Syysveneilyn riemuja

Syysveneilyn riemuja

ViestiKirjoittaja fixmaker » 13:29 Keskiviikko 26 09 2012

Veneily on mukava asia, kun se sujuu ilman hankaluuksia. Samoin kuin autoilukin. Autopuolella kaikki onkin mennyt yllättävän pitkään hankaluuksitta, mutta... Suomalainen kun on geeneiltään ohjelmoitu siten, ettei positiivista palautetta saa antaa, mutta negatiivinen on pakko saada julki.

Pitkään aikaan ei taas Motonet ole onnistunut kasvattamaan sarvea allekirjoittaneen otsaan, mutta nyt tuntuu siltä, että on jälleen aika hieman avautua. Edetään varsinaiseen murheeseen hieman pidemmän kaavan kautta, koska asioilla jonkinasteinen aasinsilta keskenään on. Tarina voi olla monenkin mielestä liian pitkä, mutta usein lyhyt tarinaa johdattaa lukijan kysymään lisäkysymyksiä. Miksei tietysti pidempikin. Juttu on jo pari päivää sitten lähetetty Motonettiin, mutta siellä ei ilmeisesti kukaan osaa ottaa kantaa tapahtuneeseen. Seuraavaksi kai pitää lähestyä BromanBrothersia ja sen jälkeen listalla saattaa olla seuraavana TUKES.. mitä sen jälkeen, katsotaan.

Pitkäaikainen veneprojektimme kaipasi moottoritilan tuuletinta ja koska se Motonet nyt vain sattuu olemaan lähin ja kohtuullisen edullinen ostospaikka meidän tapauksessa, suoritettiin sen ja monen muunkin tarvikkeen hankinta sieltä. Hyllyssä ei tietenkään Hyvinkäällä ollut 24 voltin puhallinta ja menin sellaisen saatavuutta tiedustelemaan joltain nuorelta miespuoliselta asiakaspalveluhenkilöltä. Tämä lupasi asiaa selvittää ja soittaa parin päivän sisällä. Soittoa ei tietenkään kuulunut, eikä Motonetin puhelimeenkaan tavan mukaan kukaan vastannut, joten seuraavalla kerralla puodissa asioidessani asiaa kyselin uudemman kerran. Tällä kerralla puhallinta kyselin vuorostaan tiskin takana olleelta tyttäreltä, joka ei sellaista edelleenkään talosta löytänyt, mutta heti osasi katsoa sellaisia löytyvän lähes kaikista muista myymälöistä. Sellainen sitten tilattiin Hyvinkäälle siltä seisomalta ja noudin puhaltimen heti sen tultua.

Ei tuollainen asiakkaan unohtaminen vielä juuri sarvea kasvattanut, sehän tuntuu kuuluvan nykyään asiakaspalveluun monessa muussakin liikkeessä.

Vene toki kaipaa toimiakseen paljon muutakin, kuten esimerkiksi akkuja ja akut taas tarvitsevat etenkin satamaoloissa joskus erillistä maasähköstä voimansa saavaa laturia säilyäkseen hengissä. Nekin ostettiin Motonetistä.

Puhaltimen mukana ei tietenkään ollut suomenkielistä asennusohjetta. Toki englanninkielikin avautuu aivan kohtuullisesti, mutta ei se voi olla itsestäänselvyys kaikkien asiakkaiden kohdalla. Monesti on tullut muuten kysyttyä ihan liikkeessäkin jonkin tuotteen ominaisuuksia, mutta eipä ole yleensä henkilökunta osannut vastata kysymyksiin. Miten osaisikaan, kun tavaraa on paljon ja motivaatiota vähän. Muistaakseni nykyään ihan jonkun pykälänkin nojalla myyvän liikkeen pitäisi osata antaa asennusohjeet ym. tuotteeseen liittyvä tieto ostajalle? Mieluiten paperilla ja suomeksi (sekä ruotsiksi), automaattisesti tuotteen mukana.

Niinpä asennus suoritettiin lähes ilman tuota mukana tullutta ohjetta, käyttäen oheismateriaalina riittäväksi arveltua kuuden neliön johtoa ja suositeltua sulaketta. Puhallin sitten koekäyttöön ja se tietty piti aivan tolkutonta meteliä. Se varmaankin kuuluu halvan kiinalaisen tuotteen ominaisuuksiin, eikä siitä lähdetty valittamaan myyjälle. Etenkin kun jo entuudestaan tunnemme myyjän nuivan suhtautumisen takuuasioihin. Tähän kohtaan palaamme vielä myöhemmin.

Akut toimivat ja laturi latasi, vaikka piti aika kohtuutonta hurinaa sekin. Veneessä kun olisi mukava nukkua ilman että joka puolella ympärillä hurisee, surisee tai pärisee joku vekotin.

Sitten mennään suoraan kuluneen viikonlopun tapahtumiin. Vene on ollut vesillä jo kuukauden päivät ja piti lähteä taas perjantaina viikonlopun viettoon hieman pidemmälle. Puhaltimelle asennettiin vielä rele ennen lopullista käyttöönottoa, koska sellaista virtaa ei tietty viedä suoraan virtalukon läpi ja näin meillä oli viimein toimiva, joskin pirun äänekäs tuuletus moottoritilassa. Ilo oli vain kovin lyhytaikainen.

Vajaan puolen tunnin matkan jälkeen tuntui nenässä pistävä savun haju ja samantien alkoi savua nousemaan useammastakin raosta veneessä. Kone seis, päävirtakatkaisin nollille ja konehuoneen luukku auki.... sieltä nousi sitten veneen täyttävä musta savu ja kuului pahaenteinen palamisesta aiheutuva ritinä. Sammutin oli onneksi saatavilla ja se tyhjennettiin sokkona savun pimentämään konehuoneeseen. Savun hälvettyä sitten tarkastimme vahingot, kuten sanonta kuuluu ja löysimme Motonetpuhaltimen maalliset jäännökset pilssistä. Siitä ei ollut jäljellä kuin hiiltynyt ankkuri käämeineen karrelle palaneen muovin kuorruttamana. Oheisvahinkoina se oli sulattanut äänieristeet (myös Motonetistä) , polttanut septitankin letkut, muutamia sähköjohtoja ja lämminvesivaraajan vastuksien suojakotelon plus saanut paksun noen peittoon koko ympäristön. Luultavasti ei ollut kaukana uimareissukaan, sillä lasikuiturungon syttyminen ei varmasti ollut kiinni kuin sekunneista.

Kun vahingot oli kartoitettu, eikä mikään näyttänyt olevan esteenä koneeen käynnistämiselle, palasimme kotisatamaan siivoamaan sotkua ja purkamaan vahingoittuneita osia pois. Lauantai meni sitten uusia osia hakiessa ja vahinkoja korjatessa. Nyt asioimme vuorostaan Espoon Motonetissä ja haimme uuden puhaltimen palaneen tilalle. Olisimme mielellään koekäyttäneet uuden puhaltimen liikkeessä ennen sen ostamista, mutta se ei useasta kyselystä huolimatta ollut mahdollista, vaikka selitimme tilanteen. Takuu- ja vastuuasioihin emme edes vielä syventyneet koska satavarmasti juuri se näistä asioista päättävä henkilö ei olisi ollut paikalla sillä hetkellä, kuten ei yleensä ikinä silloin kun pitäisi. Asiakkaan täytyy vain ajella se mahdollinen sata kilometriä (tällä kertaa vain ehkä 80 edestakaisin) kokeillakseen tuotetta ja jos ei miellytä, niin tulla sitten vaihtamaan se omalla kustannuksellaan joka on suurempi kuin tuotteen arvo. Joskus tuntuu siltä että olisi oikeasti asiaa lakitupaan herra Motonetin kanssa.

Otimme kuitenkin puhaltimen ja samalla reissulla kävimme Maritimilla hakemassa muut tarvittavat materiaalit. Iltapäivä ja sunnuntaiaamu sitten uusittiin varusteita ja lopulta kaikki oli jotakuinkin korjattu lukuunottamatta vaurioitunutta lämminvesivaraajaa, joka ei palon jälkeen enää suostunut lämmittämään vettä, vaikka palaneet johdot olikin uusittu. Laitteita testatessa ilmeni lisää ongelmia:

Lämmityslaite ei enää suostunut syttymään ja sen arveltiin johtuvan virranpuutteesta. Akut mitattiin ja ”hupi”akkujen jännite oli omituisesti pudonnut. Sarjaan kytkettyjen akkujen toinen akku näytti hieman yli 11 volttia ja toinen vain reilua viittä volttia. Ne eivät ole saaneet palossa lämpöä eikä muutenkaan ainakaan ulkoisesti vaurioituneet. Olisiko kenties mahdollista, että toinen Motonetakuista olisi ollut susi jo syntyessään? (ostettu keväällä)

Varmuuden vuoksi yritimme ladata niitä siihen saakka toimineella ja äänekkäästi hurisseella Motonetlaturilla, mutta laturista kuului hetken kuluttua hurinan sijaan naksahdus ja lämpösuoja katkaisi lataustapahtuman. Kuittasimme suojanapin ja sama toistui heti uudestaan. Irroitimme laturin akuista ja sama ilmiö toistui siitä huolimatta, joten vika on selkeästi laturin sisällä.

Tiedämme aivan hyvin, ettei itse saa tutkia mikä on vikana takuunalaisessa laitteessa, mutta tutkimme silti. Tutkiminen kun edellyttää laitteen avaamista. Tasasuuntaussilta oli oikosulussa. Nythän emme tietenkään voi laturia viedä liikkeeseen enää kun tiedämme mikä siinä on vikana, mutta uusi silta maksaa noin kolme euroa ja samalla sen voi korvata todennäköisesti paremmalla. Vaihtoehto tuntuu paremmalta kuin laitteen vaihtaminen toiseen samanlaiseen. Etenkin kun sen kolmen euron vaihtoehtona on ajella Motonettiin kolmenkympin polttoaineilla ja mahdollisesti jättää laturi sinne odottamaan sen takuukäsittelijän paikallesaapumista jonka jälkeen jälleen ajellaan Motonettiin hakemaan mahdolliseti samanlaista uutta laturia. Tai sitten hyvityskuittia jolla sitten voi ostaa Motonetistä vaikka erilaisen yhtä hyvän laturin. Rahojen palauttaminenhan on heidän toimintamallissa vasta se viimeinen, johon suostutaan vasta kun asiakkaan sarvi alkaa koputtelemaan takuukäsittelijän silmäkulmaa. Ja turha sanoa, ettei asia mene näin. Kaikki on jo tähän mennessä koettu. Parhaimmillaan yhden selvän asian tiimoilla on jouduttu Riihimäeltä käymään kolmesti Vantaan Motonetissä, ennen kuin kyseinen asia hoitui. Silloinkaan ei se asioista muka päättävä henkilö ollut saanut asiaa päätettyä eikä ollut koskaan paikallakaan, vaan asiakkaan riittävästi hermostuttua osasi asiasta päättää lopulta se varaosatiskin takana seissyt poikanenkin.

Lopulta siis saatiin rahat takaisin sopimattomasta osasta, kun sopivaa ei ollut tarjolla ja se sopiva jouduttiin tarpeeseen ostamaan muualta. Kolmea asian vuoksi tehtyä käyntiä ei kukaan tietenkään korvannut. Miksi yleensä käydä kun asian voisi hoitaa puhelimitsekin. Niin se luvattiinkin hoitaa, mutta puhelua ei ikinä kuulunut ja tunnetusti Motonetissä ei olla kovinkaan halukkaita vastaamaan sinne tulleisiin puheluihin, kuten jo aiemmin totesin.

Tällä kertaa epäilemme vahvasti, että puhallin on ollut jollain muotoa viallinen, yksi akkukin tuntuu huonovointiselta ja laturin suhteen on omat epäilykset. Mitähän asiaan mahtaa sanoa Herra Motonet? Sulanutta puhallinta ei voida näyttää luultavasti heidän myymäksi, akku on jotenkin vaurioitunut palon yhteydessä ja laturi varmaankin meni oikosulkuun viallista akkua ladattaessa?

Joku viisas voisi kysyä eikö vakuutukset ole tällaisia tapauksia varten? Ehkä, jos veneen olisi antanut rauhassa palaa, mutta nyt vahingot olisivat jääneet omavastuun rajoihin ja itse korjaten ne saadaan heti korjattuakin. Vakuutusyhtiön kanssa seuraavat veneilyt veneiltäisiin vasta ensi kesänä ja taloudellinen menetys olis jotakuinkin sama. Siitä, pitäisikö Motonetillä olla vakuutus tällaisia tapauksia varten voidaankin olla monta mieltä. Luultavasti sellainen onkin, mutta tuskin sieltä saa korvausta ennen suurempaa oikeudenkäyntiä. Siihen lähteminen taas siirtäisi seuraavaa venereissua luultavasti useamman vuoden päähän. En tiedä, olisiko vakuutusyhtiö lakimiehineen saanut vastuun viallisen laitteen myyjälle? Ehkä pitää sekin seuraavalla kerralla kokeilla.

Lopuksi: Se Espoosta ostettu puhallin pitää aivan samanlaista meteliä kuin edeltäjänsäkin, joten se ilmeisesti tosiaan kuuluu kiinalaisen laitteen ominaisuuksiin. Mikäli se palaa samalla tavalla, vetäytyykö Motonet vastuista siihen vedoten, ettei sellaista olisi pitänyt enää asentaa toistamiseen? Silloin nimittäin se sarvi on todella suuri........

Nyt on se diodisiltakin uusittu laturiin ja jostain syystä tuntuu, että hurina on pienentynyt puoleen. Mene ja tiedä. Toimii toistaiseksi taas ja viedään uhkarohkeasti se jälleen veneeseen.

Mukavaa veneilysyksyä, toivottavasti myös niille muillekin jotka ovat veneensä varustaneet Motonetvarusteilla!
Motonettiin kypsynyt
fixmaker
Harrastaja
 
Viestit: 25
Liittynyt: 11:11 Sunnuntai 28 01 2007

Paluu Veneily, veneet ja venemoottorit