Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja hanzki » 08:31 Torstai 23 01 2014

Terve!

Eli termostaatti vaihdettu elokuussa, kuten vesipumppukin. Nyt pakkaskeleillä (-20) puhaltaa todella haaleaa kabiiniin. Töihin ajaessa (n.30 km) keitti loppupätkällä, lisäilin nestettä sitä mukaa kun imi takaisinpäin systeemiin. Lämpötila kävi noin 100 asteessa, syylärin alaosa kylmä, alavesiletku kylmä. Tunkkasin keulan ylös, ja ilmailin aikani puristellen letkuja ja lisäämällä nestettä jolloin alkoi alavesiletkukin lämmetä ja flekti pyörimään. Sisälle alkoi myös tulla kuumaa puhaltimen 3-asennolla. 4-asennolla haaleaa.

Kennolle menevät letkut ovat molemmat todella kuumat, mutta silti haaleaa ilmaa. Kierroksia kun pitää 1500 niin tulee suorastaan polttavan kuumaa 3-asennolla ja lämmintä 4-asennolla.

Vaihdetussa vesipumpussa oli terässiivet, ja se kuin myös termostaatti ostettu AD-varaosamaailmasta. Nestettä ei vaju, se on puhdasta eikä haise pakokaasulle tai kupli auton käynnissä ollessa. Pari viikkoa sitten tosin huomain että ylävesiletkun alaosa oli märkänä, vaihdoin siihen klemmarin jonka jälkeen on neste pysynyt putkessa. Olisiko mahdollista että tuossa vaiheessa olisi ilmaa päässyt järjestelmään kun tyhmyyksissä vielä taisin puristaa sitä letkua muutaman kerran, ja jos niin mikä olisi paras tapa ilmata lötkön järjestelmä. Kuulin että kennolta ilman ulossaanti voi olla työlästä..

Auto käy muuten tosi hyvin ja tasaisesti, niin kylmänä kuin kuumana.
hanzki
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08:29 Torstai 23 01 2014

Re: Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja joppeli1989 » 13:18 Tiistai 28 01 2014

Kuullostaa ainakin omaan korvaan siltä, että järjestelmässä olisi ilmaa, että neste ei kierrä koko järjestelmää jos kerran jäähdytysneste kelpaa mutta se ei sitä tiputa tai polta (valkoista pakokaasua).

Oletko katsonut,että neste kiertää koneen ollessa lämmin takaisin paisuntasäiliölle? Jos tässä kyseisessä mallissa on (niin kuin melkein kaikissa tuon ikäisissä vehkeissä) paisuntasäiliö erillinen niin ei muuta kuin paisuntasäiliön korkki auki ja annat koneen lämmitä käynti lämpöiseksi nestettä aina lisäillen kun sitä katoaa.. Välttämättä ei ihan paikallaan kaasuttelu riitä lämmitykseen.. Kyllä se siitä alkaa toimimaan. :P
..Bemarilla saa ja Toyotalla pääsee..
joppeli1989
Harrastaja
 
Viestit: 25
Liittynyt: 11:14 Tiistai 03 12 2013

Re: Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja audisti » 13:19 Torstai 13 02 2014

Moi
Mun 80 2.0E:ssä tais ilmaus olla lämppärin kennolle menevän/tulevan putkenyläsivulla ennen kennoa, muovinen ruuvipyörä joka hajosi muuten, ilmeiseti vanhuuttan kovettunut.
Toinen ilmauspaikka taitaa olla jokin kannen lämpötila-anturi kannen yläosissa, jos nyt muistan oikein. Jos lämppärin putket oli tuikuumia ja kennon puhallus tosi kuumaa, olisiko kenno ollut täyttynyt höyryllä koneen keittämisvaiheessa. No tollaisia arvailuja vain. Itse painiskelen A4 kylmää puhaltavan lämppärin kanssa, kenno ilmeisesti likaantunut sisältä aika pahasti.
t. A
audisti
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 55
Liittynyt: 11:57 Maanantai 06 10 2003

Re: Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja rpohjola » 18:59 Torstai 13 02 2014

Nesteet ei kierrä kunnolla, tai sitten lämmönsäätimen läppä ei sulkeudu kunnolla ja päästää kylmää ilmaa sekaan. Lämppärin kennossahan kiertää neste koko ajan ja venttiileillä säädellään kylmän/lämpimän ilman sekoitusta.
rpohjola
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 17:45 Tiistai 14 09 2010

Re: Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja audisti » 17:50 Torstai 08 01 2015

Tuo läppä ongelma ei tullutkaan heti mieleen, mutta voisi hyvinkin olla siitä kiinni, painaakohan kova puhallus läpän kiinni jos on väljää läpälle menevässä vaijerikiinnityksessä.
Silloin ei kylmää ilmaa pääsisi sekaan. Mulla saattaa A4:ssa olla samaa vaivaa. Läpän sulkeutumista ei ehkä voi tarkastaa, jos ei sitten endoskoopilla jostain raosta/kanavasta?
t. Audisti
audisti
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 55
Liittynyt: 11:57 Maanantai 06 10 2003

Re: Audi 80 2.0E -90 Nesteen lämpöongelmia

ViestiKirjoittaja Tekno » 09:21 Torstai 06 04 2017

Apukuskin jalkotilan puolelta pääsee ainakin käsiksi siihen läppään (siis sen akseliin, vaijeri on siinä kiinni) joka antaa ulkoilman tulla kennolle. Siitä voi siis tarkistaa ainakin sen toiminnan.
Tenho Ruohoranta
Tekno
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 59
Liittynyt: 15:08 Keskiviikko 22 10 2008


Paluu Audi

cron