205 ventiilin ohjurikumien vaihto.

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

205 ventiilin ohjurikumien vaihto.

ViestiKirjoittaja fljormar » 17:23 Tiistai 10 08 2004

:( Olisi vaihdon aika, mutta miten onnistuu? Onko keinuvivusto otettava irti? Samalla sitten myös kansi on irti? Kannattaako irroittaa kansi ja tarkistaa ventiilit ( jos siis joutuu avaamaan pultit). Onko vinkkejä miten kannattaa tehdä tai onko antaa vinkkiä missä oöisi ohjeet ko hommaan.

Terveisin Vaimon autoa korjaaava
fljormar
Harrastaja
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13:05 Lauantai 28 02 2004

ViestiKirjoittaja eki » 09:06 Keskiviikko 11 08 2004

Itsellänikin olisi kohta edessä sama urakka -90 mallisessa katalysaattoripelissä (TU3M, 1.4l). Ranskalaisten kanssa ei ole vielä kovin paljoa joutunut tekemisiin, paitsi että jakopäätä, vesipumppua, lämmityslaitetta ja kolinoita korjatessa... Eli neuvoja odotellaan. :wink:

Mutta tuskin on sylinterin kansi kiinni niillä keinuvipujen pulteilla...
Nokka-akselin (ja sitä myöten keinut) joutuu ainakin poistamaan joten jakohihnan uusiminen luonnollisesti samalla, ja kannattaa tarkoin katsoa (ja merkitä) ajoitusmerkit (tai näissähän lukitaan akselit pulteilla).

Ja kun kerran venttiilijouset + muut hilppeet joutuu poistamaan, täytyy olla ainakin paineliitin sylinteriin sekä kompressori, ja hyvä venttiilijousen puristustyökalu, jos aikoo yläkautta vaihtaa. :roll:
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja joopajoo » 07:49 Perjantai 27 08 2004

Yläkautta vaihto onnistuu ilman paineilmaa kun tunkee narua sylinteriin.
joopajoo
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 07:35 Perjantai 27 08 2004

ViestiKirjoittaja eki » 18:44 Perjantai 20 05 2005

Joo, ei ainakaan tuossa TU-koneessa pysty vaihtamaan noita tiivisteitä ilman kannen irroitusta, keikut kun ovat kiinntetty kannenpulttien kanssa...

Eli samalla sitten yläpään tiivistesarja vaihtoon, venttiilien lautaset sekä seetit kannattaa tarkistaa, jos näkyy vuotoja niin varmin tapa käydä ne koneistuttamassa. Venttiilinvälykset täytyy säätää mutta ei ole paha homma.

Ja jos märät sylinteriputket (ainakin TU) niin kampiakselia (tai sylinteriputkia) ei parane liikutella kun kansi on irti.
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: 205 ventiilin ohjurikumien vaihto.

ViestiKirjoittaja Nalli » 16:35 Sunnuntai 21 08 2011

Vaihdoin 1.4l TU3A mooottoriin venttiilivarsien ohjurikumit ilman sylinterikannen irroitusta. Akku ja virranjakaja irti, samoin polttoainepumppu ja muut letkut/johdot jotka tiellä.

Keinuvipujen akseli on lukittu akun puoleisesta päästä torxilla, joka sijaitsee venttiilikopan pinnapultin alla sekä jakohihnan puolen päässä lukkorenkaalla.

Keinuvipujen akseli lähtee naputtelemalla jakohihnan puolelta jolloin akselin saa pois akun puoleisesta päästä. Keinuvipujen akseli on ontto, joten päässä olevaa öljyn sulkutulppaa ei kannata rikkoa.
Nalli
Harrastaja
 
Viestit: 2
Liittynyt: 01:09 Torstai 13 07 2006

Re: 205 ventiilin ohjurikumien vaihto.

ViestiKirjoittaja peumon » 17:35 Sunnuntai 06 11 2011

Tota kysyisin keinuvivuston akselipoisto,olen purkanut puolan ja virranjakajan pois ,mutta sitten katsoi niin se akseli näyttäs ettei pysty tulemaan ulos kokonaan, tulee eteen virranjakajan ylempi kiinytyskohta joka on kannen kyljessä kiini . Niin joutuuko purkamaan myös sen kannen joka on puolan puolella siinä sivussa kannessa kiini ,jos sen otta pois niin vedet tulee ulos koneesta. Onko siinä muuta mahtollista tehtä? Auto peugeot 205-89XR-1,4 kone on TU3A kaasutin Solex 34 PBISA.Ois mukava kuula on asia näin vain katsoinko väärin.
peumon
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 13:11 Lauantai 06 08 2011


Paluu Peugeot

cron