemmat oli yhtä tyhjiä.

Mikäli oikein ymmärsin niin voi lähteä kuitin kanssa tällähetkellä lähimpään Motonettiin neuvottelemaan mitä romulle tehtäisiin?
et
Harrastaja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 11:38 Lauantai 30 12 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:12 Perjantai 25 05 2012

Jep, ja akku testataan aina ennen kuin tuomitaan.
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9813
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja hecmsa » 13:37 Torstai 13 12 2012

Mulla kesti sama merkki Bemarissa 9kk, kun tuli -15C pakkanen, ei kestänyt enää, rasitustestissä pari päivää Motonetissä, totesivat saman kuin huoltomieheni, että akku oli viallinen, siinä oli mm. jännitelaskeumaa, kennovikakin ?. Ei kantsi ostaa ko.merkkiä, oli 100A akku, vaihdoin 40eur välirahalla parempaan Boschiin, 2v takuu, nyt toimii auto taas hienosti.
hecmsa
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 13:33 Torstai 13 12 2012

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 14:11 Torstai 13 12 2012

Akkuja myydään Motoneteissa sen verran paljon, että joukkoon mahtuu myös viallisia. Myös Boscheja palautuu viallisina. Ei siis kannata tuomita jotain merkkiä huonoksi sen perusteella, että omalle kohdalle on osunut (ehkä) huono yksilö. Kaiken lisäksi suurin osa näistä akkujen vioista ovat tuottamuksellisia, eli vika johtuu käyttäjän toimista, tahallaan tai tahattomasti. Oli syy siis jatkuva pätkäajo, webaston käyttö tai mikä hyvänsä, mutta käyttäjä on siis omalla toiminnallaan pitkällä aikavälillä tuhonnut akun ihan itse. Me vaihdamme kaikki vialliset (takuuaikaiset) akut uusiin kaikkein räikeimpiä tapauksia lukuunottamatta, eli ihan PR-mielessä. Voisimme hylätä huomattavasti suuremman osan takuuvaatimuksista.

Ja jottei jäisi vääriä käsityksiä, niin totta kai niitä ihan oikeitakin vikoja akuissa esiintyy.

Sznajderissa on myös 2 vuoden takuu... :wink:
'92 Cadillac Seville STS - '91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2365
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja pasta » 14:59 Torstai 13 12 2012

Onko Webaston käyttö tai jatkuva pätkäajo ihan oikeasti akun takuuehtojen vastaista käyttöä ?
pasta
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 80
Liittynyt: 13:30 Keskiviikko 31 07 2002

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja BA » 15:52 Torstai 13 12 2012

Ei tietenkään. Mutta se tappaa yhtälailla kaikki muutkin merkit.
Ja kun usein akku on täysin kunnossa latauksen jälkeen, ei sitä silloin kyllä lähdetä vaihtamaan.

Mutta esimerkkitapauksena erittäin tavallinen on tilanne on se että akku on tyhjätty huudattamalla webastoa, puoli tuntia vartin ajomatkaan, yöllä -20c pakkasta :arrow: akku jäässä. Ja sitten se sulatellaan, ja latauksen jälkeen kapasiteetti on heikentynyt takuurajan alle. Akku monesti vaihdetaan vaikka selkeästi kyse on tuottamuksellisesta vauriosta.
Tallissa parhaillaan yhdeksän Datsunia, Suzuki, Peugeot, Renault ja Kawasaki.
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 805
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja et » 17:00 Torstai 13 12 2012

Eihän noita nykyajan akkuja uskaltaisi ostaa ollenkaan jos ei olisi takuuta. 3 vuoden sisällä menny 2kpl motonetin myymää 100Ah akkua ja autos ei ole kun startti ja valot mutta uusi laturi. Eka ostos oikutteli elokuus ja viimmeinen toukokuun lopulla niin tälläkertaa menin valittamaan motonettiin. Oletin että startis on vika mutta näillä pakkasilla boschin silver osoittanu startin olevan täysin kunnos.

Ennen vanhaan sai pitää pari kuukautta lumihanges tuollaista vanhaa sähkötöntä autoa ja käynnistää kerralla.
et
Harrastaja
 
Viestit: 44
Liittynyt: 11:38 Lauantai 30 12 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja Flyer » 18:44 Torstai 13 12 2012

et kirjoitti:Ennen vanhaan sai pitää pari kuukautta lumihanges tuollaista vanhaa sähkötöntä autoa ja käynnistää kerralla.

Painotus sanoilla ennen vanhaan pitää paikkansa. Vanhassa kuplassa oli sulakeboksissa muistaakseni kuusi nallia. Nykyisissä autoissa voi olla lähempänä kuuttakymmentä sulaketta ja niitä kolmikirjaimisia lyhenteitä esitteissä runsaasti (ABS, ASR, SRS, jne). Sähkön käyttö on kasvanut nyky autoissa rajusti ja samalla akkujen antamaa käynnistysvirtaa on pitänyt kasvattaa, jotta kylmällä käynnistettäessä jännite ei tipahda alle älylaatikoiden vaatiman tason. Akkujen antamaa käynnistysvirtaa kasvatetaan esimerkiksi suurentamalla elektrodilevyjen pinta-alaa. Levyistä tehdään ohuempia, jotta niitä saadaan pakattua samaan tilaan enemmän. Varjopuolena on tietysti ohemman levyn herkkyys paksumpaan verrattuna. Tietysti muitakin keinoja akkutehtailla on käytössä....
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja mahead » 22:21 Torstai 13 12 2012

pasta kirjoitti:Onko Webaston käyttö tai jatkuva pätkäajo ihan oikeasti akun takuuehtojen vastaista käyttöä ?


Eihän se ole, mutta kun muutaman akun hajotin tuolla reseptillä joka toinen talvi, päätin hankkia C-Tekin akkulaturin ja eipä ole akut enää sen jälkeen hajoilleet. Laturi kiinni yön ajaksi ja aamulla tunti webastoa päällä ja auto on iloisesti käynnistynyt pakkasella kuin pakkasella. Eikä ole haitannut että ajot enimmäkseen on 15-20 min / sivu työmatka-ajoa.

Nykyautoon asennutin sitten Defan akkulaturin öljylämmittimen oheen, joten ei tarvitse sitäkään vähää nähdä vaivaa laturin johtojen kanssa. Akku tosin tähän kulkineeseen tuli vaihdettua viikko takaperin, mutta sen perusteet oli enemmän perhepoliittisia kuin niinkään että oikeasti olisi ollut tarvetta (akulla 6 vuotta ikää ja vaimo on tottunut siihen että ne hajoaa joka toinen talvi, joten vaihtoon se akku sitten meni ensimmäisten vähäistenkään oireiden ilmetessä). Tosin sen verran iso homma akkuliikkeen kavereilla vaihdossa oli, että jatkossa ei viitsi "huvin vuoksi" vaihdella.
mahead
Harrastaja
 
Viestit: 24
Liittynyt: 17:35 Sunnuntai 23 09 2012

Re: Sznajder akku kesti tasan vuoden

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 09:27 Perjantai 14 12 2012

pasta kirjoitti:Onko Webaston käyttö tai jatkuva pätkäajo ihan oikeasti akun takuuehtojen vastaista käyttöä ?


Kuten yllä jo muutamassa erittäin hyvässä vastauksessa mainittiin, ei tietenkään sinänsä.
Mutta kun jatkuvasti ajetaan vajaalatauksessa olevalla akulla, ennen pitkää käy niin että auto ei lähdekään enää käyntiin. Tällöin akku on yleensä niin tyhjä että se jäätyy. Jäätyminen taas ei ole takuunalainen asia vaan johtuu aina käyttäjän virheestä. Ja tätä ei meidän tarvitsisi hyväksyä, koska kyse on käyttäjän toimista vaikka se kuinka olisi tahatonta huolimattomuutta tai tietämättömyyttä.
Jos tiedostaa sen, että akku ei koskaan varaudu täyteen kun ajetaan pätkäajoa talvella, puhumattakaan että lisätään akun kuormitusta vielä webastolla ennen käynnistystä ja ajon aikana ajovaloilla, lämmityslaitteen puhaltimella, takalasin lämmittimellä, penkinlämmittimillä ja vielä radiokin siihen päälle, ei ongelmia tietenkään tule kun muistaa huolehtia akun ulkoisesta lataamisesta silloin tällöin. Täyteen ladattu akkuhan kestää esim. -20C pakkasta täysin ongelmitta ja jos akku ei ole käytössä se olisi hyvä säilyttääkin kylmässä. Jos mennään vain auton oman laturin varassa, ei akku lataudu riittävästi, edellä mainitulla lopputuloksella.

Kylmä akku ottaa virtaa vastaan huomattavasti huonommin kuin lämmin, eli tarvittavat ajomäärät nousevat talvella, jos ajatellaan asiaa akun hyvinvoinnin kannalta. Ja lisälämmittimien kyseessä ollen nyrkkisääntönä on se, että lämmityksen jälkeisen ajomatkan pitäisi kestää kaksi kertaa kauemmin kuin lämmitysaika. Eli jos lämmittää puoli tuntia, pitäisi autolla sen jälkeen ajaa tunnin verran.
'92 Cadillac Seville STS - '91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2365
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu