Takatuuppari Charmantista...

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Takatuuppari Charmantista...

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 10:06 Lauantai 20 12 2003

Onko näissä vanhemmissa charmateissa TÄYSIN (moot. ja voimansiirto) sama tekniikka kuin vanhoissa carinoissa ja corollissa. Käsittääkseni 1.3 charmantissa on corollan (KE70) ja 1.6 on carinan (TA 40/60).....miten on?
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:39 Lauantai 20 12 2003

Tonnikolmesatanen on sama 4K kuin KE70sessä, mutta 1600 on sekä 2T että 4A-versioina, joista jälkimmäistä ei tainnut tulla Suomeen takavetoisissa Toyotissa :roll: Tekniikassa on hieman eroja, koska Charmant on tuoreempi konstruktio kuin Corolla. Jos Toyota olisi jatkanut KE70sen päivitystä olisi tulos varmaankin ollut sama kuin Charmant :wink:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 11:10 Lauantai 20 12 2003

Eivätkös muuten takaveto-Starletit olleet Daihatsun käsialaa?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:21 Lauantai 20 12 2003

Ei. Starlet on ikivanha Publica/Starlet-mallisarja, jonka ensimmäinen edustaja Suomessa oli se Timagina kaupattu piskuinen avolava 8O Hyvin paljon Corollan näköinen ja sukuinen, kaupattu myös nimellä "Corolla-II" Jaappanissa etuvetoaikaisena :wink: Ensimmäinen Suomen Starlet oli jo kuudes polvi eli KP60 kun Timangi oli kolmospolven KP36 :idea: Ja se KPxxx kertoo kyseessä olevan Publica-sarjan. K taas K-moottorit, eikös olekin selkeä logiikka Tojoissa :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:38 Sunnuntai 21 12 2003

Niin, tarkoitin siis oikeastaan sitä, että eivätkös Starletit olleet Daihatsun kasaamia? Tästä olen aika satavarma. Daihatsuhan on kasannut perinteisesti suuren osan (kaikki?) Toyotan pikkuautomalleista.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 16:45 Tiistai 23 12 2003

Kyllä 4A on vissiin ollut ensimmäisenä (Suomessa) AT151:ssä...kai? Onko fakta, että nimenomaan TAKATUUPPARI charmantissa on ollut 4A-moottoreita? Onko näitä kulkuneuvoja ollut myös 2T-C, 3T jne myllyillä suomessa? Kiitoksia tiedonjyvistä valmiiksi :wink:
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 16:48 Tiistai 23 12 2003

..sillä vaan kun noita charmantteja lojuu pitkin metsien reunoja ja toyotan alkup. tekniikka on usein myynti ilmoituksissa hinnoiteltu ihmismielen ulottumattomiin :lol:
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:31 Maanantai 29 12 2003

Charmant-1600 vaihtoi 1984 2T-koneen 4A:ksi. Kumpaakaan ei tosin ole kuin jokunen kymmenen hengissä... 3T.tä ei Suomen ohjelmassa ollut. Carina-II AT151 on etuvetoinen, ja niissä 4Ata oli kuten myös Corolla-AE82 83-87.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10034
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 20:46 Sunnuntai 04 01 2004

Onko tietoa, että mikä vaihteisto on ollut sen 4A-charmantin jatkeena? Olen saanut melkoisen varmaa tietoa, että näiden 2T ja 4A koneiden jatkona olleiden laatikkojen kytkinkopat on jossakin määrin toistensa kaltaisia...onko kellään kokemusta? Jonkun 4A-sarjalaisen kytkinkoppa käy vissiin suoraan vaihtaa 2T:n jatkona olleen vaihteiston kytkinkopan tilalle. Elikkä mielessäni pyörii, että onko moottorin vaihto mahdollinen "päikseen" 2T:stä 4A:han vain hiukan kiinnikkeitä ja keskipalkkia muokkaamalla :roll:
Tämä taitaa mennä jo enempi toyota palstan puolelle, mutta ku lähti nyt puheeksi niin....
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu


Paluu Daihatsu