2T-öljy

Mopoihin ja skoottereihin sekä niiden huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.

2T-öljy

ViestiKirjoittaja mece » 23:56 Tiistai 09 11 2010

Ostin Motonetistä Motul 2T öljyä skootteriin. Sopiiko se katalysaattori malleihin :?:
mece
Harrastaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 20:40 Keskiviikko 24 09 2003

Re: 2T-öljy

ViestiKirjoittaja BA » 13:09 Keskiviikko 10 11 2010

Hyvä kysymys!

Kävin läpi melkein kaikkien öljyvalmistajien kaksitahtiöljyt, myös ne mitä ei valikoimastamme löydy. Yhdelläkään ei ole erillistä mainintaa sopivuudesta katalysaattorille. Kuitenkin nykyään jopa useimmissa kiinanskoottereissa näkyy olevan järjestään katalysaattori vakiona. Tukkeutumisongelmia noiden kaksitahtimoottorien katalysaattoreiden kanssa on kyllä ollut.

Suosituksena näkyy kuitenkin olevan katalysaattorilla varustetulle 2T-moottoreille API TC luokituksen täyttävä öljy, mikä tuosta Motulista kyllä löytyy.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: 2T-öljy

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:49 Keskiviikko 10 11 2010

Täytyy myöntää, että en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että noissa tärpättiruiskuissakin olisi katalysaattoreita... Millähän systeemillä ne mahtavat toimia? Kun öljysavu on ainakin autojen kolmitoimikateille suorastaan tuhoisaa. Luulisi että jos on sama systeemi, niin katti olisi entinen alta aikayksikön? Joku viisaampi voisi valaista asiaa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: 2T-öljy

ViestiKirjoittaja BA » 09:57 Torstai 11 11 2010

Pienet mopoilla ajavat intialaiset ovat asioissa näköjään paljonkin edellä. Edes Euro-päästönormeissa ei puhuta sanaakaan 2T-2-pyöräisistä, kun aasialaisten vastaavista päästönormeista löytyy erikseen omat päästötaulukot ja normit 2- ja 3-pyöräisille kulkuneuvoille. 4T-moottoripyöriin on kyllä euroopassa puututtu.

Mitä itse katalysaattoriin tulee, niin pikaisella googlen käytöllä kaikkialla puhutaan platinakennosta :?: Mitään faktatiedoksi laskettavaa ei äkkiä löydy sen rakenteesta ja toiminnasta.
Katalysaattori kuulostaa vaan melko kalliilta yksittäiseltä komponentilta parin sadan euron myyntihinnalta olevaan mopoon...

Olisi kiva myös tietää mikä on katalysaattorin todellinen hyöty suhteessa aiheutuneisiin ongelmiin 2T koneessa, kun sitä öljykäryähän (=pienhiukkaspäästöjä) se ei poista millään tavalla.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: 2T-öljy

ViestiKirjoittaja cedricfan » 13:43 Torstai 11 11 2010

API ja JASO luokitukset kertovat öljyn sopivuuden, eli käyttöohjekirjasta lunttaamaan nuo vaatimukset. Sinänsä se katti ei ole tärkeä sana jos nuo täyttyy.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Mopot ja skootterit