Xsaran valot ja puhallin ei aina toimi startin jälkeen

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Xsaran valot ja puhallin ei aina toimi startin jälkeen

ViestiKirjoittaja OskariP » 21:27 Tiistai 15 08 2006

Auto in siis HB 1,9 TD -98
Nyt ilmeni uusi ominaisuus:
Kaikki toimii, kunnes kääntää avaimen hehkutusasennosta starttiasentoon. Kun kone lähtee käyntiin, häviää mittari/ajovalot ja lämppärin puhallin ei toimi. Auton (aut.) ilmastoinnin merkkivalo kuitenkin palaa ja kaikki muukin tuntuu toimivan. Muu ei tunnu auttavan kuin auton sammutus ja uudelleenkäynnistys. Alkoi kesällä tekemään moista ja nyt tuntuu, että tiheämmin. Tänä aamuna joutui viitisen kertaa starttailemaan, ennenkuin suostui puhallin toimimaan. Ajovalot saa onneksi päälle viiksestäkin, vain valoautomatiikka reistailee.

Korjauskäsikirja on ihan hanurista. Sähkökaavioista on monta versiota, niissä lukee esim. "tyypillinen manuaalivaihteisen kaavio". Mitäs jos mun auto ei ole tyypillinen? Puutteita vaikealukuisissa kaavioissa on ihan tarpeeksi, ei niistä selviä esim. valoautomatiikan saloja. Ei näistä ainakaan tällainen sähköalan insinööri mitään tajua. Siitä vasta riemu repeäisi, jos töissäkin alettaisiin sähkökuvia piirtämään samalla tyylillä. "Tyypillinen voima-aseman 20 kV jännitejakelun kaavio" Siinä olisi sitten sata eri pikkukuvaa, voi olla tämä versio tai sitten tuo :twisted:

Siinä terveiset opuksen tekijöille!

Mutta asiaan, olisiko kenelläkään hajua, mistä lähteä liikkeelle? Ajattelin ensin katsoa A-palkin maadoituksen. Onkohan noilla vempeleillä mahdollisesti muuta yhteistä esim. jännitesyötön osalta?
OskariP
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 18:33 Tiistai 03 09 2002

ViestiKirjoittaja Mimmi » 22:42 Tiistai 15 08 2006

Virtalukon pohja?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3830
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja OskariP » 10:33 Keskiviikko 16 08 2006

Joo, hyvä huomio, täytyy sekin tsekata, kunhan ehtii.

Kyllä on tullut ikävä 80-luvun alun Toyotojen korjausoppaita, niissä on sentään kunnon sähkökuvat.
OskariP
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 18:33 Tiistai 03 09 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:36 Keskiviikko 16 08 2006

Jep, ranskalainen sähkökaavio on sekavampi kuin Babylon-vitosen kartta klingonin-kielisillä selityksillä :evil:
Nimim kokemusta on
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja pasta » 11:37 Keskiviikko 16 08 2006

Meillä myös puhaltimeen ja valoautomatiikkaan keskittynyt sähkövika Berlingossa -02, johtui moninapaliittimen yhden navan ylimenovastuksesta ja liittimen sulamisesta.
pasta
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 80
Liittynyt: 13:30 Keskiviikko 31 07 2002

ViestiKirjoittaja OskariP » 15:02 Keskiviikko 16 08 2006

Mikä moninapaliitin? Virtalukkoon tuleva? Sopisi hyvin taudinkuvaan. Olin haistavinani ylimääräistä palaneen käryä tuossa yksi aamu, mutta sen määrittäminen oli vähän vaikeaa, kun koko tienoo on Venäjän metsäpalojen ansiosta savusta sumea. Ajattelin, että ehkä se vaan on idän puut, jotka haisee..
OskariP
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 18:33 Tiistai 03 09 2002

ViestiKirjoittaja pasta » 09:08 Torstai 17 08 2006

OskariP kirjoitti:Mikä moninapaliitin? Virtalukkoon tuleva? Sopisi hyvin taudinkuvaan. Olin haistavinani ylimääräistä palaneen käryä tuossa yksi aamu, mutta sen määrittäminen oli vähän vaikeaa, kun koko tienoo on Venäjän metsäpalojen ansiosta savusta sumea. Ajattelin, että ehkä se vaan on idän puut, jotka haisee..


En valitettavasti tiedä, kun korjattiin autosähkökorjaamossa, enkä ollut itse paikalla. Kyllä virtalukon ympäristön muovitkin oli ollut pois paikoiltaan, mutta en tiedä oliko se liitin siellä vai jossain muualla.
Sanoivat että samanlaisia vikoja korjataan päivittäin, (eikä ne kaikki ole ranskalaisia)
pasta
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 80
Liittynyt: 13:30 Keskiviikko 31 07 2002

ViestiKirjoittaja suikma » 09:24 Tiistai 02 01 2007

Mulla -98 Xsara Break. Oli pari vuotta sitten sama ongelma, virtalukon pohja piti vaihtaa niin sitten alkoi pelittää.
suikma
Harrastaja
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09:18 Tiistai 02 01 2007
Paikkakunta: Anjalankoski

ViestiKirjoittaja OskariP » 08:02 Maanantai 15 01 2007

Sain myös paikallistettua vian virtalukon pohjan liitoksiin. Pelkkää pohjaa en nähnyt myytävän missään.. No, vika on toistaiseksi "korjattu" ohittamalla virtalukko puhaltimen osalta.

Saisihan siihen kokonaisen virtalukonkin Veholta. Joutuvat tilaamaan sarjoitettuna Ranskasta (ajonesto). Ja maksaa riittävästi.
OskariP
Harrastaja
 
Viestit: 27
Liittynyt: 18:33 Tiistai 03 09 2002


Paluu Citroen