Onko kukaan uusinut jarruja Xsara VTS:ään??

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Onko kukaan uusinut jarruja Xsara VTS:ään??

ViestiKirjoittaja weedee » 05:43 Keskiviikko 14 12 2005

Korjaamo mies antoi tylyn tuomion:

Edestä levyt loppu ja palat joka nurkasta. Korjauskustannusarvio yli 300€.

Muutamaan 80-90-luvun autoihin jarru paloja ja levyjä vaihtaneena ajattelin tehdä remontin itse. Vaikka autossa on ABS vaikuttaako asennustyöhön? Osaako kukaan neuvoa miten homma tässä tapauksessa menee? Onko levy kiinni ruuveilla vai jollain ihme virityksellä? Tarviiko erikoistyökaluja? Mistä osat, saako ihan motonetista ostettua? Xsara VTS on -99 vuoden ja 2.0 litran koneella.

Olisin kiitollinen kunnon asennusohjeista.
weedee
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 17:11 Sunnuntai 11 01 2004

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:51 Keskiviikko 14 12 2005

ABS ei vaikuta muuta kuin sen että johtoja ei saa katkoa.
Osat löytyy Motonetista, mutta kun kyse on ranskalaisesta on autoja koottu monen eri alihankkijan osista = varmistettava mitä palikat ovat juuri sinun autossasi. Katsopa tuolta nettiluettelosta lisää!
Pelkät osat maksaa noin 170 euroa, mutta kyse on kulutustavarasta. Autolla lienee mittarissa yli 120tkm ja on ihan normaaliaika jarrurempalle.
Takana käsijarrun säätö on lisäproseduuri, joka vaatii hieman enemmän tietotaitoa, mutta ei sekään mahdoton ole.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja weedee » 16:17 Keskiviikko 14 12 2005

Itseasiassa on ajettu 81tkm.

Tiedätkö miten se käsijarrun säätö tehdään?
weedee
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 17:11 Sunnuntai 11 01 2004

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:27 Torstai 15 12 2005

Vähillä kilometreillä on päässyt ajoon tehty auto!
Säätö on käsittääkseni tyypillinen: satulan mäntää kierretään ja painetaan sisäänpäin. Ehkä kannattaisi hankkia korjausopas, siellä on paremmat ohjeet.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja weedee » 09:39 Torstai 15 12 2005

Eikös olekin :)

Mistä mahtais löytyä xsaran korjausopas? Haynes tai Alfamer?
weedee
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 17:11 Sunnuntai 11 01 2004

ViestiKirjoittaja Pösöttäjä » 19:08 Torstai 15 12 2005

weedee kirjoitti:Eikös olekin :)

Mistä mahtais löytyä xsaran korjausopas? Haynes tai Alfamer?

Tässä tapauksessa Haynes on tekijänä ja Motonetista saapi myös tai sitten kannattaa katsoa lähimmästä kirjastosta.
Motonet :arrow:
KORJAUSOPPAAT ENGL/SAKSA CITROEN XSARA / PICASSO
Diesel/erikoismallit vain jos mainittu, aivan uusimmat vuosimallit tarkista sopivuus!
Xsara 97--00 Engl (bens/Dies). . . . . . . . . . . . . . . 49-3751 29.50 ???

Tuote: 49-3751 Korjausopas Xsara engl
--------------------------------------------------------------------------------
Turku: 2
Vantaa: 2
Tampere: 2
Salo: 1
Pori: 1
Espoo: 2
Hlinna: 1

--------------------------------------------------------------------------------


Jotta tuommoista tällä kertaa...ainakin omassa p306:ssa jarrupalojen ja -levyjen vaihto joka nurkkaan oli "nakkihomma" jopa appiukon tallissa.
:P
Vihdoinkin viisastunut ja Japsi-hybridiin vaihtanut. :)
jaa että "AutoGuru"... :mrgreen:
Yeah right!
Pösöttäjä
AutoGuru
 
Viestit: 642
Liittynyt: 12:09 Keskiviikko 18 06 2003

ViestiKirjoittaja weedee » 13:14 Keskiviikko 28 12 2005

Jarrut vaihdettu. Oli helppo nakki.

Pyörä irti, levystä 2 torx-ruuvia irti, satulasta 2 isoa torx-ruuvia irti, osien vaihto ja kiinnitys.
weedee
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 17:11 Sunnuntai 11 01 2004

ViestiKirjoittaja Pösöttäjä » 18:20 Keskiviikko 28 12 2005

weedee kirjoitti:Jarrut vaihdettu. Oli helppo nakki.

Pyörä irti, levystä 2 torx-ruuvia irti, satulasta 2 isoa torx-ruuvia irti, osien vaihto ja kiinnitys.

Satuloiden puhdistus? :roll:
Vihdoinkin viisastunut ja Japsi-hybridiin vaihtanut. :)
jaa että "AutoGuru"... :mrgreen:
Yeah right!
Pösöttäjä
AutoGuru
 
Viestit: 642
Liittynyt: 12:09 Keskiviikko 18 06 2003

ViestiKirjoittaja weedee » 12:02 Torstai 29 12 2005

En mä mitään puhdistellut kun vähän rätillä pyyhkäsin päältä, jos meinaat että irrotin liukutapit ja männät ja rasvasin? Ei en puhdistellut.
weedee
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 110
Liittynyt: 17:11 Sunnuntai 11 01 2004

ViestiKirjoittaja JariT » 15:32 Torstai 29 12 2005

weedee kirjoitti:En mä mitään puhdistellut kun vähän rätillä pyyhkäsin päältä, jos meinaat että irrotin liukutapit ja männät ja rasvasin? Ei en puhdistellut.

Toivotaan ettet joudu kohtapuoliin tuohon operaatioon ryhtymään. Itselläni(kin) taitaa olla Pösöttäjän lisäksi tapana jarrupalojenkin vaihdon yhteydessä tehdä ns. perusropaus...
Tuossa yhteydessä tuo olisi ollut vain pieni lisätyö, mutta kenkkumaista sitten joskus varta vasten aloittaa erikseen.
- Give a man a fish and he will eat for a day. Teach a man to fish and he will sit in a boat drinking beer all day. -
JariT
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 340
Liittynyt: 14:15 Tiistai 27 01 2004
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:08 Perjantai 30 12 2005

Juu, ja yksi syy putsin & voitelun tärkeyteen on se, että satula on nyt "alkuasennossa" ensimmäistä kertaa tehtaan jälkeen = osat ovat olleet ilmastolle (suola & jarrupöly) alttiina koko ajoajan...
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10022
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 08:29 Perjantai 30 12 2005

Uudet levyt voivat olla äkkiä huonossa kunnossa kun satuloita ei ole "elvytetty"...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja EVOll » 17:37 Perjantai 29 06 2007

weedee kirjoitti:En mä mitään puhdistellut kun vähän rätillä pyyhkäsin päältä, jos meinaat että irrotin liukutapit ja männät ja rasvasin? Ei en puhdistellut.


Xsaran yksi tyyppiviosta että varsinkin takajarrut hirttää kun liukutapit jumittuu, pitäs joka kerta(palan vaihdon yht.)putsata ja rasvata!
Ei taidolla vaan tuurilla
EVOll
Harrastaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 16:03 Perjantai 29 06 2007


Paluu Citroen