Cordoban alapallonivel ja takajarrut

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Cordoban alapallonivel ja takajarrut

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 08:26 Torstai 04 12 2008

Katsastuksessa tuli hylsy alapallosta ja takajarruistakin...

Onko tuon alapallon yhteydessä jotain pyöränkulmien säätöön liittyvää? Eli voiko sen vaihtaa kotosalla? Renkaat on nyt jo ihan valmiit ja suuntaukseen olen menossa viikon sisällä, mutta saako nivelen kotikonstein kohdalleen siten, että pystyy ajamaan muutaman sata kilsaa?
Tai onko peräti prässättävä nivel (on pihassa sen verran pimeää ja rapaista, että ei viitsi mennä kurkkimaan)?

Takajarruissa (käyttöjarru) toisessa jarruvoima 1,3kN ja toisessa 0,8kN. Mikähän vois olla vialla? Kengät on vaihdettu joskus 50-80tkm sitten, autolla ajettu n. 320 tkm. Käsijarru oli ok, sylinterikö siellä jumii?
Kalusto: Toyota Avensis Wagon 2,0 4D4 -05, Nissan Note 1,6 -06
Exät: 3xBMW, 4xToyota, 3xFiat, 3xHonda, 1xMB, 1xVolvo, 2xSeat
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:57 Torstai 04 12 2008

Pallo on kolmella pultilla kiinni tukivarressa. Mutterit koottu yhteen levyyn, jota saa sitäkin Motonetista. Eli ei mikään mahdoton juttu. Muistaakseni joskus 80-luvulla Volsun varsissa oli niitattua palloa, silloin piti olla varautunut poraamaan niitit auki ja pultti+mutu tilalle. Ja pallon vaikutus pyöränkulmiin on pienempi kuin raidetangon päiden.
Sylintereiden lisäksi jarruongelma voi olla paineensäätimessäkin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Markoantero » 19:16 Torstai 04 12 2008

Alapallonivel vaikuttaa todella paljon tuohon auraukseen ja pystykallistumaan,koska nivelen kiinnityksessä on sellaset pitkulaiset reiät,säätövaraa n.sentti.
Eli ensin pallo vaihtoon ja sitten kulmien säätöön.

Sylinteri ei tarvi paljonkaan jumittaa,niin jo näkyy jarruvoimassa,harvemmin paineensäätimessä kait vikaa.

PS. Yli miljoona kilometriä VAG:lla 8O
Markoantero
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 79
Liittynyt: 18:14 Tiistai 02 01 2007
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 16:06 Perjantai 05 12 2008

Markoantero kirjoitti:PS. Yli miljoona kilometriä VAG:lla 8O

Monellako autolla?
Anteeksi OT
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

ViestiKirjoittaja Markoantero » 17:33 Perjantai 05 12 2008

StiloJTD kirjoitti:
Markoantero kirjoitti:PS. Yli miljoona kilometriä VAG:lla 8O

Monellako autolla?
Anteeksi OT


Onhan noita lähemmäs kakskymmentä ollut,nytkin kolme tuossa käytössä.

Niin ja kaikkihan on tietysti olleet dieseleitä ja tulee olemaan :D
Markoantero
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 79
Liittynyt: 18:14 Tiistai 02 01 2007
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

ViestiKirjoittaja Roadrunner » 10:46 Torstai 11 12 2008

Nyt on auto kunnossa ja leimattu. Vaihdoin takajarruihin kaikki sisuskalut sylintereitä myöten, mutta syy taisi olla vain pölyssä ja muussa irtoaineksessa, jota rummuissa oli runsaasti.

Ennen remppaa jarrut otti 0,8 ja 1,3 kN, rempan jälkeen 0,9 ja 1,0.
Kalusto: Toyota Avensis Wagon 2,0 4D4 -05, Nissan Note 1,6 -06
Exät: 3xBMW, 4xToyota, 3xFiat, 3xHonda, 1xMB, 1xVolvo, 2xSeat
Roadrunner
AutoGuru
 
Viestit: 531
Liittynyt: 12:21 Keskiviikko 23 04 2003
Paikkakunta: Akaa


Paluu Seat