Alfa Romeo 3.0 V6 koneremontti

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Alfa Romeo 3.0 V6 koneremontti

ViestiKirjoittaja alfisti » 12:04 Perjantai 17 05 2002

Ei sitten kestänyt Alfan kone ( -89 3.0 V6 12V ) aivan 500 tkm ilman remonttia. Kysyisin siis josko joku olisi tehnyt remonttia ko. koneelle, koska näyttää uhkaavasti siltä, että mikään liike ei suostu konetta korjaamaan. Remontti on siis tarkoitus tehdä itse. Tarviiko paljon erikoistyökaluja? Muihin autoihin on kyllä tullut koneita korjattua, joten aivan perustyökalut löytyy. Entä onko tietoa kirjallisuudesta, mikä käsittelisi nimenomaan tällaisen koneen remonttia? Hiukan syvällisempiä siis kuin normaalit korjausoppaat. Kaikki neuvot ovat tervetulleita. :?:
pientä laittoa se vaatii vaan... :)
alfisti
Harrastaja
 
Viestit: 0
Liittynyt: 11:49 Keskiviikko 15 05 2002
Paikkakunta: Kurikka/Kauhava

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 10:52 Tiistai 04 06 2002

Ai mikään liike ei suostu korjaamaan? Ihme vätystelyä, mitä mörköjä ne luulevat siellä koneessa asustavan? :?

Noh, omaan 164:ääni eivät suostuneet Vianorilla edes pyöränkulmia säätämään. "Ai Aifa? Joo ei me tehdä niitä ollenkaan, niissä on ollut ongelmia" Onhan siinä kyllä McPhersonit edessä ja takana, kovasti eksoottinen rakenne.

Siitä koneesta, juu olen tehnyt omaani (164 3,0 -90) rempan, nähtävästi turhaan. Ihmettelin öljynkulutusta (litra/1000km 200tkm ajetussa autossa!) ja otin koneen auki, ei siellä mitään vikaa ollut. Näkyy menevän huohotussysteemin mukana öljyä imupuolelle. Kumma juttu, öljykorkista kokeillen kone ei nyt hoonauksen & rengastuksen jälkeen huohota pätkän vertaa.

Ei siihen mitään erikoistyökaluja tarvita, muutaman lähteen mukaan se jakopään hihnan öljynpainetoiminen kiristäjä pitäisi esijännittää jollakin erikoisella vehkeellä, mutta minä väänsin sen paikalleen ihan tavallisilla siirtoleukapihdeillä. Koko kiristin on ratkaisuna täysi susi, ei tuollaista miljoona pientä o-rengasta sisältävää laitosta saa millään tiiviiksi. Mekaanisen korvausosan löydät osoitteesta www.alfapro.com . Koneessa itsessään ei ole muuta kummallista kuin ne poikittaiset työntötangonpätkät, nehän eivät ole mitenkään hankalat purkaa ja kasata.

500tkm:lla on mennyt löpöä litra jos toinenkin? :D

Jos tulee kysyttävää tulevaisuudessa, täältä saa hyvin apuja:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?c ... 0000000040
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

3,0 V6 Öljynkulutus

ViestiKirjoittaja T.A. » 13:04 Tiistai 04 06 2002

Sedällä oli joskus 75 America, ihan uutena osti, ja ihmetteli myös tuota öljynkulutusta (1l/1000km). Merkkiliikkeen huollossa kyseli ja ihmetteli asiaa ja tehtaan mielipide oli seuraavanlainen: Tämä moottori kuluttaa öljyä 'hieman' tavanomaista enemmän. Ei ole vika vaan ominaisuus. Pitää vain huolehtia, että öljyä on tarpeeksi. :D
Hieno moottori se kyllä on...
Mahtaisiko In-Caprino Seinäjoella osata auttaa sen rempan kanssa?
T.A.
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 236
Liittynyt: 21:24 Keskiviikko 10 04 2002
Paikkakunta: Turku

Alfaa...

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:54 Tiistai 04 06 2002

Ei se suuri öljynkulutus ole vain Alfan vika, mm Mersu on myös janoinen ilman vikaa. Jopa kaksi litraa tonnilla on sallittu :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 14:07 Tiistai 04 06 2002

Onhan se mukavan herkkä ja nöyrästi kaasuun vastaava moottori, mutta itse en ole ihan tyytyväinen halukkuuteen kiertää rekisterin yläpäässä. Edesmennyt kakkosautoni 33 16v oli toista maata, oikein imi lisää jengaa. Pitäisiköhän v6:een sovittaa QV:n nenäkepit ja ruiskuboksi?

Tuossa omassa öljypolttimessa häiritsee käynnistäessä toisinaan syntyvä juhlava sininen pöläys. Avasin kannet, tutkin ohjurit (timmit, ei kannattanut edes vaihdattaa) ja vaihdoin venttiilivarren kumit. Samalla rengastin ja hoonasin padan ja vaihdoin kiertokangenlaakerit. Tulos: Yhtä tyhjän kanssa. Samalla lailla pöläyttää ja vie öljyä sekä tyhjäkäynnillä esmes ruuhkassa pidemmän päälle nokeaa tulpat ja alkaa käymään viidellä.

Seuraavaksi tein "evotuksen", vaihdoin huohotusjärjestelmän öljynerottimen 155TS:n vastaavaan mutta huomattavasti kehittyneempään (öljyn takaisinkierrätyksen reikä n. neljä kertaa alkuperäisen mehupillin kokoinen). Ei edelleenkään juuri vaikutusta, tosin tuntuu, että se nyt kävisi vähän siivommin tyhjää kylmäkäynnistyksen jälkeenkin.

Pitäisiköhän kokeilla jäykempiä öljyjä? TB Diamond 5W40 on talveksi ihan OK mutta kesällä taitaa olla turhan ohutta, flekti pitää kyllä jäähdytysnesteen lämpötilan kurissa mutta kuuman koneen tyhjäkäynnin öljynpaine laskee aika alas, öljy taitaa käydä melkoisen lämpimänä ja ohenee siinä samalla. Talvella jähmeämmillä öljyillä ei taida tulla mitään pöläyksiäkään, samoin tyhjäkäynti on OK.

Mistäs löytyy hyvää 15W50-kuraa kesäkäyttöön?
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

Öljyä

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:39 Tiistai 04 06 2002

Miten olisi Motulin synteettinen esteripohjainen 300V, viskositeetti 15W50 ja esterihän on PAOta parempaa kuuman ja kulutuksenkestoltaankin 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 08:19 Keskiviikko 05 06 2002

No mikä jottei, Motulin mömmöt eivät kai ainakaan huonoja ole olleet. Toivittavasti, kun jarruihin kaadoin Motulin 600- tms. racing-liemet.

Mistäs tuota saa ja jos ei ihan suoranaisesti saa, mitä siitä joutuu maksamaan? Kauhian kalliita aineita ei viitsisi laittaa jos kulutus on tasoa litra tonnilla.
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

Motul 300V

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:07 Keskiviikko 05 06 2002

Tuotenrolla 59-3004 ja 4 litran kannu on 44e40, löytyy Turku/Vantaa/Manse Motoneteista :)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 13:45 Keskiviikko 05 06 2002

Tängs 8)
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

ViestiKirjoittaja seat sdi -mies » 15:05 Torstai 23 01 2003

:roll:
Viimeksi muokannut seat sdi -mies päivämäärä 17:47 Keskiviikko 29 01 2003, muokattu yhteensä 1 kerran
seat sdi -mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09:52 Torstai 16 01 2003
Paikkakunta: tt

Öljyvä

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 20:45 Torstai 23 01 2003

Jaa 10W40-kuraa? Ei kiitos, ei minun autooni :wink:

Viime kesänä palveli sitten loppujen lopuksi Teboil Silver 15W50 mineraalitöhnät, syystä että Vantaan Motonetin hyllyssä ei ollut kuin yksi pänikkä tuota Motulia. Eihän neljä litraa riitä kuin ruohonleikkuriin...

Talvella on nyt ollut Teboil Diamond 5W40, kansiremppa tehtiin uusiksi ja tällä kertaa kunnolla (kaksi ohjurinkumia rikki!) eikä öljyäkään mene enää ainakaan entiseen malliin. Ensi kesäksi laitetaan kyllä vähintään 50-luokituksen öljyt, saisi mielellään olla kuusikymppistäkin kun ääriolosuhteissa tahtoo öljynlämpö nousta aika ylös. Toinen vaihtoehto on pitää viiskymppiset öljyt ja ympätä autoon öljycooleri. Kahtotaan nyt mitä kesä tuo tullessaan...
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

ViestiKirjoittaja seat sdi -mies » 10:08 Perjantai 24 01 2003

:!:
Viimeksi muokannut seat sdi -mies päivämäärä 17:48 Keskiviikko 29 01 2003, muokattu yhteensä 1 kerran
seat sdi -mies
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 134
Liittynyt: 09:52 Torstai 16 01 2003
Paikkakunta: tt

ViestiKirjoittaja Jante » 11:32 Perjantai 24 01 2003

Kesäkäytössä esimerkiksi Nesteen tai Mobilin 10W-40 on ihan ookoo öljy, jos auto kuluttaa hieman öljyä. Öljynkulutus voi jopa puolittua(kokemusta on myös tuollaisesta!).
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Väljä?

ViestiKirjoittaja Scuderia QV » 13:25 Sunnuntai 26 01 2003

SDI-mies: Siis kenen kone on väljä? Tuskin ainakaan mulla, 209 tuhannen kohdalla konetta avattaessa hoonijäljet näkyivät vielä selvästi eikä yläkuolokohdissa tuntunut juuri minkäänlaista pykälää. Kun ei tuonkokoista konetta tarvitse kiusata ei se taida ihan äkkiä kuluakaan.

Ja tuskin se SDI:kään väljä on? Eihän noin uusi auto _voi_ olla ellei siinä ole vikaa vikaa?

5W40 ei ainakaan toiminut mulla viime kesänä, öljynpaine tyhjäkäynnillä ja ilmastointi päällä kuumassa kaupungissa laski paineet huolestuttavan alas. Laakereissakaan tuskin on vikaa, kiertokangenliuskat ovat uudet ja vanhat runkolaakerit jätettiin kun niissä ei näkynyt oikeastaan mitään kulumaa. 15W50 paransi paineita jonkin verran.

Nyt kun öljynkulutus on asettunut asialliselle tasolle (noin puoli litraa tuhannella, normaalia tälle moottorille) alan käyttämään laadukkaampia mömmöjä. Se cooleri olisi kyllä silti asiallinen ratkaisu.
Scuderia QV
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 10:39 Tiistai 04 06 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 15:16 Maanantai 10 03 2003

Jos öljynpaineet ovat alhaiset, kyllä jossain on vikaa ihan varmasti :!:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Seuraava

Paluu Alfa-Romeo