Kennon vaihto

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Kennon vaihto

ViestiKirjoittaja jounig » 18:10 Torstai 05 11 2009

Kuinka vaihdetaan lämppärin kenno Fiat Puntoon -98? Lasit huurussa ajellu viikon/pari ja nesteitä syö sekä sisällä haisee laimea jäähdytinnesteen. Näillä oletuksilla luulen, että kenno rikki. Joten kuinka kenno vaihdetaan, onko jotain niksejä, kojelauta irti jne vai
jounig
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 18:04 Torstai 05 11 2009

Re: Kennon vaihto

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:48 Maanantai 09 11 2009

Muistaakseni päivän työ, koko kojelauta purkuun :oops:
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9799
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Kennon vaihto

ViestiKirjoittaja seppo1 » 14:58 Sunnuntai 06 12 2009

Jouduin tekemään tämän kennonvaihdon ja ajattelin kirjoitella vähän vaiheita ylös, jos joku vielä suunnittelee ko. kennon vaihtoa.

Fiat Punton lämmityslaitteen kennon vaihto
Työ vaatii kojelaudan irrotuksen. Koko työn ohjeaika taitaa olla n. 6,5 tuntia. Sen siinä saa helposti menemään, jollei ole tehnyt operaatiota aikaisemmin.

Tarvitset: - Muutamaa kokoa ristipääruuvimeisseleitä.
- Muutamaa kokoa talttapäisiä ruuvimeisseleitä
- Sivuleikkurit
- Terävä puukko
- Yhden torx-avaimen. (kaikki kojelauda torx-ruuvit ovat samankokoisia) Kätevin on
mielestäni tämmöinen ruuvimeisselisarjaan käyvä. Kokoa en muista.
- Yhden kuusiokoloavaimen, joka sopii hylsysarjaan. Kokoa en muista.
- 10 mm hylsy,
- 13 mm hylsy.
- Hylsysarjan räikkäavain
- Pitkä jatko hylsysarjaan.
- Pari letkunkiristintä lämmityslaitteen letkuihin
- Muutamia nippusiteitä, ei kovin suuria

Työt moottoritilan puolella:
- Ota akunkengät irti.
- Laske jäähdytysnesteet pois alavesiletku irrottamalla.
- Irrota vesiletkut lämmityslaitteesta. Jos ovat kiinni alkuperäisillä kiristimillä, helpoimmalla pääset, kun leikkaat letkut poikki aivan kiristimen juuresta terävällä puukolla. Niissä on varaa.
- Irrota lämmityslaitteen kaksi kiinnitysmutteria rintapellistä. Toinen muttereista on edestä katsoen vasemmalla mustan kierrettävän muovihatun alla ja toinen laipassa, jonka läpi letkut menevät lämmityslaitteeseen. Laipassa on kolme samanlaista mutteria, tämä on niistä ylimpänä oleva.
- Siinä irrotustyöt moottoritilassa.

Työt ohjaamossa:
- Ota ohjauspyörä irti. Ratista keskiosa vaikka varovasti ruuvimeisselillä kampeamalla irti ja sitten johdot irti . 24 mm hylsy + lyhyt tai pitkä jatko käyvät ohjauspyörän mutteriin.
- irrota ohjausakselin ympärillä olevat muovisuojat. Alempi kiinni kolmella torx-ruuvilla ja ylempi kahdella samanlaisella ruuvilla. Yläsuojan ruuvit suojan sisäpuolella.
- irrota ohjausakseli yläkiinnityksestään. On kiinni neljällä 10 mm avainkoolla olevalla mutterilla.
- Kojelaudan irrotuksessa ota kojelaudan yläreunasta kaiuttimet irti, ovat kumpikin yhdellä pienillä torx-ruuvilla kiinni. Ylhäällä, keskellä kojelautaa pieni muovisuojus irtoaa ruuvimeisselillä kampea-malla. Näiden kaikkien alla kuusiokolopultit, jotka pois.
Kojelaudan alareunassa myös 4 kappaletta kuusiokolopultteja, jotka pois. Kojelaudan molemmissa päissä on vielä yhdet 13 mm kannalla olevat pultit, jotka löytyvät vasemmasta reunasta ottamalla kahdella ristipääruuvilla olevan kannen auki ja oikeasta reunasta avaamalla hanskalokeron ja sieltä pienen muoviluukun oikeasta reunasta.
- Irrota mittaristo avaamalla molemmissa reunoissa olevat torx-ruuvit. Sen jälkeen mittaristo tulee vetämällä ulospäin ja voit irrottaa neljä johtoliitintä. Tämän jälkeen mittaristo onkin irti. Mittarivaijeri ei ole lukittu paikoilleen mitenkään, joten se ei pistä hanttiin.
- Irrota keskeltä kojelautaa lämmityslaitteen säätimien päällä oleva suojus. on kiinni kolmella pienellä torx-ruuvilla, joista yksi puhaltimen katkaisijan alla piilossa.
- Ota tämän jälkeen ylempi ritiläsuoja pois. On kiinni neljällä pienellä torx.ruuvilla.
- Tämän jälkeen lämmityslaitteen katkaisijapaneeli irti. Sekin on kiinni neljällä pienellä torx.ruuvilla.
- Irrota tuhkakuppi + tupakansytytin. Sekin kiinni neljällä torx-ruuvilla. (No onpa toistoa)
Nyt kojelauta on kiinni enää johdotuksella, joka on kiinnitetty kojelautaan. Vedä kojelautaa taaksepäin että pääset käsiksi johtojen kiinnitysuuveihin ja nippusiteisiin.
- Irrota kaikki johtojen kiinnitykset. On kiinni oikeasta reunasta nippusiteillä + parilla 10 mm kannalla olevalla pultilla, jotka löytyvät hanskalokeron alta, avaamalla loken yläreunassa olevan luukun. Keskellä kojelautaa kahdella ristipääruuvilla kiinnitys. Rattiakselin kohdalla kahdella ristipääruuvilla kiinnitys. Vasemmassa reunassa sulakerasia kahdella 10 mm kannalla olevalla pultilla kiinni. Lisäksi muutama avautuva silmukka, joiden läpi johtonippu menee.
- Lämmityslaite on kiinni enää kolmella 10 mm kannalla olevalla mutterilla yläreunastaan. Ota vielä johdot irti lämmityslaitteesta ja säädinvaijerit sekä katkaisijapaneelin ja lämmityslaitteen välinen peltiliuska.
Nyt lämmityslaite on kokonaan irti Ja voit vetää sen pois. Kennon putket sopivat tulemaan reiistään vaikka niissä on kumiletkun pätkät päällä.
- Vesikenno on kiinni kotelossa kahdella ristipääruuvilla. Kun irrotat ruuvit, voit vetää kennon pois kotelon sisältä.
Tämän jälkeen voisi aloittaa kokoamistyöt, mutta lämmityslaitteen kotelo kannattaa kuitenkin purkaa (paljon ristipääruuveja) ja puhdistaa liat ja jäähdytysnestejäämät pois, tulee tämän jälkeen raikkaampaa ilmaakin.

Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 735
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002


Paluu Fiat