Swift 1.3i -91 jarrujen säätö?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Swift 1.3i -91 jarrujen säätö?

ViestiKirjoittaja Sussu » 08:16 Maanantai 21 11 2005

Voiko säätä ja jos niin miten...? Itse en ymmärrä autoista juuri mitään :oops: , mutta kaveri olis valmis sitä laittamaan. Takajarruista on kyse jos sillä on mitään merkitystä? nimim. uusintakatsastukseen menossa...
Sussu
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 08:12 Maanantai 21 11 2005

ViestiKirjoittaja Jante » 12:24 Maanantai 21 11 2005

Käsijarrua voi säätää jonkin verran, mutta jos sinun autossasi on jalkajarrussa tehovajausta takana, joudut hankkimaan varmaan vähintään jarrukengät (kitkapinta kuluu ja kiillottuu eli lasittuu ajan myötä), ehkä myös jarrusylinterit tai jopa jarrurummut.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja eki » 19:24 Maanantai 21 11 2005

Mitä arvoja katsastuksessa näytti?
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja Sussu » 16:11 Tiistai 22 11 2005

vasen 0.8 ja oikea 0.5 Ero liian suuri ja katsastusmies sanoi, että tuo 0.8 on hänen mielestään liian voimakas tuohon autoon..?
Sussu
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 08:12 Maanantai 21 11 2005

ViestiKirjoittaja eki » 18:10 Tiistai 22 11 2005

Oliko eroja käsi/käyttöjarrujen suhteen, ts. oliko toinen pyörä molemmilta "osiltaan" heikompi?
eki
AutoGuru
 
Viestit: 885
Liittynyt: 10:48 Keskiviikko 12 06 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

ViestiKirjoittaja Sussu » 11:19 Maanantai 12 12 2005

No niin..

Jarrut tuli kuntoon, kun vaihdettiin jarrukengät (olivat kuulemma irronneet puoliksi tai jotain sellaista..?). Suzuki liikkeessä väittivät, että niitä jarruja pystyy säätämään, muttei käytännössä kyllä löytynyt sellaista säätö"ruuvia".

Katsastus (uusinta.. :!: ) meni nyt ihan hyvin jarrujen osalta, mutta vielä täytyy vaihtaa Lambda-anturi ja toivoa, että liialliset CO päästöt siitä sitten lakkaavat ja saisin tuon vielä katsastuksesta läpi..
Sussu
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 08:12 Maanantai 21 11 2005

ViestiKirjoittaja Jante » 07:36 Tiistai 13 12 2005

CO-arvoa (hiilimonoksidi) nostaa myös likainen ilmansuodatin. Jos lambda-anturissa on vikaa, yleensä myös HC-arvo (palamattomat hiilivedyt) on koholla.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Sussu » 13:06 Tiistai 20 12 2005

Juu. Ilmansuodatin, sytytystulpat ja -johdot vaihdettiin jo liiallisten päästöjen eliminoimiseksi, muttei auttanut... Vaihdettava Lambda on niinkuin viimeinen tiedossa oleva keino..

No, joulua odotellessa.. :mrgreen:
Sussu
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 08:12 Maanantai 21 11 2005

ViestiKirjoittaja Jante » 07:39 Keskiviikko 21 12 2005

Ei kai siinä muutakaan auta. Muista että lambda-anturin asennusohjetta pitää noudattaa täydellisesti eikä saa käyttää apiko-liittimiä liitoksissa! Parasta olisi jos löytyisi anturi, jossa on pistoke valmiina, vaikka maksaisikin enemmän. Toivotaan että pukki tuo anturin sinulle! :wink:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Siikki » 11:24 Torstai 28 12 2006

pitääkö se juottaa sitten :idea: mitä jos laittaa kuparirasvaa apico liittimiin ja laittaa kutistussukan päälle? :wink:
Siikki
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 13:10 Maanantai 25 12 2006

ViestiKirjoittaja seppo1 » 12:03 Torstai 28 12 2006

Seuraa nyt vaan tarkasti lambdapakkauksen ohjetta liitännän suhteen. Mun käsityksen mukaan ei saa juottaa eikä käyttää abiko-liittimiä, vaan ihan niitä pakkauksen mukana tulevia. Se johtoliitos pitää olla jotenkin "harva" jotta vertailuilma pääsee sen läpi.
Jollet pysty kykenemään, ei kannata ruveta alkamaan.
seppo1
AutoGuru
 
Viestit: 753
Liittynyt: 10:40 Perjantai 07 06 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:08 Torstai 28 12 2006

Lambdoissa on mukana kutistussukalliset putki-abikot. Eli puristetaan kiinni ja sytkärillä kevyesti lämpöä niin liittimen eriste kutistuu tiiviiksi johdon eristeeseen.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Siikki » 10:14 Perjantai 29 12 2006

seppo1 kirjoitti:Seuraa nyt vaan tarkasti lambdapakkauksen ohjetta liitännän suhteen. Mun käsityksen mukaan ei saa juottaa eikä käyttää abiko-liittimiä, vaan ihan niitä pakkauksen mukana tulevia. Se johtoliitos pitää olla jotenkin "harva" jotta vertailuilma pääsee sen läpi.

Miten sähköjohto voi haistella ilmaa :?: Ei vaan mene kaaliin, kun vanhassakin lambdassa oli vain johto ja pikaliitin, minkä laitoin uuteen.
Siikki
Harrastaja
 
Viestit: 48
Liittynyt: 13:10 Maanantai 25 12 2006

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:25 Perjantai 29 12 2006

Ei se johto haistelekaan, vaan sen säikeitten läpi pääsee vertailuilma pikaliittimeltä, eli kauempaa puhtaasta ilmasta. Itse lambdassahan syntyy piskuinen sähköjännite juuri siitä pakokaasun ja puhtaan ilman erosta, ja jännitteen määrä riippuu puhtauserosta. Fyysikot ei sitten ota herneitä tuosta, yritys oli kirjoittaa maallikon ymmärrettävää tekstiä :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja OH2KV » 17:48 Perjantai 29 12 2006

cedricfan kirjoitti:Ei se johto haistelekaan, vaan sen säikeitten läpi pääsee vertailuilma pikaliittimeltä, eli kauempaa puhtaasta ilmasta. Itse lambdassahan syntyy piskuinen sähköjännite juuri siitä pakokaasun ja puhtaan ilman erosta, ja jännitteen määrä riippuu puhtauserosta. Fyysikot ei sitten ota herneitä tuosta, yritys oli kirjoittaa maallikon ymmärrettävää tekstiä :lol:


Tuosta sai tämmöinen ei fyysikko, mutta teoreetikko ajatuksen, mitä jos osan pakokaasusta johtaisi sinne liittimen juureen? Lambda-arvo vois olla kohdillaan, muut arvot persiillään? Taitaa tuo lambda säätää sen verran muita juttuja, ettei toimisi?

Syyttäkää ex- ammattiani tästä jopa rikollisuuteen viittaavasta ajattelutavastani. (Turvallisuusala)
Nissan, Datsun, Tunturi ja Solifer.
Esson mopot.
OH2KV
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 280
Liittynyt: 22:01 Keskiviikko 30 08 2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Seuraava

Paluu Suzuki