Volvo 440 1.6SE -91 "koputus" koneesta...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Volvo 440 1.6SE -91 "koputus" koneesta...

ViestiKirjoittaja juhamk » 10:41 Torstai 10 04 2003

Alle 2000rpm kevyesti kaasua painettaessa kuuluu koneesta sellainen "koputus", loppuu kaasun päästettäessä...

Ostin juuri auton, en tiedä kuuluuko normaaliin käyntiääneen... :)

Muuten käy ja kukkuu oikein mukavasti. Ehkä hieman vaelteleva tyhjäkäynti.
juhamk
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 09:31 Maanantai 15 04 2002
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:16 Torstai 10 04 2003

Tuhannen kilon massaa liikuttava 1,6nen vaatii kierroksia, eli ei oikein kuulusikaan lähteä vastaanhangoittelematta noilla kierroksilla. Toisaalta "kaukoparannuksella" ei voi todeta onko normaalissa määrin vai ei, neuvoisin kuitenkin tarkistamaan ovatko tulpat jo kypsiä ja onko lämpöarvo oikea. Sytytystä ei noissa taida enää pystyä säätämään eli ei voine olla pielessäkään? Oktaanitarve pitäisi olla 95 jolloin sekään ei voi vaikuttaa asiaan, 98 voi silti parantaa tilannetta hieman? Kaupunkiajon aiheuttama karstoittuminen voi sekin herkistää kilkuttamaan, siihen auttaa raskas ajo moottoritiellä :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

-

ViestiKirjoittaja juhamk » 14:14 Torstai 10 04 2003

Eli sama ääni kuuluu auton ollessa paikallaan. Kytkin pohjassa ja ylhäällä. Vapaalla sekä vaihteella.

Ikäänkuin nakutusta mutta eri suunnalta ja erilainen, hieman voimakkaampi ääni... Ja tosiaan loppuu kun kierrokset nousee tai laskee.

Vois tietty olla joku irtonainen pala joka resonoi juuri noissa kierroksissa mutta tulin siihen tulokseen että ei tuosta kuulu...
Vaikea selittää...

Pitänee vaihtaa öljyt ensi tilassa (ei tiedä yhtään koska viimeksi vaihdettu).

Mitä muuta kannattaisi tollaisessa Volvossa tarkistaa ?

Tulee pääsiäisenä perheen kanssa 500km/suunta, ei viitsisi jäädä tien päälle... Koettu on...
juhamk
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 09:31 Maanantai 15 04 2002
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 14:42 Torstai 10 04 2003

:oops: Ihan otin ajojutuiksi... Hankalia nuo resonanssit! Laturin hihna ja nesteet ovat ne yleisimmät syyt matkan katkeamiseen, itse olen pruukannut luntata huoltokirjasta mitä kuuluu isoon huoltoon ja kelata ne toimenpiteet läpi ennen reissuja.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 15:02 Torstai 10 04 2003

Öljynvaihto(hyvät öljyt ja alkuperäinen suodatin), laadukkaat sytytystulpat ja alkuperäinen ilmansuodatin. Samaten jakohihna ja kiristin olisi hyvä vaihtaa, jollei ole varmuutta(mutta jollei ehdi, niin sitten myöhemmin). Akun kunto olisi syytä myös tarkistaa, ja latausjännite. Latausjännite pitäisi olla noin 14 V.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:09 Torstai 10 04 2003

Kyllä muistaakseni tuon ikäisessä (-91) voi säätää sytytystä ja normaali virranjaotinhan siellä on :?: Tarkistappa sitä(kin) ajoituslampulla. Ja voihan siellä jaottimessa olla alipaine- tai keskipakosäädin "loppu"ym. kulumia.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

-

ViestiKirjoittaja juhamk » 21:12 Torstai 10 04 2003

Jees, pitääpä vaihtaa öljyt heti huomenna. (& suodattimet & tulpat ym)

Tuota "kolkutusta" vaan vieläkin ihmettelen. Auton ulkopuolelle ei juurikaan kuulu, sisälle (paikallaan ollessa) hyvinkin.
Kovimmillaan ääni on tyhjäkäynnillä kun painaa kaasua just sen verran että kierrokset juuri ja juuri nousevat. Sitten n 2500rpm ääni häviää.

Miten noi ruisku/bensapumput ?
Pitääkö ne jotain ääntä jossain vaiheessa elinkaartaan ?

Ja tosiaankin tyhjäkäynti aika "heiluvaa". Joskus n 800rpm ja joskus n 1500-2000rpm. Ryypyssä vikaa vai mahdollinen ilmavuoto tms ?
juhamk
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 09:31 Maanantai 15 04 2002
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja Mimmi » 05:11 Perjantai 11 04 2003

Polttoainepumppu on tankin kyljessä alustassa (muistaakseni) ja on siten aika kivassa ravassa. Polttoainepumppu pitäisi pitää "sirinää" käydessään (muttei kuulu, jos moottori on käynnissä). Onko tuossa tyhjäkäynnissä jatkuvaa heiluntaa vai jääkö se joskus "ylös" ja toisinaan normaaliin :?:
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3838
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 06:53 Perjantai 11 04 2003

Jos joutokäyntinopeus vaihtelee noin voimakkaasti, vika on yleensä joutokäyntisäätimessä(säätää kaasuläpän ohi menevää ilmamäärää). Komponentin hinta 150-200 euroa.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:21 Perjantai 11 04 2003

Se nyt on jo melkoisen tunnettua että ruotsalaisten volvomyllyjen öljyfiltterin tekee yleensä nykyisin Mann, ja sama tehdas joka tekee monelle muullekin. Mutta kukahan sen ilmarin tekee, ei ainakaan Volvo :lol: Ja kun kone on ranskalainen lienee Purflux nelisatasen öljyfilsun orkkistehdas :roll: Tulpat taasen ovat Boschia...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja a.aalto » 07:40 Perjantai 11 04 2003

Ovat muuten älyttömän aliarvostettuja nuo 400-sarjan autot! Kuitenkin ero esim. johonkin 300-sarjaan on huima. Ja kun auto on kunnossa ja siinä istuu (esim. takapenkillä) tulee samanlainen ruÃ¥ttalainen "säkerhets-fiilis" kuin isommissakin Volvoissa! Taidanpa laittaa tuon uskollisen 200-sarjalaisen vaihtoon ja alkaa tutkailla hyvää 400-sarjalaista :!: Jopa Renun -moottoripaketin saa käymäään nätisti, kunhan vain säädättää venttiilit ja katsoo ettei pahemmin öljyjä vuotele. Vaihteistohan noissa on ilmeisesti se heikoin lenkki, joka kaipaa päivitystä aina 150000km:n välein?? Ajettavuus on kohtuuhyvällä ja mukavalla tasolla ja varustuskin hyvä. Kunhan vain löytäisi tehostetun yksilön :!: :!: Ruostekaan ei muistini mukaan noita pahemmin taida vaivata :?: Muilla kokemuksia :?: :!:
a.aalto
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 215
Liittynyt: 09:20 Keskiviikko 16 10 2002

-

ViestiKirjoittaja juhamk » 08:29 Perjantai 11 04 2003

Mimmi kirjoitti:Polttoainepumppu on tankin kyljessä alustassa (muistaakseni) ja on siten aika kivassa ravassa. Polttoainepumppu pitäisi pitää "sirinää" käydessään (muttei kuulu, jos moottori on käynnissä). Onko tuossa tyhjäkäynnissä jatkuvaa heiluntaa vai jääkö se joskus "ylös" ja toisinaan normaaliin :?:


Juuri näin, eli ei heilu jatkuvasti, vaan toisinaan vaan korkeampi, toisinaan normaali...

Tuntuisi ainakin ensimmäisen 200km kokemuksella olevan oikein mukava peli, ja bensankulutuskin (huonoon 1.8L Toyota Camryyn verrattuna) erittäin kohtuullinen.

No taidan vaan tyytyä vaihtamaan öljyt ja filtterit sekä tulpat. Sitten taidan käydä tarkistuttamassa vielä sytytyksen & venttiilit. Eiköhän noilla "säädöillä" pääse alkuun...?
juhamk
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 09:31 Maanantai 15 04 2002
Paikkakunta: vaasa

Re: -

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:20 Perjantai 11 04 2003

juhamk kirjoitti:Tuntuisi ainakin ensimmäisen 200km kokemuksella olevan oikein mukava peli, ja bensankulutuskin (huonoon 1.8L Toyota Camryyn verrattuna) erittäin kohtuullinen.

Mitäs minä tuolla Corolla-keskustelussa sanoin niistä japsikaasareista verrattuna ruiskuun :roll: Ongelma on se että kun murheita tulee niin korjaaminen on kallista, korjaamattomuus taas maksaa tankattaessa :oops:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10037
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

HEH, taisi löytyä "syyllinen"...

ViestiKirjoittaja juhamk » 11:33 Perjantai 11 04 2003

Googlen keskuteluryhmistä etsin ja taisin löytää nakutuksen aiheuttajan...

Kysymys :
>Kuinkakohan vaarallista on nakutus, joka kuuluu selvästi auton sisään
>kierrosten noustessa mutta ei vapaalla eikä kierrosten laskiessa. Auto Volvo
>460 1,6 litraisella rellun koneella. Ääni tulee vesipumpun/lisälaitteiden
>suunalta, mutta ei nokkapelti aukikaan sitä saa tarkemmin tarkennettua...
>
>Kuului nimittäin jo viime talvena -30- asteen ilmoilla... Ja tänään taas
>seuraavan kerran.
>

Vastaus :
Voisiko olla sama vika kuin muinoisessa 440'ssä, jossa kuului oikeasta
etukulmasta nakutusta joka kantautui ohjaamoon asti, ja syyksi
paljastui oikean etupyörän edessä olevassa kotelossa majaileva jonkin
sortin aktiivihiilisuodatin tms, jossa oli venttiili. Venttiili otti
auton runkoon kiinni ja aiheutti nakutuksen, koska se oli alunperin
asennettu tehtaalla väärin. Volvo-huollon setä muutti sen asentoa
jolloin nakutus otti ja katosi. Auto oli vuosimallia '90 ja moottorina
1.6

Ainakin kysymyksen perusteella voisi olla sama juttu. Täysin samat oireet ja mahdoton paikallistaa mutta koneesta ei tuntuisi kuuluvan. Viittaa JUURI johonkin tollaiseen joka "hakkaa" runkoon... Illallapas tutkailen mitä kotelosta löytyy sisältä... :)
juhamk
Harrastaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: 09:31 Maanantai 15 04 2002
Paikkakunta: vaasa

ViestiKirjoittaja Jante » 11:21 Sunnuntai 13 04 2003

Paljon mahdollista...se säiliö kerää polttoainejärjestelmästä haihtuvia höyryjä. Tarkasta ihmeessä, jos onkin noin helppo "vika". :?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Seuraava

Paluu Volvo