Kirjoittaja mush » 21:28 Maanantai 25 04 2011
Itse vaihdoin viime kesänä ensimmäistä kertaa omaan. Apuvälineeksi tein eräänlaisen A-pukin, joka sopii tukivarren alle. Vaihtoon ei mennyt kuin alle tunti puolelleen, eikä prässiäkään tarvittu.
Homma eteni jotakuinkin näin: Ensin auto normaalisti pukeille ja pyörä pois. Kunnon putsaus yläpallolle, jotta pallon lukitussokan saa näkyviin ja irti. Sitten pallon mutteri irti ja osan auton painosta siirto tekemäni pukin varaan, joka siis tukee ylätukivarren maahan mahdollisimman läheltä palloniveltä. Muutama napakka isku sivultapäin pallon kartion kiinnitykseen ja se lähti irti, varasin tähän hommaan pallonivelen irroitustyökalun, mutta se oli täysin turha. Seuraavaksi kunnon iskuja tukivarren lenkkiin ympäriinsä ja lopuksi kunnon isku palloon ylhäältä ja se putoaa irti loppujen lopuksi aika helposti.
Asennus menee niin, että pallo hollilleen ja auton paino pallon päälle. Taas lenkkiin iskuja, niin pallo menee pikkuhiljaa paikoilleen ja sokan saa asennettua. Kannattaa toki ensin putsata ja rasvata paikat kunnolla.
Vanhoilla palloilla oli ajettu yli 150tkm, joten sen puoleen oli kyllä potentiaalia olla jumissa. Tosin autolla on jo sen verran kilometrejä, että tuollakin vaihtovälillä nämä ovat jo neljännet pallot, joten voi olla että ensimmäisten vaihto ei mene ihan niin helposti.
Palloiksi valitsin halvimmat mahdolliset (n. 15eur/kpl), kun en ollut varma onnistuuko vaihto miten, joten voipi olla että kohta saadaan vaihtaa taas.
Toki on olemassa varta vasten tehtyjä puristimia, jolla pallon saa vaihdettua auton alla. Ovat vain melko hintavia.