9000 lämmityslaitteen kenno

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja mstone » 15:28 Perjantai 23 01 2015

Vaihdoin vuotavan kennon ja samalla puhaltimen. Mitään ei mennyt rikki ja kaikki toimii niin kuin pitää, mutta auto ei ole enää lämmin? Onko Motonetin myymä kenno niin paljon huonompi kuin alkuperäinen vai mikä mättää? Nesteet pysyvät tasossa ja moottori lämpenee normaalisti mutta aika vaisusti tuota lämpöä tulee. Lisäksi check radiator-valo palaa rempan jälkeen, noinkohan rikoin paisuntasäiliön anturin.

Onko kenelläkään kokemusta tai antaa vinkkiä? Kotelon läppä on tarkistettu ja toimii oikein ja letkutkin lämpenee.
mstone
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15:18 Perjantai 23 01 2015

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja Jante » 15:59 Perjantai 23 01 2015

Vaihdettiinko termostaatti remontin yhteydessä? Mikäli ei ole tietoa milloin se on uusittu, ei tekisi pahaa vaihtaa se. Onko ilmaus suoritettu varmasti hyvin?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja mstone » 17:46 Perjantai 23 01 2015

Jante kirjoitti:Vaihdettiinko termostaatti remontin yhteydessä? Mikäli ei ole tietoa milloin se on uusittu, ei tekisi pahaa vaihtaa se. Onko ilmaus suoritettu varmasti hyvin?


Termostaatti näyttää toimivan edelleen, mutta eikö järjestelmä ilmaa itsensä, jos se pitää ilmata erikseen, niin kuinka se mahtaa tapahtua?
mstone
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15:18 Perjantai 23 01 2015

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja jpj » 18:44 Perjantai 23 01 2015

Kuulostaisi siltä, että kennoon on jäänyt ilmaa jumiin.

Aja auto perä edellä ojaan tai keula rampille, niin että moottori on varmasti lämmityslaitteen kennoa ylempänä. Ota iso limpparipullo, leikkaa pohja irti, laita paisuntasäiliön korkin tilalle pohja ylöspäin pystyyn, täytä nesteellä, puhallin täysillä ja kuumalla, anna koneen käydä kuumaksi ja täytä pulloa tarvittaessa. Hommaa voi auttaa lypsämällä vesiletkuja käsin. Joissain autoissa on hommaa helpottamassa ilmausruuvi syylärissä ja lämppärikennon letkuissa. Lopuksi säädä nestemäärä oikeaksi paisuntasäiliöstä vaikka lapolla.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja Mimmi » 22:05 Perjantai 23 01 2015

Tonnarin kennossa kiertää AINA vesi ja lämpötilaa säädetään ohivirtausläpillä.
Tonnari myös ilmaa itsensä, kunhan termari avautuu.
Check radiator tarkoittaa liian alhaista nestetasoa paisarissa. Paisarissahan on ainoastaan alarajamerkki (kylmä). Letkut ovat kuumia kun moottori on käybtilämpöinen.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja mstone » 22:18 Perjantai 23 01 2015

Mimmi kirjoitti:Tonnarin kennossa kiertää AINA vesi ja lämpötilaa säädetään ohivirtausläpillä.
Tonnari myös ilmaa itsensä, kunhan termari avautuu.
Check radiator tarkoittaa liian alhaista nestetasoa paisarissa. Paisarissahan on ainoastaan alarajamerkki (kylmä). Letkut ovat kuumia kun moottori on käybtilämpöinen.


Siinäpä se, kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta ei. Termostaatti toimii, letkut lämpenee, myös kennoon menevät letkut ja ohivirtausläppä säätyy oikein. Paisuntasäiliössä on Min- ja Max-merkit ja nestetaso pysyy ylärajassa. Lienee anturille menevät johdot vaurioituneet kun piti siirtää sivummalle jotta ac:n putket saivat tilaa liikkua.

Tein tämän pikku rempan ammattilaisen kanssa, 35 vuotta autoja korjanneen henkilön omalla korjaamolla. Kaiken pitäisi olla ok, mutta ei vaan jaksa pukata lämpöä riittävästi. Pitänee paikata vuotaneen kennon päädyt ja laittaa se takaisin, oli näet aika paljon tiheämpi kenno.
Viimeksi muokannut mstone päivämäärä 12:57 Tiistai 27 01 2015, muokattu yhteensä 2 kertaa
mstone
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15:18 Perjantai 23 01 2015

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 12:14 Tiistai 27 01 2015

Kennolle menevät letkut väärinpäin?

(joo joo, kuulostaa tyhmältä, mutta kerran on yhden auton kanssa näinkin käynyt ja kylmyyden syytä etsittiin aika tovi...)

En usko hetkeäkään, että kennon fyysisillä ominaisuuksilla voisi olla havaittavaa vaikutusta suulakkeista ulostulevan lämmön määrään.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja mstone » 12:32 Tiistai 27 01 2015

Voorttimies kirjoitti:Kennolle menevät letkut väärinpäin?

(joo joo, kuulostaa tyhmältä, mutta kerran on yhden auton kanssa näinkin käynyt ja kylmyyden syytä etsittiin aika tovi...)

En usko hetkeäkään, että kennon fyysisillä ominaisuuksilla voisi olla havaittavaa vaikutusta suulakkeista ulostulevan lämmön määrään.




Heh heh,

Just avasin hiukan konehuonetta ja mietin samaa ja tulin verkkoon katsomaan kuvia :D
Kumpi letku moottorista tulee kennon yläpuoliseen putkeen?
mstone
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15:18 Perjantai 23 01 2015

Re: 9000 lämmityslaitteen kenno

ViestiKirjoittaja mstone » 12:56 Tiistai 27 01 2015

Lohkon päästä tuleva letku menee kennon yläpuoliseen putkeen, eli taitaa olla oikein.
mstone
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15:18 Perjantai 23 01 2015


Paluu Saab