Xaran vaihteistoöljyn määrä ?

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Xaran vaihteistoöljyn määrä ?

ViestiKirjoittaja Jones56 » 16:23 Perjantai 17 03 2006

moi,

pitäisi appiukon Xaraan (2.0) vaihtaa kuulemma vaihteistoöljyt. puhh.
Olisiko kenelläkään tietoja, onko siinä tyhjennysroppua, vai pitääkö jollakin muulla konstilla imeskellä oljyt ulos ?
Ja paljonkohan öljyä tuohon menisikään, jotta osaisi ostaa suunnilleen oikean määrän ( 1 tai 2 litraa harkitsin ostaa, mutta kun ei tiiä).
Onko kukaan vaihtanut, onko ihan mahdottomia paikkoja tämmöiselle sunnuntairopaajalle ?
Ajattelin laittaa jotakin synteettistä, ohjekirjan mukaan SAE 75W80 API GL-4 tai GL-5 ( soisessa kirjassa toinen, toisessa toinen kerrottu !), jonkun synteettisen kyljessä taisi lukea SAE 75W90 API GL-5, kai tuommoinen käypi ????

Kiitos tiedosta etukäteen, nämä appiukkohommat tuntuu välillä niin kriittisiltä ettei sitä kysymättä oikein uskalla lupaillakaan mitään...
Jones56
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 14:13 Tiistai 10 05 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 16:45 Perjantai 17 03 2006

ÖLJYT/NESTEET CITROEN XSARA / PICASSO
Öljyt myynnissä vain tavarataloissamme. EI POSTIMYYNTIIN!
TOTAL-GL5 75W80-vaihteistoöljy 1L. . . . . . . . . . . . . 59-0013 9.90 ???

No se öljy on tossa. Oliskos apella auton ohjekirjaa hanskalokerossa, siellä on ainakin määrä kerrottu ja saattaisipa olla propun paikkakin :roll:
99% varmasti on proppu, ja koloavaimelle mutta koosta en sano.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jones56 » 17:02 Perjantai 17 03 2006

Kiitos Cedrifan,
Öljy siis ok,
Määrää etsin kyllä apen ohjekirjoista, mutta ne oli jollekin toiselle tarkoitetut, ei kertakaikkiaan löytynyt määrän tietoa. Oli kyllä paljon muuta, kauniiden värikuvien kanssa, mutta ei niin teknisesetä jutusta kuin vaihteiston tyhjennysproppu tai litkun määrä. :cry:

pitää vielä avautua;
eikä huoltotaulukossa ollut mitään mainintaa pitäisikö koskaan ko. vaihteistoöljyä vaihtaakaan, sen kohdalla oli vaan että tarkastus/säätö/lisäys aina 60 000km huollossa. Kaipa 60 tonnia olisi sovelias määrä vaihtaa ko. mömmöt mutta en tajua miksei sillälailla voi kirjaan laittaa. Perkules.
Jones56
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 14:13 Tiistai 10 05 2005

ViestiKirjoittaja Jones56 » 20:50 Perjantai 17 03 2006

Perhana, se olikin Xantia. anteeksi.

löysin sivun lopulta, mistä löytyi tietoja, toivottavasti oikeita.
tässä:
http://www.datateck.com.au/lube/shell_au/

sieltä kun valkkailin tuon Xantian niin löytyi että 1,9 litraa menisi.

Muualta kun lueskelin niin sain käsityksen että GL-4 -speksi olisi sopiva, semmoista ainakin tuntuvat sitikkaan tarjoavan. GL-5 ei olekaan vaan parannettu versio tuosta GL-4:sta niinkuin luulin, vaan siinä on mukana paineenkestoaineita, jotka taas saattavat olla joihinkin laatikoihin soveltumattomia kun ne ilm. saattavat syövyttää kuparia tai messinkiä.
Älkää suoraan uskoko, mutta näin käsitin.

Surkeaa kun oikeasti auton ohjekirjoissa toisessa sanotaan vaihteistoöjjyksi SAE 75W80 API GL-4 ja toisessa SAE 75W80 API GL-5. Sikamaista. :evil:
Jones56
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 14:13 Tiistai 10 05 2005

ViestiKirjoittaja Sammy » 11:44 Lauantai 18 03 2006

Eli jos se Xantia oli, niin ainakin korjausoppaan mukaan näyttäisi olevan sekä tyhjennys- että täyttötulppa. Kuvista tulkiten tyhjennystulppa olisi tasauspyörästön kohdilla, täyttötulppa puolestaan vaihteiston päässä (ainakin tuossa kuvassa näkyy myöskin vaihteiston pultattu "päätykansi"). Tuo selitys nyt oli vähän sekava, omassa HDi:ssä kun on eri vaihteisto niin en valitettavasti pysty livenä vertaamaan...
Sammy
Harrastaja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 22:22 Perjantai 22 11 2002

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 11:58 Lauantai 18 03 2006

Mainittakoon että tuo Cedricfanin mainitsema Total-öljy on Citroenin alkuperäisöljyä, eli uskoisin että se sopii myös Xantiaan. ;)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:07 Maanantai 20 03 2006

Jep, patonkeihin ei kannata laittaa lootaan muuta kuin Totalia tai Elffiä. Jostain syystä ne on jotain "GL-neljäjapuoli" ominaisuuksiltaan, muitten GL-4 tai GL-5 vaan ei toimi oikein 8O
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jones56 » 23:13 Maanantai 20 03 2006

Noniin, vaativa appiukon auton vaihteistoöljynvaihto on suoritettu.
En kyllä tiiä, menikö syteen tai ihan saveen. Ja en tiedä sitäkään mitä tuo sananlasku oikeasti tarkoittaa.

Jep, tyhjennystulppa tässä 2.0 Xantiassa oli tosiaan tasauspyörästön kohdalla, sojotti taaksepäin vaihteistomötikän taaimmaisena ulokkeena. Aukesi 21mm kiintoavaimella.
Täyttöaukkoa etsin pitempään, mutta luulen sen löytäneeni konehuoneen puolelta, vaihteiston päältä, ilmanputsarin kotelon takana olevasta aukosta. Se oli muovisella korkilla suljettu, 17 mm hylsyllä tuo aukesi.
EN kyllä käsitä, siinä vaan oli ihan avoin reikä konetilaan. Siis tuossa täyttötulpassa oli noin 8mm reikä. Vaikutti siltä että reikä oli jotenkin rosoreunainen ja siitä päättelin että täyttötulpan joku ihme uloke olisi katkennut ja näin olisi tulppaan tullut tuo reikä.
Tulppasin sen puutapilla, kun kuvittelen ettei tuommoista avointa reikää vaihdeaskiin konehuoneesta kannattaisi olla. Siitähän menee kivet ja männynkävyt pahimmillaan vaihteistoon sisään. Toivotaan ettei loota halkea kun tuuletusreikä on nyt tulpattu.

Tarvikeliikkeestä (sorry, motonettiin olisi ollut liian pitkä matka) ostin jotain Mobilin synteettistä, GL-4/GL-5 -merkittyä öljyä. Kommentti Totalin tai Elfin paremmuudesta tuli vasta nyt tietoon, äh. No ei siellä olisi ollutkaan kyllä niitä.
Entiiä tuliko miksikään sen paremmaksi tai huonommaksi, ainakin vaihteet vielä meni päälle.

Ja ei sen nyt oikeasti niin kauhean väliä ole, aika pahansisuinen tuo akkakin on. :roll:
Jones56
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 14:13 Tiistai 10 05 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:30 Tiistai 21 03 2006

Jones56 kirjoitti:Ja ei sen nyt oikeasti niin kauhean väliä ole, aika pahansisuinen tuo akkakin on. :roll:


:lol: :lol: :lol:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10021
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Sammy » 21:34 Tiistai 21 03 2006

Jones56 kirjoitti:

Täyttöaukkoa etsin pitempään, mutta luulen sen löytäneeni konehuoneen puolelta, vaihteiston päältä, ilmanputsarin kotelon takana olevasta aukosta. Se oli muovisella korkilla suljettu, 17 mm hylsyllä tuo aukesi.
EN kyllä käsitä, siinä vaan oli ihan avoin reikä konetilaan. Siis tuossa täyttötulpassa oli noin 8mm reikä. Vaikutti siltä että reikä oli jotenkin rosoreunainen ja siitä päättelin että täyttötulpan joku ihme uloke olisi katkennut ja näin olisi tulppaan tullut tuo reikä.
Tulppasin sen puutapilla, kun kuvittelen ettei tuommoista avointa reikää vaihdeaskiin konehuoneesta kannattaisi olla. Siitähän menee kivet ja männynkävyt pahimmillaan vaihteistoon sisään. Toivotaan ettei loota halkea kun tuuletusreikä on nyt tulpattu.



Ettei tuo sitten olisi ollut huohotin? Ei siinäkään kyllä ihan avointa reikää pitäisi olla, mutta muutoin tuo muovikorkki viittaisi siihen.
Sammy
Harrastaja
 
Viestit: 32
Liittynyt: 22:22 Perjantai 22 11 2002


Paluu Citroen