Käynnistys?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Käynnistys?

ViestiKirjoittaja k168438 » 09:45 Perjantai 06 02 2004

Daihatsuun on vaihdettu jakopäänhihna. Asetusarvot ovat ohjeitten mukaiset. Tulpat ja katkojankärjet on vaihdettu. Nyt kun autoa yrittää käynnistää se ei onnistu vaan kuuluu "tupsahtelua"! Ensimmäiseen tulppaan tulee kunnon kipinä, kahteen viimmeiseen hyvin huono. Ruuvimeiselillä kun kokeilee, niin kipinä tulee jokaiseen tulpan "hattuun"!
Mistähän voisi alkaa etsiä vikaa? Tulpat ovat ohjekirjan suositusten mukaiset.
Ollakko vai ei?
k168438
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06:00 Sunnuntai 04 01 2004
Paikkakunta: Ksnk

ViestiKirjoittaja Jante » 10:59 Perjantai 06 02 2004

Sytytysjohdot väärässä järjestyksessä :!:
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Myssi » 14:00 Perjantai 06 02 2004

Kärkiväli päin helekuttia tai sytkä poskellaan. Jako pielessä.
Myssi
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 286
Liittynyt: 12:18 Maanantai 14 04 2003
Paikkakunta: Vantaa

Kyllä...

ViestiKirjoittaja k168438 » 17:29 Perjantai 06 02 2004

nyt tulee kunnon kipinä joka tulppaan ja saa bensaakin. Mutta tuntuu, että sytytys olisi kaiken aikaa "aikaisella"!? Säätöjä on kokeiltu kirjan mukaan sekä kokeilemalla eriversioita. Ei vain toimi! Kyseessä voi olla joku pikku juttu jota en tajua?
Ollakko vai ei?
k168438
Harrastaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 06:00 Sunnuntai 04 01 2004
Paikkakunta: Ksnk

ViestiKirjoittaja Antti-Waeinoe » 12:22 Perjantai 11 06 2004

Etähän pyöräyttänyt kampi- tai nokka-akselia hiinaa irottaessa tai paikalleen laittaessa?
Antti-Waeinoe
Harrastaja
 
Viestit: 19
Liittynyt: 16:08 Perjantai 09 08 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 19:33 Perjantai 11 06 2004

Nyt on syytä tarkastaa tehdyt työt. Aluksi: onko sytytysjärjestys oiken. Toiseksi: onko jakohihnan jakomerkit oikein. Kolmanneksi: onko katkojan kärkiväli oikea. Ja lopuksi: onko sytytyksen perusennakko oikea. Kärjellisissä katkojissa on kärkiä vaihdettaessa säädettävä 1. kärkiväli 2. perusennakko ( yleensä lampulla ) koska nämä riippuvat toisistaan. Miten nuo tehdään ja millä arvoilla onkin jo pitemmän oppimäärän väärtejä :wink:
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 06:28 Maanantai 14 06 2004

Mitä suurempi katkojan kärkiväli, sen suurempi sytytysennakko.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 08:14 Maanantai 14 06 2004

Näinhän se on. Tuota tietoa ei kylläkään kannata käyttää sytytysennakon säätöön. Eli ensin kärkivälin säätö automerkin arvoon, sitten perusennakon säätö. Säädön onnistumista voi vielä "käyvässä tilassa" tarkastella nokkakulmaa mittaavilla laitteilla ja palata lähtöruutuun jos oli vaikka piikki + kuoppa :wink: . Optimikipinä syntyy tuolla oikealla kärkivälillä ja siitä poikkeaminen huonontaa kipinää. Kärjistä pitää asennuksen jälkeen muistaa pyyhkäistä öljy pois, koska se ei johda sähköä ( antiikkista perimätietoa :) ).
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003

ViestiKirjoittaja Jante » 11:31 Maanantai 14 06 2004

Rasva tosiaan kärvähtää kiinni kärkien alasimeen. Saivarteluna vielä sen verran, että lekaseppä tarkoittaa nokkakulmalla kosketuskulmaa. Nokkakulma on eri jutska.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:36 Maanantai 14 06 2004

-Kosketuskulman mukaan säätö on kuluneelle jakajalle ainoa tapa, kärkiväli liuskamitalla voi antaa aivan erilaisia mittaustuloksia!
-Kannattaa myös tarkistaa se että kärjet sulkeutuvat täysin eli kontaktit ova II eikä \/ jolloin pienikin kuluma muuttaa taas tilannetta...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja lekaseppä » 13:52 Maanantai 14 06 2004

Iän myötä nupissa pyörivä kiintolevy täyttyy ja hakuaika pitenee :lol: Kosketuskulma -termi ei palautunut heti mieleen, kun olin juuri löytänyt venäjänkieliseltä palvelimelta saksankieliset ohjeet joita yritin ( ja onnistuin ) soveltaa englanninkielisen oppaan yhteydessä täydennystietona ( Keihin ). Siinä jää suomi näköjään tausta-ajoon :roll: .
lekaseppä
AutoGuru
 
Viestit: 1143
Liittynyt: 15:20 Tiistai 18 11 2003


Paluu Daihatsu