Berlingon kytkin

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Berlingon kytkin

ViestiKirjoittaja jahvetti50 » 18:52 Maanantai 21 12 2015

Pari vuotta käytössä ollut powerboxi aiheuttaa sen että kytkin ei tahdo kestää vaunun vetoa. Kone on 2.0HDI. Tässä on alunperin 66kW. Näitä moottoreita on 80kW ja 110kW, kaikissa on varaosaluettelon mukaan eri kytkin osat, onnistuisikohan jotenkin asentamaan tehokkaamman moottorin kytkimen tähän versioon, pajalla eivät ryhtyneet sovittamaan.
41:n ajopeli
jahvetti50
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 56
Liittynyt: 12:56 Tiistai 11 03 2003
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Berlingon kytkin

ViestiKirjoittaja Insinörtti » 12:38 Torstai 23 02 2017

80kW (DW10ATED) version kytkin on ainakin muutaman millin isompi ja tietääkseni vaihdelaatikko ainakin on ihan sama. Jos sen katsoo xsaran eikä esim 307 pösön osista vielä, on kyseessä ihan normaali kovalla vauhtipyörällä oleva osa.

En jaksa uskoa että kytkinkopasta olisi näitä variantteja varten eri osia, mekaanisesti ainakin 66kw ja 80kw koneet ovat sähköistä ahtojen ohjausta ja välijäähyä vaille ihan samoja eli pitäisi mennä kyllä heittäen paikalleen. Ainakin jos Berlingossa on myös ihan vaijerikytkin kuten Xsarassa samalla koneella. kytkimen halkaisijan erohan oli tosi pieni 3 vai 4 milliä joten tuon verran tekee tilaa ny vaikka dremelillä jos se siitä jää kiinni.

Nuo 100+ kW versiot on 16 venttiilisellä kannella ja muutenkin vähän uudempia, niissä on tietääkseni aina ollut kaksoismassavauhtipyörät ja 6 vaihteinen laatikko perässä, jolloin sovittamista on ainakin enemmän ellei tolkuttomasti. DW10 perheen koneita on kyllä 132 kilowattiin asti ainakin että liekö sovittamalla jotain löytyisi.
Insinörtti
Harrastaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 16:13 Maanantai 23 01 2017


Paluu Citroen