Samaran termari

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Samaran termari

ViestiKirjoittaja Smoppi » 02:04 Lauantai 02 05 2015

Terve! Ostin Motonetistä pari vuotta sitten Samaraan termarin. Merkkiä en muista, mutta ranskalaisvalmisteinen se oli. Nyt se ei enää avaudu kunnolla, vaan moottori ylikuumenee jos ei pidä sisälämmitintä koko aikaa päällä. Kyllä pitäisi termostaatin kestää pitempään, ja ennen kaikkea hajotessaan hajota toisin päin. Orkkistermari kesti 16 vuotta ja hajotessaan alkoi vain vuotamaan tai aukeamaan kylmempänä kuin on tarkoitus.
Smoppi
Harrastaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 23:45 Maanantai 25 06 2012

Re: Samaran termari

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:04 Maanantai 04 05 2015

Ehkä Calorstat? Nykyinen päätoimittajamme termostaateille on Gates, sama merkki kuin monen autovalmistajan alkuperäishihnoille.
Mutta onko varmaa, että ylikuumenemisen syynä on termostaatti? Mahdollisuuksiahan on lukuisia: jäähdyttimen kunto, järjestelmän tukkoisuus, vesipumppu, flekti jne.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Samaran termari

ViestiKirjoittaja Smoppi » 02:16 Tiistai 05 05 2015

Kyllä flekti pyörii kuten pitääkin ja vesipumppukin toimii päätellen siitä, että sisälle tulee lämmintä. Autolla pystyy ajamaan moottorin kuumenematta jos pitää sisätilanlämppäriä täysillä. Ylävesiletku on vain vähän lämmin auton seisoessa paikoillaan moottori kuumana, kun sen ylävesiletkunhan pitäisi olla ihan tulikuuma. Selvästi vika on termostaatissa.
Smoppi
Harrastaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 23:45 Maanantai 25 06 2012

Re: Samaran termari

ViestiKirjoittaja Smoppi » 19:34 Perjantai 15 05 2015

Ranskalaisessa termarissa oli sisuskalut räjähtäneet sisälle ja helisivät siellä irrallaan, eli ei ihme kun ei toiminut. Nyt on Skruvatista tilattu Gates-merkkinen termari (eli oletettavasti samanlainen mitä Motonetistä olisi nyttemmin saanut) siinä paikoillaan. Saa nähdä miten se kestää. Kylmä tuo näyttää olevan, vaikka piti olla samalla tavalla 87-asteinen kuin sen edellisenkin. :evil: Ikävää tällainen laatuvaihtelu, kun nythän tuo auto on sitten kylmä talvella.
Smoppi
Harrastaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 23:45 Maanantai 25 06 2012


Paluu Lada