Seat Altean turbo

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja maukau » 08:11 Torstai 07 07 2016

Moro

Ahtopaineen putki irtosi yhdestä liitoskohdasta kiihdytyksessä vajaa 200.000 ajetusta Seat Altea XL:stä (1,9 TDI, vm 2009). Pian sen jälkeen moottoripuolelta alkoi kuulua kierrosluvun mukaan muuttuvaa "surinaa". Korjaamon mukaan äänen aiheuttaa turbo, jonka "siivekkeet" ilmeisesti ottavat vähän kiinni johonkin. Suosittelevat turbon vaihtoa. Onko mitään muuta tehtävissä vai onko se aina koko turbon vaihto? Heidän mukaansa laakerit vaikuttivat turbossa olevan ihan ok, mutta pitää aika kovaa ääntä.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:25 Torstai 07 07 2016

Eipä turboja oikein kotioloissa korjata, ja voisi verrata latureihin & startteihin: näitäkin myydään tehdaskorjattuina vaihtolaitteina.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja maukau » 10:03 Torstai 07 07 2016

cedricfan kirjoitti:Eipä turboja oikein kotioloissa korjata, ja voisi verrata latureihin & startteihin: näitäkin myydään tehdaskorjattuina vaihtolaitteina.


En mä itse sille osaisikaan mitään tehdä. Mietin vaan, että korjaisiko joku niitä työkseen sen sijaan, että vaihtaisi aina uuteen (tai vanhaan). Uuteen varmaan kannattaa vaihtaa, vai miten pitkään nuo yleensä kestävät? Auto on tarkoitus pitää pitkään.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:10 Torstai 07 07 2016

No se korjaus tehdään turboja kunnostavalla tehtaalla jos valitset tehdaskorjatun vaihto-osan. Ja vaikka se kestäisi vain puolet siitä ensimmäisestä, oltaisiin jo 300 000 km kohdilla.
Kokonaan uusi on sitten kalliimpi ratkaisu, eikä sekään tule kestämään samaa 200 000 km, koska ei se muukaan auto turbon ympärillä ole enää uudenkarhea.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:28 Torstai 07 07 2016

Turbon siivet ottavat kompressori- tai pakopesään kiinni. Korjauksena on uusia ahdin, koska tuota koteloa ei pysty järkevästi korjaamaan ja siivetkin pitäisi pystyä tasapainottamaan paikallaan.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja maukau » 10:19 Tiistai 12 07 2016

Kävin hakemassa auton takaisin korjaamolta siksi aikaa, kun ehtivät vaihtaa turbon. Ääni oli yllättävän pieni. Kun antaa vähän enemmän kenkää, niin kuuluu särinää, eli siivet ottavat kiinni. Normiajossa ei mitään korviini kuulu. Jos siivet ottavat tuolla tavalla välillä kiinni, niin kannattaako turbo silti ehdottomasti vaihtaa (eli tod näk laukeaa kuitenkin kohta) vai voiko se kestää tuollaisenaan? Tehoja antaa perstuntumalla sanottuna entiseen malliin.
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja Mimmi » 19:32 Tiistai 12 07 2016

Ehdottomasti vaihtoon, jos meinaat pitää autoa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3833
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:24 Tiistai 12 07 2016

Jos siis siivet ottavat laitaan imupuolella niin joka kerta kun osuvat sinne niin metallia lähtee liikkeelle ja menee imuilman mukana moottoriin eikä se tee laisinkaan hyvää moottorille. Itse en ajaisi metriäkään jos omassa olisi tuo ongelma.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1088
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Seat Altean turbo

ViestiKirjoittaja maukau » 12:10 Keskiviikko 13 07 2016

Kiitos viisaammat! Olisin tehnyt kalliin virheen ilman tietämystänne :)
maukau
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 81
Liittynyt: 15:16 Lauantai 10 01 2009


Paluu Seat