Diesel Xsaraan tehoja halvalla

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 22:20 Torstai 05 07 2007

Tuon logiikan mukaan kulutus ei sitten voi myöskään nousta.

Arvasin, ettei kommenttiani ymmärretä. Tarkoitin siis sitä, että jos pystytään ajamaan samaa vauhtia pienemmillä kierroksilla ja/tai isommalla vaihteella kuin aikaisemmin (kun moottori "jaksaa" paremmin viritettynä), niin tällöin voisi ajatella kulutuksen pienenevän aikaisempaan tilanteeseen verrattuna. Näinhän bensakonekin käyttäytyy. Tämähän pätee esimerkiksi tilanteeseen jossa samasta autosta on olemassa 1.3- ja 1.6-litrainen versio. Moni ostaa pienempikoneisen paperilla pienemmän kulutuksen takia, mutta todellisuudessa käytännön kulutus on suurempi kuin isommalla koneella, koska pikkukoneella joutuu huudattamaan, jotta pysytään samassa "rytmissä" muiden kanssa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 15:44 Perjantai 06 07 2007

Moottorinohjauselektroniikan uudelleenohjelmointi ei pysty muuttamaan vaihteiston välityssuhteita.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3827
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

viritys

ViestiKirjoittaja citrixx » 04:38 Keskiviikko 05 09 2007

helppoa!

otetaan turbon imu ilmaputkisto uusiksi eli isonnetaan sen kokoa ja samaten ilmansuodatin muutetaan isommaksi.
sitten pakoputkisto isommaksi 2,5" minimi putkisto ja teetätetään kansi työt.
ei siis lastutusta vaan ihan perinteiset toimenpiteet koneelle ja olen kuullut että turbon reikiäkin voisi suurentaa mutta kannattaa jollain vara turbolla testata sitä..
turbossa se imupuolen reikä tärkein muutos kohde eli avartaminen ja näin saadaan mahtumaan enemmän tavaraa turboon :D

ja mitä tulee tuohon kulutus juttuun niin ei niitä pienempiä dieseleitä tarvitse huudattaa! nimittäin itselläni oli 1.9 sdi seat ja ihan hyvin sillä pärjäsi ja ohitteli liikenteessä milloinkaan kierroksilla huudattamalla tai vastaavaa rääkkiä käyttäen ja kulutus 4.9-5.7litraa/100km ja minusta on aivan mielipuoli touhua vedättää 3: vaihteella ohituksissa naama punasena ja hampaat irvessä,,ei kovin viisasta ei ja jos tuntuu että ei autossa tarpeeksi naksuja niin ajaa sitten sillä asenteella että ok ohitan sitten paremmassa paikassa vaikkapas tai mitäpäs tässä mahtailemaan...

Mahtaa siis olla se tehon tarvitseminen vain siellä omassa asenteessa enemmän kuin autossa joka sentään liikkuu ne sallitus nopeudet mitä suomessa niiden tarvitsee tehdä,, :D
citrixx
 

ViestiKirjoittaja Mimmi » 05:25 Keskiviikko 05 09 2007

Eikös tuollaisella imudieselillä ohittaminen enää perustukkaan puhtaaseen yllätykseen :?: :lol:
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3827
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja jate2 » 18:04 Keskiviikko 05 09 2007

Ei, vaan vastustajan väsyttämiseen... :lol:
ÄÄH, ...tana, anna LEKA!!!
jate2
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 218
Liittynyt: 18:07 Maanantai 09 02 2004
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja citrixx » 16:32 Perjantai 07 09 2007

Imu ruikku seat otti mittariin 190km/h ja vapaa kaasutestissä katsastuksessa kone kierti 5800,kiekkaa kun vakiona 4800.. :D
Ihan sallituissa toleransseissa,ainut mitä tein oli egr venttiilin poistaminen toiminnasta,ilmansuodattimen kuristin putken poistaminen kotelon sisältä, keski pakoputken muuttaminen sekä takapöntön muuttaminen vapaammin virtaavimmiksi..

Niin ja pientä jousituksen "säätämistä" eli tuuma keulaa alaspäin jousista leikaten. :D
citrixx
 

Re: Diesel Xsaraan tehoja halvalla

ViestiKirjoittaja jahvetti50 » 19:24 Maanantai 21 12 2015

Tämä on vanha viestiketju mutta edelleen voimassa. Itsellä berlingossa sama kone 66kW, ostin käytettynä 25eurolla powerboxin, asensin sen (2min.) ja heti koe-ajolle, heti lähdössä huomaa että vääntöä on lisää ihan alakierroksilta lähtien ja yläkierroksilla ei ala ahdistamaan vaan kone kiertää iloisesti tappiin saakka. Olen ajellut boxilla yli viisikymmentätuhatta. Kulutuksesta väitellään ja maahantuoja väittää kulutuksen pienentyvän. Käytäntö on osoittanut että kulutus on sama tai hitusen pienempi mutta tulee kyllä reippaamin kiihdyteltyä. Vaunun vedossa huomaa että vääntöä on ihan eritavalla. Kone ei kuumene sen kummemmin ja ainoa haitta on että alkuperäisen tyyppinen kytkin ei tahdo kestää.
41:n ajopeli
jahvetti50
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 56
Liittynyt: 12:56 Tiistai 11 03 2003
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Diesel Xsaraan tehoja halvalla

ViestiKirjoittaja Insinörtti » 12:29 Torstai 23 02 2017

80kW Xsaraan softan latauksineen, lähettelyineen ja taas vastaanottoineen ja ecuun lataamisineen noin tunnin operaatio oli erään hdi koneisiin erikoistuneen puljun softilla ihan kotona tehden oli kyllä helppo ja suht edullinen homma saada potkua.

Kulutuksen puolesta aika yks ja sama. Jos rasituksessa hiukan aikaistetun ruiskutusennakon (ja sen myötä vähän rujomman käyntiäänen) kautta saadaan parempaa hyötysuhdetta varsinkin osakuormilla, niin saa tuon myös helposti ajamalla ulosmitattua. Yksi selkeä tekijä kulutuksen laskuun on ettei maantiellä ohittaessa tarvitse pudottaa pykälää alemmas juuri koskaan. Todella alhaisilla kierroksilla vedätystä taas kannattaa välttää vaikka kone vetäisikin, rasittaa varsinkin laatikkoa mekaanisesti aika rajusti näissä missä ei ole kaksoismassavauhtipyörää. Eli kannattaa koneen antaa käydä "raikkaasti" eikä jyristellä 1000 kierroksella menemään vaikka silleenkin menee..

Siitä että kaikki toimisi aina optimina on ihan turha vääntää, koneesta voidaan optimoida niin montaa eri asiaa että kaikkien suhteen ei voida optimoida vaan kyse on aina valinnoista. Jos hieman karsitaan pehmeästä käyntiäänestä voidaan ennakkoa kasvattaa ja saadaan parempaa hyötysuhdetta, äänen kustannuksella. Rasituksessa voidaan nostaa ahtopainetta, teoriassa turbon kestoiän kustannuksella, mutta käytännössä ei mitään vaikutusta. Tuollakin saa kulutusta alemmas. Reagointia saadaan taas nopeammaksi vähän suodatuksia vähentämällä, esimerkiksi xsaran ahtimen heräämisestä tuli softalla "töksähtävämpi" eli hieman VAG-maisempi, mutta tuolla taas saadaan nopeammin vetoa kun ei ruiskutusmäärän nostoa ahtojen herätessä rauhoitella niin paljoa.. jne jne.

Eli valintoja nuo softahommat on. Kaikki on vain valintoja siitä mitä ominaisuutta halutaan painottaa. Autotehtaat esimerkiksi rauhoittaa ruiskutusmäärien nostoa ahtopaineen mukaan säätäessä tuota nostoa aika paljon ehkäisemään mustan pölläytystä, jos sallitaan pieni tupsaus, saa noista xsarojen dw10 koneistakin kierrosten ja väännön nousunopeuden todella paljon äkäisemmäksi juurikaan muun tästä kärsimättä. Jokaista ominaisuutta ei voi optimoida samaan aikaan, tuo on jo paperillakin mahdotonta ja käytännössä vielä sitäkin hankalampaa.

Niin ja ei alle 150 hepan tehoilla xsaran ilmanputsarista tai vakioputkesta kapasiteetti lopu, turhaa härväämistä.

EGR poistoakin kannattaa suomessa välillä harkita jos ei sen kanssa ole ollut ongelmia, sen poisto nimittäin hidastaa koneen lämpenemistä talvisaikaan kun 100% ilmasta on suoraan ulkoa kylmästä. EGR ongelmat on useammin kiinni siitä että ajellaan muutaman kilometrin kaupunkipätkiä eestaas taastaas, parempi ajaa bensapadalla jos nyhertää vain kaupungissa tyhjäkäynnillä.

.. Että sellainen säätöönkin sotkeutuneen dippainssin avautuminen tällä kertaa.
Insinörtti
Harrastaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 16:13 Maanantai 23 01 2017

Re: Diesel Xsaraan tehoja halvalla

ViestiKirjoittaja Tekno » 15:54 Perjantai 07 04 2017

Alkuperäiseen kysymykseen:

Suosittelen hdi-tuning.co.uk:n palvelua. Ei maksa ihan hirveitä, ja sillä tosiaan saa sitä tehoa Xsaraan. Toki tarvii olla jonkinlainen läppäri ja eräs kaapeli, mutta muuta ei tarvii hankkia.
Tenho Ruohoranta
Tekno
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 58
Liittynyt: 15:08 Keskiviikko 22 10 2008

Edellinen

Paluu Citroen