Citroen berlingo ja talvikeli (tappaja auto)

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Citroen berlingo ja talvikeli (tappaja auto)

ViestiKirjoittaja citrixx » 15:15 Perjantai 22 12 2006

Niin,eka kokemukset talvikelistä ja eritoten loskakelistä kitkoilla-
kyseisellä autolla olevat kauheat!!
melko huono peli siis ja koko ajan meinaa karata käsistä ja ei ns normaalisti puske niinkuin etuvetoiset autot yleensä vaan tekee tosi arvaamattomia-
liikkeitä sohjo ja lumikelillä.... :roll:

Onko nyt niin että ajovakavuus on citroeenista ihan kadonna ja sen- mukavuus sitä tietä mennyt metsään??
ostin nastarenkaat ja vähän helpottanut ajelu talvikelillä mutta todella jäi karvas mieli ja nyt joutuu vähän varovaisemmin ajelemaan kyseisellä autolla

Pystyykö tuota uraherkkyyttä,ja vesiliirto herkkyyttä mitenkään lieventämään millään?? renkaat 185/65/r15..
citrixx
 

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 18:36 Perjantai 22 12 2006

Nastarenkaat eivät kylläkään paranna tilannetta loska/sohjo/lumikelillä ollenkaan, korkeintaan päinvastoin. :roll:
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 19:26 Perjantai 22 12 2006

Vähän ohi aiheen, mutta onko nämä korkeammat "henkilöautot" yleensä millaisia ajella? Lähinnä se kiinnostaa mitä korkeuden, painon, akselivälin ym suhde tekee ajettavuudelle...vai näkyykö tulos justiin tuossa ekassa viestissä :?

Tietenkin talvellahan ajellaan aina siivosti ja tilannenopeudet sellaisia ettei puskemista tarvitse ihmetellä 8)
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja StiloJTD » 20:48 Perjantai 22 12 2006

OT sitten. Farkku Viiatti Stilo, joka on korkeampi kuin normiautot, ei aiheuta ylimääräistä ongelmaa. Alla Pirellin carving.
Ei ole typeriä kysymyksiä. On vain typeriä ihmisiä
-Mrs. Garrison-
StiloJTD
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 454
Liittynyt: 16:50 Torstai 25 08 2005

ViestiKirjoittaja citrixx » 06:18 Lauantai 23 12 2006

Ei se kiva ole kun 50-70km/h maksimi nopeus lumella ajettaessa ja sohjossa,niin meinaa koko masiina lähteä muille teille,,,

TOinen ihmettelyn aihe on tuo 15" rengaskoko,sillä se välillä ottaa lokasuojien muoviin hipasutuntumaa ja sitten näkyy irroittaneen suojat molemmilta puolilta repsottamaan,,miksi laittaa kyseinen rengas sarja kun 14" vanne olisi se oikea tähän autoon ollunna...

Yhtä kaikki niin kyseinen auto on herkkä vesiliirtoon sekä sohjo liirtoon,myös lumi tekee temppujaan..Ihan kuin keula puoli olisi liian "kevyt"... :roll:
citrixx
 

ViestiKirjoittaja ko1002 » 13:25 Torstai 28 12 2006

Kitkat kannattaa heittää pois ja hankkia kunnon nastarenkaat karkealla kuviolla. Renkaan leveys ei myös saa ylittää 165 :ttä niin loppuu tuo liirtäminen. Vika ei ole autossa . Voi olla myös ohjauskulmat pahasti pielessä. Jos harittaa niin vetelee sinne sun tänne. Silmämääräisesti ei vikaa voi havaita. Rengas ei saa missään asennossa ottaa kiinni koriin. Sehän räjähtää sitten kun on ottanut kiinni tarpeeksi monta kertaa. VOI. VOI
ko1002
Harrastaja
 
Viestit: 18
Liittynyt: 11:51 Tiistai 27 01 2004

Re: Citroen berlingo ja talvikeli (tappaja auto)

ViestiKirjoittaja OH2KV » 16:10 Torstai 28 12 2006

citrixx kirjoitti:Niin,eka kokemukset talvikelistä ja eritoten loskakelistä kitkoilla-

Pystyykö tuota uraherkkyyttä,ja vesiliirto herkkyyttä mitenkään lieventämään millään?? renkaat 185/65/r15..


Muijan autoon vaihdoin hyväkuvioisten 185/65 x 14 renkaiden tilalle yhtä hyvät 165/82 x 13 pyörät alle, eikä minun tarvitse enää kauppareissuja ajaa, niin paljon parani pito.

Nytkin muija on kaupoilla, minä sen sijaan nautin toista oluttani ja kirjoittelen täällä :D
Nissan, Datsun, Tunturi ja Solifer.
Esson mopot.
OH2KV
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 280
Liittynyt: 22:01 Keskiviikko 30 08 2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja teeseitseinsinoori » 16:58 Torstai 28 12 2006

Mitä rekisteriote kertoo rengaskoosta?
Uutta osaa ei osteta, maksoipa vanhan korjaaminen miten paljon tahansa...
teeseitseinsinoori
AutoGuru
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 10:06 Keskiviikko 17 12 2003
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja citrixx » 07:06 Perjantai 29 12 2006

Ainakaan minun 15" vakio vanteelle ei saa muuta kokoa laitettua
kuin 185/65r15 ja 195/55r15 kokoa,,,
niin ja vannekokoa saisi tietty vaihtaa yhdellä tuumalla joko ylös-
tai alaspäin...

Tätä berlingoa on ollunna 14" vanteella jaossa mutta en ymmärrä miksi sitten
siirrytty 15" vanteelle,mutta hinta ero renkailla ei ole kyllä suuri ja sen takia
ehkä sitten siirrytty isompaan pyörään ja samalla saatu kantavuutta autolle.

ps: halvimmillaan nastarengasta saa 185€ hintaan 15" koolla
:wink:
citrixx
 

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:27 Lauantai 30 12 2006

ko1002 kirjoitti:Kitkat kannattaa heittää pois ja hankkia kunnon nastarenkaat karkealla kuviolla.


Jos kysymys oli ongelmista sohjo-, loska- ja lumikelillä, niin toistan edelleen, että NASTArenkaat eivät auta YHTÄÄN MITÄÄN kyseisillä keleillä. Kitkarengas on parempi ja pitävämpi.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja citrixx » 09:38 Maanantai 01 01 2007

Niin ehkä kitkat helsingissä hyvät,mutta täällä perukassa nasta tulee olemaan pitkään se johtava rengas oli sitten sohjoa,lunta ja sitä jäätä johon muistaakseni kitka ei tartu,,oli tänään taas niin jäinen keli että muistelin niitä ihania kitkarengas kokemuksia samanlaisella kelillä täällä mäkisellä tiellä jonne ei aamu aikaiseen jäälle saada hiekkaa,,on ihanaa ajaa kitkalla alas mäkeä noin 25km/h ja auto luistaa sivullepäin,,..

Kieltämättä on kelejä joissa pärjää kitkoillakin ja niitä on luminen tie,.vasta satanut lumi,,pakkaskelit,, sekä se sohjoisuus,,mutta oma valintani on nastarengas ja kitkoja ei aivan heti tule ostettua,,,,

ps: onhan näitä nastarenkaitakin kehitettynä melkoisen paljon,tosin halvoissa tahtoo tuo kuvio olla hyvin tiheä jolloin ei ainakaan sohjon syrjäyttämis ominaisuudet ole mitenkään parhaat mahdolliset....Mutta kun ei ole varaa ostaa 500€ rengas pakettia niin on tyydyttävä siihen mitä saa...
citrixx
 

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:18 Tiistai 02 01 2007

On se ongelma täällä lounaiskolkassakin millä ajelee :oops:
Tänä "talvena" 90% aikaa tiet sulaa tai sateesta märkiä. Mutta se loppu 10% aivan peilijäässä, ja etenkin se omaan kotipihaan johtava mäki. Ei pääse ylös ilman kunnon piikkejä...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:46 Tiistai 02 01 2007

Niin täällä varsinaisessa Suomessahan niitä nastoja nimenomaan eniten tarvitseekin, eikä pohjoisessa vaikka moni toisin kuvittelee. Täällä on kelinvaihtelu paljon pahempaa ja silloin kun on liukasta, on TODELLA liukasta.

Noilla edellisillä postauksillani halusin vain lähinnä tuoda esiin sitä tosiasiaa, että kuvatunlaisissa keleissä NASTArengas ei ole yhtään parempi, koska nastan tuoma apu tulee vain jäällä. Toki (hyvä) nastarengas voi olla muutenkin pidoltaan yhtä hyvä tai jopa parempi kuin (huono) kitkarengas, mutta pointti on nimenomaan se, ettei niistä piikeistä ole HYÖTYÄ kuin jäällä. Testitkin sen ovat osoittaneet, että muilla keleillä jolloin varsinaisen renkaan pito nousee suurimpaan rooliin, kitkarenkaat ovat melkein poikkeuksetta parempia kuin nastarenkaat. Ja nyt puhun siis oikeista renkaista, eikä mistään kiinalaisista halpishaistapaskarenkaista.

Itse asiassa olen sitä mieltä, että tuo kitkoilla "pärjääminen" on vain asennekysymys. Itse selvisin neljä talvea kitkarenkailla takavetoisella autolla (eikä ollut edes lukkoperää), enkä missään tilanteessa kaivannut nastoja, kiinni en siis jäänyt, eikä yksikään mäki nousematta. Totta kai oli tilanteita jolloin nasta olisi helpottanut elämää, mutta ei siis mitään ylitsepääsemätöntä.

Kun ennakoi ja muuttaa muutenkin ajoaan varovaisemmaksi, ei yllätyksiä tule liukkaillakaan, vaikka kitkoja käyttäisikin.

Niin, se kyseinen takavetoinen kun tuli myytyä (ja meni 5 tuntia myymisen jälkeen uuden omistajan toimesta kylki edellä puuhun ja lunastukseen), niin tulin ostaneeksi tuollaisen etuvetokipon. Olen toki satunnaisesti ajanut etuvetoisia, mutta pidempään vain ensimmäisen puoli vuotta kortin saamisen jälkeen. Sen jälkeen kaikki autoni ovat olleet takavetoisia. Niinpä tiedostin sen, etten ole etuvedon puikoissa (vielä) mikään haka, ja ostin siihen nastarenkaat. Tällä hetkellä kuuntelen siis minäkin nastojen jollotusta, ei niitä tosin tänä "talvena" kertaakaan vielä tarvinnut ole. Mutta sitten kun kokemusta ja varmuutta taas kertyy etuvetoisenkin puikoissa, siirryn aika varmasti takaisin kitkoihin.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja Ventov » 17:13 Tiistai 02 01 2007

Itse en olisi "perselinkoa" bensakoneella ostanut mutta makuasioista ei voi kiistellä.

Dieselin keula olisi ollut painavampi ja näin ollen vakaampi käytöksinen.

Jo muinaiset roomalaiset huomasivat tämän Horizonissa ja BX diesel vanissa. :lol:

Lumessa kahlaamiskykykin metsäautotiellä paranee painavammalla keulalla.

Nyt ei saa karjarautojakaan asennella niin ei voi suositella traktorin keulapainojakaan.
Taivaspaikka hakusessa, kärsimys kasvattaa luonnetta.
Ventov
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 400
Liittynyt: 18:51 Tiistai 06 04 2004
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja pasta » 12:29 Keskiviikko 03 01 2007

Kyllä Berlingolla ainakin 175/70x14 nastarenkailla ja bensakoneellakin hyvin tiellä pysyy. Sivutuuli joskus vähän häiritsee, muuten ihan hyvä ajettava.
Tietenkin etuvetoisen etenemiskyky paranee, kun keulan paino kasvaa, muttei dieseliä oikein paremman painojakautuman takia kannata ostaa.
pasta
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 80
Liittynyt: 13:30 Keskiviikko 31 07 2002

Seuraava

Paluu Citroen