Voyagerin jarrut

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja howler » 21:55 Sunnuntai 30 11 2008

Mitä oireita esiintyy tukkeutuneissa jarruletkuissa?

Omas voyaakkeris oon tehnyt kaikkea etujarruille, hoonannut, vaihtanut levyt, palat, männät, liukutapit, tiivisteet,kumit, herkistellyt, kaikkea mahdollista...

Mutta silti jarrut jumittaa/ jää laahaamaan...

Ainoa mikä auttaa ko tilanteessa on että pysähtyy, sammuttaa auton ja pumppaa muutaman kerran kovaa, tämä auttaa, ei mikään muu...

Pitänee vaihtaa vielä letkutkin?.....
howler
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 21:43 Sunnuntai 30 11 2008

ViestiKirjoittaja Flyer » 10:41 Sunnuntai 07 12 2008

Kaikkea olet näköjään tehnyt jarru linjan alapäähän, mutta jos vika kerran ei ole korjaantunut pitää veikata vian olevan pääsylinterissä tai ABS-murkulassa.
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja JamppaM » 14:46 Torstai 10 12 2009

Jarruletkut voivat "madäntyä"/turvota tukkoon. Tällöin polkimelta pääsylinteristä tuleva paine läpäisee turvotuksen mutta ei päästä nestettä takaisin päin. Tällöin voi olla vaikeuksia ilmaamisenkin kanssa ja jarrut jää laahaamaan päälle.
JamppaM
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 14:40 Torstai 10 12 2009

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja Flyer » 11:03 Sunnuntai 09 10 2011

Vojaakkerissa on teräksiset 4.75mm jarruputket. Huoltokirjan mukaan kuparisia ei saa käyttää. Takajarruputki lahosi puhki ABS-murkulan jälkeen on pätkä letkua ja siitä taakseppäin on sitten putkea. Korjasin ostamalla vähän pidmmän letkun ja katkaisin putken terveestä kohtaa, johon tein liitoksen. Nyt varsinainen kysymys onkin mistä saisi noita teräsputkia? En nähnyt ainakaan Motonetin valikoimassa...
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja BA » 08:42 Maanantai 10 10 2011

Niitä ei monesta paikkaa nykyään saa.
Tampereella niitä tekee Autovaraosaliike Helminen. Teräsputkea ei sitten muuten ilman asiaankuuluvia työkaluja taivuttele, ja helminenkin tekee putken mallin mukaan paikan päällä mittoihinsa.


Mikä mahtaa olla syynä ettei kupari-nikkeliputkea saisi käyttää?
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:54 Maanantai 10 10 2011

Mihinköhän tuo kielto mahtaa perustua, outoa!
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10035
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja Anttikan » 16:24 Maanantai 11 03 2013

Ite oon kans ihmetellyt tota jarruputki höpötystä
Jenkkejä on ollu usseempia ja kaikkiin olen melkeen tehnyt uudet putket ihan normaalista motonetista ostetusta tavarasta ja aina on kestäny ja eivät ruostu.
Vaniin laitoin kupariputket kun ei löytynyt sopivaa kokoa motonetista.Ja sillä ajeltu jo vaihdon jälkeen 5vuotta.
Anttikan
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 99
Liittynyt: 10:38 Lauantai 24 12 2011

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja Samuel » 08:19 Tiistai 07 05 2013

Meillä tuntuis olevan samaa ongelmaa jumittamisen kanssa. Nesteet kyllä kulkevat takaisin päin kun siirtopihdeillä puristaa palat auki. Mikä vika howlerin autosta löytyi?
Samuel
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 08:12 Tiistai 07 05 2013

Re: Voyagerin jarrut

ViestiKirjoittaja Flyer » 08:59 Keskiviikko 08 05 2013

Yksi minkä on auttanut jarrusatuloiden sylinterien kaulojen hiominen ruosteettomaksi. Se että vaikka jarrumännät ovatkin keraamiset ja eivät siten ruostu, niin satulat ruostuvat. Ongelma on nimenomaan sylinterin kaulan turpoaminen ruosteen vuoksi.
Eli satulan purku ja hioo varovasti siitä tiivisteen ulkopuolelta ropelöt pois. Samalla vaihtaa uudet männäntiivisteet ja pälysuojan kumiosat ne eivät paljoa maksa ja jarrunestekkin tulee uusittua samalla. Nyt on toiminut kolmisen vuotta ilman ongelmia. :P
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti


Paluu Chrysler