avensis -98 pissapoika

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja otra81 » 20:12 Maanantai 17 08 2009

Hei onko kenelläkään mykistynyt tuulilasin pesupumppu?
pyyhkijät toimii mutta ei tule pesunestettä lasille.
saman sulakkeen taakse on laitettu etu ja takalasin pyykijät ja pesurin pumppu.
ajovalon pesuri erisulakkeentakana.

vai onko kosketus vikaa kun säiliö on "lokarin sisällä" niinkuin ennen vanhaan. Kuraisessa ja paskaisessa paikassa
niin kuin -80 luvulla corollassa.

Vika selvitetty moottori oikosessa lippalakissa kaksi samanlaista moottori toinen tuulilasille toinen takalasille.
kumpikin palaneita. Oli joskus aikaisemmin jo vaidettu tuulilasille takalasin moottori molemmat samanlaisia.
Takalasin moottori merkitty punaisella johtoliitin kans punainen.

No uuden moottorin metsästys! Kävin ensin motonetissä muuten samallainen kuin alku peräinen mutta itse moottori matalampi ja johtoliitin
aivan erilainen joten tarvike osaa ei ole saatavilla. Sama homma AD-liikkeellä sama toimittaja kuin motonetillä.
Tämä pumppu yleismallin yleismalli kävi ainakin 4 erimerkiseen autoon.

joten ainuita vaitoehtoja on purkaamo tai merkkiliike itse löysin purkaamolta 5€
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja 5Tojoa » 21:36 Perjantai 28 08 2009

Kuten edellisessä viestissä todetaan, liitin on erilainen. Mutta yllätys yllätys, ota tuosta Corollan/Carina E:n pumpusta (tuote koodi 12-1387) siitä pumpun liittimen sisäpinnasta esim. terävällä puukolla muovinen liuska (noin 0,5 mm paksu ja 3 mm uloke liittimen pohjaan asti) pois. Avensiksen liitin mene tämän jälkeen heittämällä paikalleen (mutta on tukevasti paikallaan) ja kun Avensiksen liittimen juuressa on muovipalje-tiiviste, se pohjaa hyvin tuohon 12-1387 pumpun liittimeen, ja tuossa pumpun liittimessä on uloke (ilmeisesti lukitusta varten), ja Avensiksen liittimessä on ura johon tuo uloke menee. Kun varsinaista lukitusta ei ole, niin vedä muutama kierros sähköteippiä liittimen ympäri, tuossa pumpussahan on sopivasti pykälät joiden kautta teipin voi kierrättää, pysyy varmasti tiiviimpänä kuin alkuperäinen pumppu ilman teippejä.
Pumput ovat säiliöliitännästä ja letkuliitännästä sekä ulkohalkaisijoiltaan yhtenevät, vain pituus on eri, mutta sillä ei ole merkitystä.
Niin, ja alkuperäinen pumppu kustantaa yli 130 ekeä ja tuo Motonetin tarvikepumppu 9,90 ekeä.
5Tojoa
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:19 Perjantai 28 08 2009

Re: avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja otra81 » 06:59 Lauantai 29 08 2009

Joo voi käydä palkalleen kun rakentaa. Itse en ruvennut rakentelemaan kun oli epävarmuutta asiasta käykö.
Se tarvikepumpu on ilmeisesti liian matala pumppua ei saa tuettua säiliöön pumpun kinnitys pannalla joka on alkuperäisessä.

Minä en laittaisi sinne mitään sähkö teippiä laittaisi onhan alkuperäisessä johdossa liittimessä tiiviste.
se sähköteippi on tarkoitettu ihan muuhun jos haluaa laittaa tieppiä niin korkeintaan vulkanoituvaateippiä.
Sentään se vulkonoituva pitää veden ulko puolella.Sähköteippi tippuu kun saa vähän kosteutta päälensä.
melkein kaiken voi korjata ,mutta kannattaako?!?
otra81
AutoGuru
 
Viestit: 726
Liittynyt: 18:22 Maanantai 05 01 2009
Paikkakunta: jns

Re: avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja nutsman » 11:15 Lauantai 29 08 2009

Tämä "5Tojoa" ideahan on täysin hyvä, jokainen voi päättää mitä tekee. Se on tärkeintä, että liitin
sattuu. Tullu laitettua täysin erilaisiakin pumppuja ja toiminta ratkaisee. Meillä nyt on susiraja
ja kehäkolmonen, että ratkaisuja tehdää paikkakunnan mukaa.
nutsman
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 91
Liittynyt: 19:05 Sunnuntai 26 04 2009

Re: avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja 5Tojoa » 20:58 Lauantai 29 08 2009

Joo, itselläni on uudempi Avensis kuin -98, siinä ainoa rakentelun paikka oli tuo ylimääräisen muovirivan poisto liittimen sisäpinnasta. Pumppu on uudemmassa Avensiksessa kiinni säiliön kolossa "sovituksella" ilman mitään erillisiä kiinnikkeitä, pituuden lyhentyminen ei vaikuttanut asiaan ollenkaan. Ja tuo sisälokarin sisäpuolinen paikkahan on alapuolelta suojattu ja aivan puhdas, ei ole suolavesistä kiusaa tässä uudemmassa mallissa. Voi sanoa, että hommassa ei kädet päässeet likaantumaan. Siksi varmaankin myös tehdastekoiset johdin sarjan teipit olivat kunnossa.
Ainoa lika oli tullut johdinnippua myöten valumalla konetilan puolelta ja valunnut tietenkin liittimien kosketuspintaan tätä kautta. Epäilenkin että heikko kosketus tuhosi keskellä kesää (ja autolla kilsoja 65 tkm) moottorin kun kosketinpinnat olivat hapettuneet. Siksi teippasin vastaavalla teipillä kuin tehtaalla oli teipattu koko johtosarja, suoraan yli koko liittimen (kun johtimia oli näkyvissä ennen liitintä non 5 mm, josta lika meni yläkautta liimeen/kosketuspintoihin aiheuttaen hapettumista/heikkoa kosketusta) ja sain varmistettua samalla myös liittimen lukituksen moottoriin.

Tuon alkuperäisen liitimen tiivistyspalje ulkoapäin tulevaa likaa/kosteutta vastaan toimii tässä laittamassanikin ratkaisussa, mutta alkuperäinen ratkaisu ei estänyt lian valumista johtimia pitkin liittimen kosketuspintoihin. Johtimet eivät olleet tiivistetyt liittimeen tai ainakaan riittävän tiiviitä, ja mahdollistivat kosteuden pääsyn liittimen kosketuspintoihin.
5Tojoa
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21:19 Perjantai 28 08 2009

Re: avensis -98 pissapoika

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:31 Keskiviikko 02 09 2009

Oho, jo 92-Camryssa valopesurin pumpun tuhosi ylhäältä johtoa pitkin pumppuun liittimen kautta valuva sadevesi 8O
* Admin *

cee'd-TX, P924, MB230CE, GR650, GS850
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 9810
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Toyota