Laturi(ko) rikki?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Laturi(ko) rikki?

ViestiKirjoittaja Deippa » 04:54 Tiistai 30 03 2004

Nyt rupes sähkö väheneen... Elikkäs viikonloppuna mökille mennessä auto pelas ihan hyvin, kunnes viimesessä risteyksessä kun löysäs kaasun, kaikki varotusvalot alko vilkkuun. Startatessa välkkyivät myös. Sammuivat kun kierroksia oli riittävästi (>1000). Yleensä ne kaikki varotusvalot ovat palaneet ennen käynnistystä, mutta nyt eivät aina. Sitten startatessa ne alkavat välkkymään ja sammuvat tai välkkyvät vähän aikaa käynniin lähön jälkeen. Kun valot välkkyy jokin rele naputtaa kojelaudassa tosi tiheesti.

Sitten kun luulin, että vika on vaan jossain varotusvalojen releessä. Niin kotimatkan alkaessa, pysähdyin 5 km:n päähän eikä auton vilkut jaksanu vilkkua ajovalojen ollessa päällä. Eikä myöskään jaksanu startata. Onneksi jäin alamäkeen :D Siitä sitten pääsin Kuusamon tielle ja ajelin ilman valoja. Vilkku jaksoi vielä toimia. Sitten Pudasjärven jälkeen ei enää jaksanut vilkkukaan vilkkua, eikä oikeen jarruvalotkaan kiilua. Auto pelas muuten hyvin koko matkan Taivalkoskelta Ouluun (180km) kun ei sammuttanut. Onneksi ei sattunut mitään peräännajoa tms. kun ei jarruvalot palanut. Kotia päästyäni akku olikin sitten aivan tyhjä. Täysi akku paikalleen ja sitten taas käyntiin. Mitattiin latausjännite akun navoista ja se oli tasan tarkkaan sen hetkinen akun varaus. Ja akku tyhjenee koko ajan.

Eli siis laturi taitaa olla sökö? Rittäisköhän hiilten vaihto vai pitääkö ostaa uus laturi. Entäpä voiko laturin vika aiheuttaa nuo jouluvaloilmiöt kojelaudassa? Laturin merkkivalo ei ole palanut missään vaiheessa. Autohan on 626 -87 (GC) vasta 360 tkm ajettu.
Deippa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 193
Liittynyt: 06:45 Keskiviikko 02 04 2003
Paikkakunta: Haukipudas

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:09 Tiistai 30 03 2004

360tkm laturilla on hyvä saavutus jopa japsiksi :lol: Tuolla kilometrimäärällä on kyllä laakeritkin jo sen verran saaneet pyöriä että melkein menisin vaihtamaan koko laturin. Sitten vielä se että jos se merkkivalo ei toimi saattaa säädinkin olla kaputt, ja vika kerrallaan korjaamalla se vasta kalliiksi tuleekin. Plus työ & tuska :oops: Mitsubishin laturi ei ole suinkaan huoltoystävällinen, eikä kyllä tarvikaan koska kestää liki maailman tappiin 8)
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10013
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Deippa » 08:16 Tiistai 30 03 2004

Voisiko noi varoitusvalot vilkkua juur ton säätimen takia tai että jos hiilet saa välillä yhtään kontaktia?

Pitänee vielä irrottaa akunjohto laturista ja mitata sillain. Ei varmaan hajota mitään? Sitten, eikö laturinvalon pitäis syttyä, jos sen valojohdon repäsee laturista irti?
Deippa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 193
Liittynyt: 06:45 Keskiviikko 02 04 2003
Paikkakunta: Haukipudas

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:50 Tiistai 30 03 2004

Deippa kirjoitti:Voisiko noi varoitusvalot vilkkua juur ton säätimen takia tai että jos hiilet saa välillä yhtään kontaktia?

Pitänee vielä irrottaa akunjohto laturista ja mitata sillain. Ei varmaan hajota mitään? Sitten, eikö laturinvalon pitäis syttyä, jos sen valojohdon repäsee laturista irti?

Jep, molemmat aiheuttaa tuota. Tohon johdon irrottamiseen en sano mitään varmaa, mutta mielestäni se saattaa rikkoa eikä kerro mitään :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10013
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Myssi » 11:24 Tiistai 30 03 2004

Itselläni vanhat hiilet oireilivat niin että valot jotka olivat päällä. (varoitus, ajovalot jne jne) himmenivät ja kirkastuivat. Voisi kai sitä luonnehtia vilkkumiseksikin.
Ja kun lähti vedättämään niin jossain öbaut 3500 rpm niin alkoi latauksen merkkivalo hehkua. Kirkastui sitten sitä mukaan kun kierroksen nousivat entisestään eikä sammunut vaikka antoi huutaa kikottimen korkeilla kierroksilla. Itsediagnoosi oli että hiilet sen verran loppu notta nääs tärisevät siinä liukurengasta vasten.

Kun kaivoin säätimen irti niin sisempi hiili päästi sellaisen 'ping' äänen ja huusi Tervemorohei mennessään.
Oli irronnut juotoksestaan ilmeisesti kun tuli pieni nysä piuhaakin mukana lennossa.
Myssi
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 286
Liittynyt: 12:18 Maanantai 14 04 2003
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Deippa » 04:50 Keskiviikko 31 03 2004

Laturi oli rikki. Hain uuden ja vein sen kummemmin tutkimatta vanhan vaihdossa. Sain jopa halvemmalla ku motonetistä 8)
Deippa
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 193
Liittynyt: 06:45 Keskiviikko 02 04 2003
Paikkakunta: Haukipudas

ViestiKirjoittaja mazda 626 » 16:54 Maanantai 29 05 2006

itsellä mennyt mitsun latureita parinvuoden aikana jo kolme..
että en tuosta kestävyydestä niin tiedä vai voiskohan jostakin viasta johtua tuo että menee noita latureita noin paljon...
onneksi on mennyt takuuseen :)
yks laturi alkoi lataan liikaa valot alkoi palaan ja autokävi epätasaisesti muut heitti lataamasta!!
mazda 626
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 19:18 Maanantai 16 05 2005
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:23 Tiistai 30 05 2006

Jos latureita alkaa kulua niin kyllä silloin on syytä tarkistaa muutkin asiat, eli jännitteensäädin jos erillinen sekä piuhat & liittimet. Esim siinä Boschin laturissa jossa on se kolmen lattaliittimen pikaliitin on liittimen loppuunkuluminen laturien surma. Ja kun itse littimet ovat pikaliittimen sisällä piilossa ei niitten huonoa kuntoa näy ennenkuin piuha irtoaa...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10013
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja mazda 626 » 20:20 Tiistai 30 05 2006

pikaliittimen sisällä olevat kaksi lattaliitintä toinen näytti olevan aika hapettunut/ruosteessa..
pystyykö sinne pikaliittimen sisään laittaan uudet lattaliittimet vai saako kokonaan uusia pikaliittimiä mistään
mazda 626
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 19:18 Maanantai 16 05 2005
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:04 Keskiviikko 31 05 2006

Ne lattaliittimet voi vaihtaa pienellä askartelulla, Motonetissa on pikaliittimen sisään tulevaa malliakin: kokmetallinen, ei siis sitä tavallista sinistä/punaista eristettä juuressa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10013
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja mazda 626 » 11:53 Torstai 22 06 2006

laturin valo alkoi taas välissä vilkkua kun laittaa auton käyntiin mutta sammuu kaasunpainalluksella mitähän siihen laturiin taas tuli..
liittimet laturiin uusittu/putsattu!!
laturi kaks viikkoa vanha ja jo 4 kahden vuoden sisään
mazda 626
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 19:18 Maanantai 16 05 2005
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja Ventov » 12:09 Torstai 22 06 2006

Laturinrungosta lohkoon pitää olla maadoitus kunnossa, samoin lohkosta autonkoriin!
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja mazda 626 » 20:12 Tiistai 11 07 2006

olen huomannut että jos tupakin sytyttimessä pitää puhelinta laturissa tai kylmälaukkua jonku tunnin niin laturin valo alkaa vilkkumaan tai palaa kokonaan loppuu kun ottaa laitteen pois tupakin sytyttimestä ja antaa vähän kierroksia...ja se osa mikä tulee tupakin sytyttimeen lämpenee aika paljon.
oiskohan tupakin sytytin jotenkin viallinen???oikosulussa jotenkin???
mazda 626
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 61
Liittynyt: 19:18 Maanantai 16 05 2005
Paikkakunta: rovaniemi

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:15 Keskiviikko 12 07 2006

12V-kylmälaukku vie virtaa PALJON!
Tuollainen 6A ei ole mikään outo lukema, ja siihen wanha tupakinsytsäpohja jossa on vielä parin malppiaskin verran karstaa ei pysty. Noille lisälaitteille kannattaisi ehdottomasti laittaa oikea lisälaitepistoke, jonne vedetään reilut 2,5 neliön piuhat akulta sulakkeen kautta!
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10013
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja JaniP » 21:24 Maanantai 17 07 2006

mazda 626 kirjoitti:laturin valo alkoi taas välissä vilkkua kun laittaa auton käyntiin mutta sammuu kaasunpainalluksella mitähän siihen laturiin taas tuli..
liittimet laturiin uusittu/putsattu!!
laturi kaks viikkoa vanha ja jo 4 kahden vuoden sisään


Mulla oli sama vika, välillä laturin valo ei palanut ollenkaan, mutta kaasunpolkaisulla lähti lataamaan. Oli mittariston liittimen tinaukset murtuneet.
JaniP
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 09:47 Lauantai 30 10 2004


Paluu Mazda