Diesel Xsaraan tehoja halvalla

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Diesel Xsaraan tehoja halvalla

ViestiKirjoittaja Juhaa » 10:50 Maanantai 28 05 2007

Mites tohon 90 heppaseen kiisseliin sais lisää tehoja?

Noita virityspakettejahan saa, mutta hintaa on 600-700€..

Joku kaveri joskus sai tehoja lisäämällä jonkun kokoisen vastuksen jonnekkin konehuoneen puolelle. En sitten tiedä, kuinka hyvää kyseinen viritys tekee autolle?
Juhaa
Harrastaja
 
Viestit: 37
Liittynyt: 10:36 Tiistai 10 04 2007

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:32 Maanantai 28 05 2007

Kyse lienee 66kW Turbodieselistä? Toimenpidettä sanotaan lastutukseksi, ja sillä huijataan ruiskupumppua ja/tai ahdinta. Hinta tosiaan satasia, ostopaikasta riippuen.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Juhaa » 13:36 Maanantai 28 05 2007

Kyseessä on 66kW malli, mutta jonkin verran autoon saa tietääkseni tehoa ihan pienellä "kikkailulla" eli jonkin anturin rinnalle pistetään vastus tms..
Juhaa
Harrastaja
 
Viestit: 37
Liittynyt: 10:36 Tiistai 10 04 2007

ViestiKirjoittaja vaahtosammutin » 12:41 Perjantai 01 06 2007

Juhaa kirjoitti:Kyseessä on 66kW malli, mutta jonkin verran autoon saa tietääkseni tehoa ihan pienellä "kikkailulla" eli jonkin anturin rinnalle pistetään vastus tms..


imuilman anturin rinnalle/bensapaineanturin rinnalle laitetaa se vastus tällä saadaan lisää soppaa koneelle.
vaahtosammutin
Harrastaja
 
Viestit: 16
Liittynyt: 11:36 Keskiviikko 22 03 2006

Re: Diesel Xsaraan tehoja halvalla

ViestiKirjoittaja EVOll » 17:08 Perjantai 29 06 2007

Juhaa kirjoitti:Mites tohon 90 heppaseen kiisseliin sais lisää tehoja?

Noita virityspakettejahan saa, mutta hintaa on 600-700€..

Joku kaveri joskus sai tehoja lisäämällä jonkun kokoisen vastuksen jonnekkin konehuoneen puolelle. En sitten tiedä, kuinka hyvää kyseinen viritys tekee autolle?


Itse monien yritysten ja erehdysten kautta oppinut että AUTOA EI VOI VIRITTÄÄ HALVALLA jos haluaa että auton moottori sen kestää noin niikun siviilikäytössä. Itselläni xsara 66kw hdi 2.0 -99/2000 johon erillaisten vastus kikkailujen jälkeen, asennettiin ihan oikea viritys ohjelma siis auton omaa ohjelmaa muokattiin ei mitään lastua. Tämä tehtiin Keski-Suomen auto säädössä jos autoa ajettiin rullien päällä samalla kun ohjelmaa säädettiin. loppu tulos:
128hp, 325n ja polttoaineen kulutus tippui n.0.5l Vääntö/tehoalue kasvoi 1000-4850 kun se ennen loppu jo 3500 paikkeilla. Hinta oli sen 600€ mutta minun mielestä kannatti koska auto muutui ihan erillaiseksi. Auto on katsastettu 2 kertaa ohjelman laittamisen jälkeen ja arvot ovat aivan normi lukemissa. Enempikin tehoja olisi saanut mutta tässä vähempi tehoisessa xsarassa kun ei ole välijäähdytintä se rupeaa savuttamaan.

Auton moottorin viritys on aina monien asioiden summa ei pelkästään polttoaineen lisääminen tai ahtopaineen nosto.
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007

ViestiKirjoittaja Mimmi » 21:41 Perjantai 29 06 2007

Miten nykyaikaisen dieselmoottorin tehojenlisäyksen kanssa polttoaineenkulutus pienenee?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja EVOll » 02:52 Lauantai 30 06 2007

Mimmi kirjoitti:Miten nykyaikaisen dieselmoottorin tehojenlisäyksen kanssa polttoaineenkulutus pienenee?


Vääntömomentin kasvaessa voit ajaa suuremmalla vaihteella jolloin moottorin pyörimisnopeus pienenee ja tästä seurauksena polttoaineen kulutuksen väheneminen. :wink:
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007

ViestiKirjoittaja EVOll » 02:59 Lauantai 30 06 2007

Mimmi kirjoitti:Miten nykyaikaisen dieselmoottorin tehojenlisäyksen kanssa polttoaineenkulutus pienenee?


Myöskin polttoaineen suihkutuksen ajoituksen parantaminen vaikuttaa kulutusta pienentävästi. Mutta parantaa moottorin suorituskykyä myös.
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007

ViestiKirjoittaja EVOll » 03:21 Lauantai 30 06 2007

EVOll kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Miten nykyaikaisen dieselmoottorin tehojenlisäyksen kanssa polttoaineenkulutus pienenee?


Myöskin polttoaineen suihkutuksen ajoituksen parantaminen vaikuttaa kulutusta pienentävästi. Mutta parantaa moottorin suorituskykyä myös.


Vaan edelleenkin odottelen omaan xsaraani takaiskareita jotka jo männä viikolla tilasin. eilen yritin soittaa varmaan kaikkiin motonet-liikkeisiin, tuloksena sain kuulla vastaajasta(tosin hieman eri äänillä) että ruuhkaa pukkaa linjoilla! Olisin ehkä ymmärtänyt tämän 1-3 liikkeen kohdalla mutta että kaikissa ja koko päivän! Outoa. Joissakin firmoissa pääsee sentäs jonottaan ja kuulla musaa siin samalla. Vaan motonetissäpä kuuluu piip ja lyödään luuri korvaan, jesh! Tylyä mutta tehokasta, en soita teille enään. :twisted:
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007

ViestiKirjoittaja Mimmi » 09:40 Lauantai 30 06 2007

Edelleen: Miten nykyaikaisen dieselmoottorin lastutus pienentää polttoaineenkulutusta?

Nuo esitetyt väitteet eivät pidä paikkaansa dieselmoottorin kanssa. Nykyaikainen dieselmoottori on käytännössä koko ajan optimissa säädöissä (poisluettuna täyskaasukiihdytys).
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja EVOll » 02:29 Sunnuntai 01 07 2007

Mimmi kirjoitti:Edelleen: Miten nykyaikaisen dieselmoottorin lastutus pienentää polttoaineenkulutusta?

Nuo esitetyt väitteet eivät pidä paikkaansa dieselmoottorin kanssa. Nykyaikainen dieselmoottori on käytännössä koko ajan optimissa säädöissä (poisluettuna täyskaasukiihdytys).


Lastutus? Minä mielestäni tuolla aiemmin jo kerroin että autoon EI asennettu mitään lastua vaan auton omaa ohjelmaa muutettiin.

Ja edelleen miten kumoat sen tosiasian että moottori kuluttaa vähemmän pienillä kieroksilla kun isommilla oli sitten kysymys mistä tahansa polttomoottorista kyse? Ja jos kasvanut vääntömomentti tämän mahdollistaa, niin eikö se juuri vähennä polttoaineen kulutusta?

Ja kysehän ei ollut mistään päätä huimaavasta pienenemisestä, joka minun autossa hupenee jo webaston käytöön talvella ja ilmastoinnin käyttöön kesällä. Toki edelleen voit asiasta olla erimieltä, mutta väitteeni perustuu vain ajettuihin kilometreihin(n.65th) k.o. autolla. :wink:
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007

ViestiKirjoittaja Mimmi » 08:14 Sunnuntai 01 07 2007

Nykyaikaisella ahdetulla dieselillä minäkin ajelen, eikä sen moottorinohjauksen ohjelman muutoksella polttoaineenkulutus pienentynyt, päinvastoin. Minulla on noita sylintereitä 6 ja ahtimena VNT-ahdin.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Jante » 19:14 Maanantai 02 07 2007

Niin, vaikka uudelleenohjelmoinnilla tai lastutuksella muutettaisiin dieselin ruiskutusennakkokarttaa, tosiasia on se, että tuntuvaa lisävääntömomenttia tulee vain ns. kakkua eli syöttöä lisäämällä. Nyt jos joku sanoo, että lisätään ahtopainetta, niin sekään ei anna lisää vääntöä ilman lisäpolttoainetta.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 18:45 Keskiviikko 04 07 2007

Tietysti voisi ajatella niinkin, että jos a) koneesta on otettu enemmän jerkkua ulos ja b) ajotyyli, nopeudet, kierrostenkäyttö on pysynyt täsmälleen samana, niin sitten ehkä ko. auto voisi mennä pienemmällä löpöllä kuin aikaisemmin. Tietysti jos sitä lisätehoa/vääntöä tosissaan käytetään, niin varmaan menee kakkuakin.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Mimmi » 20:53 Keskiviikko 04 07 2007

Valitettavasti nykyaikaisen ahdetun dieselin moottorinohjaus toimii koko ajan optimissa, joten uudelleenohjelmointi ei pysty pienentämään kulutusta.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Citroen