E36 autostereoasennus ja muuta uuden omistajan kyselyä

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

E36 autostereoasennus ja muuta uuden omistajan kyselyä

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:55 Torstai 20 03 2008

Eli pitäisi tuollaiseen 320iA E36-Bemariin asentaa autostereot. Ja ensiasennus, autossa ei ole koskaan ollut ennen edes radiota. Ja autoa ei sitten silvota esim kaiutinreikien teolla. Liitinadapteri on tietysti luonnollinen ostos mutta kaikki muu...

-Antenni: liikenteessä noissa ei yleensä moista näy, onko syynä joku juju kuten takalasin vastuksiin piilotettu antenni? Vai miten asia on ratkaistu?

-Kaiuttimet: onko johdotukset valmiina ovissa tai hattuhyllyllä? Kaiuttimien koko ovissa/hattuhyllyllä? Ovipahvien irrotus?

-Poppikoneen asennus: lähteekö peitelevy etukautta vai puretaanko puoli sisustusta? Jos puretaan niin mitä ja miten?

Ja huom! Olen kyllä asentanut ennenkin useita poppikoneita, mutta kun tämän ikäisessä saattaa olla jo omat spesiaalijipponsa. Ja se joka on jo kerran moisen tehnyt tietää varmasti valmiiksi :wink:
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 10:26 Perjantai 11 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja Jante » 12:47 Torstai 20 03 2008

Antenni on takalasissa, käsittääkseni myös niissä malleissa joissa radiota ei ole tehtaalla valittu. Kuuluu mielestäni hyvin. Itsellä E36 320i, jossa orkkisradio on vaihdettu nykyaikaisempaan, mutta lisäbassokaiuttimen ja vahvistimen lisäksi ei ole muita muutoksia. Alkuperäiset kaiuttimet kuuluvat ihan kohtuullisesti ja sulautuvat sisustaan. Luulisin, että alkuperäisiä kaiuttimia voi löytää esim. www.btcf.fi myyntipalstalta tai Nettivaraosasta.

Ovipahvit ovat kiinni klipsuilla/nastoilla, mutta oven sisäkahvan & ikkunaveivin ym. taitaa joutua irroittamaan.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 19:43 Perjantai 21 03 2008

Kickpaneeleihin kuluuvat 5,25" kaiuttimet.. Helpoimmalla varmaankin pääsee jos asentaa kaksitie-erillissarjan..
Tällöin ei välttämättä tarvitsisi purkaa ovipahveja jotta saisi diskantin alkuperäiselle paikalleensa vaan
sen diskantin voisi sijoittaa siististi jonnekin muualle esim. peilikolmioon tai kojelaudalle..

Hattuhyllyltä ainakin omasta E36:sta löytyi 4" Nokian kaiuttimet 8O
Luulisi noiden johtojen olevan vakiovarustetta..
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 09:38 Tiistai 25 03 2008

Kiitoksia.
Ja TM-koeajon mukaan (318i 1991) noihin olisi meillä myyty väkisin mukavuuspaketti, joka sisältää kaiuttimet, takalasiantennin ja johdotukset muttei radiota. Kyse on alkuperäisestä suomiautosta joten täytyy tarkistaa ennen kaiutinostoksia :wink:
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 09:15 Perjantai 25 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja cedricfan » 17:39 Tiistai 08 04 2008

Olihan siellä kaikki valmiina, meni asennus Motonetin parkkipaikalla alle viiden minuutin. Basso tosin puuttuu eli tarvii jossain vaiheessa päivittää tehdaskaiuttimia...
Melkoisen jämäkkä ajettava tuommoinen 100.490km ajettu 92-mallinen Pemppu mutta varustelu on ihmeellinen. Veiviakkunat, ei tihkua, mutta ABS ja Airbag :?
Eiköhän tuo lapsille kelpaa :lol:
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 09:15 Perjantai 25 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 15:43 Keskiviikko 09 04 2008

Minulta löytyy myös oudosti varusteltu malli.. 6/95 316 sedan, varustettuna mm. ilmastoinnilla, ABS-jarruilla, kahdella airbagillä, kaatuvilla takapenkeillä,
lämmitettävillä peileillä ja kuskin oven lukolla sekä veivi-ikkunoilla! Kaatuvat takapenkit ovat sedanissa harvinaisemmat..

Kilometrejä on tuon auton mittariin kertynyt vasta 122 tkm, joista itse ajettuja n. 14 tkm. (Takuu kilometrit)

Itse olen varustellut sitä vielä H&R sporttialustalla, 40/15 mm madalluksella ja 205/60/15 rengastuksella auto on todella mukava ja jämäkkä ajettava :)

Olikos tuo teidän Bemari jo Vanos koneella? Vanos = muuttuva-ajoituksinen imunokka-akseli..
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 17:41 Keskiviikko 09 04 2008

Käsittääkseni ei ole Vanos vielä, mutta pitää kräkätä tuon auton ominaisuudet kunhan pääsee reissusta takaisin. Ja olin väärässä tihkun säädön kanssa, se van on piilotettu hankalasti tuohon "viiksestä opetukseen" kun autossa on se "tehopissapoika". Ei hyvä kun keli vaihteli tänäännkin liki kuivasta jatkuvaan sateeseen, ja joka muutoksessa opetus menee uusiksi = viikseä saa näpytellä koko ajan...
Googlen perusteella helpoin tapa laittaa toistoa iso pykälä paremmaksi pikkurahalla on vaithaa hattuhyllyyn 6x9" kaiuttimet, joihin saa tehdastekoisen sovitekehyksen. ei näy ulospäin ja on bolt-on juttu.
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 09:15 Perjantai 25 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 08:18 Torstai 10 04 2008

Vanoksen tunnistaa M50 moottorissa venttiilikopan päässä olevasta kyhmystä..
Tässä vähän suuntaa..
http://forumai.bmw-klubas.lt/viewtopic.php?p=377778&sid=0a13890760b7e76ccaf62cefde4465a1
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:25 Perjantai 11 04 2008

Vanos nietuvos sujuvalla liettualla :lol:

Mites muuten sytytystulpat moisessa kestää? Kun lienevät kaksikärkisiä, ja merkkiliikkeen huoltama auto. Juuri kurkkasin ilmafilsun ja se oli "original BMW-Teil" eikä mikään vanha (ehkä 10tkm). Eli kun kuuluvat samaan huoltoon niin varmasti vaihdettu yhtäaikaa, eikä haluta alkaa turhaan ruuvailemaan muovikansia ja puolia irti jos oletettu kestoikä on esim 30tkm jolloin olisivat alle puolivälissä elinikäänsä :roll:
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 09:15 Perjantai 25 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 18:20 Perjantai 11 04 2008

BMW huolto käyttää usein NGK:n BKR6EK tulppaa, joka on kaksikärkinen.. Kyllä se sen 30 tkm kestää..
Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieltä askarruttavaa niin vastailen mielelläni..

Varsinkin jos tulee tarvetta jäähdytinnesteen kanssa pelaamiseen, sillä ilmaaminen on sitten oma taiteen laji!
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 18:47 Sunnuntai 13 04 2008

Kiitos, tuota meinasinkin eli en vielä ala vaihtamaan tulppia turhaan.
Syylärissä ja jarruissa on kohtuutuoretta tavaraa, eikä termarikaan ole huono. Siis ei tarvi ilmailla, vaikka Belüftung-tulpan jo bongasin :lol:

Mutta pannaas yksi kyssäri stten, eli miten nollataan nestevaihtovalo, "kello+inspection" :?:
Öljyvalorivistö tuli jo vaihdossa nollille, nuo ei.
Viimeksi muokannut cedricfan päivämäärä 09:16 Perjantai 25 04 2008, muokattu yhteensä 1 kerran
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 08:38 Maanantai 14 04 2008

Sillä ilmausruuvilla ei sitten tehdä mitään, ainakaan ilmaus sen avulla ei onnistu :oops:
Huoltotöpselistä nasta numero 7 maadoitetaan. Sytytysvirta päälle n. 12 sekunniksi jonka jälkeen pitäisi valojen sammua..
http://www.unofficialbmw.com/e36/electrical/e36_reset_service_lights.html
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:05 Maanantai 14 04 2008

Kiitos!

Kuva

Kuva
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

ViestiKirjoittaja karvinen » 20:46 Maanantai 14 04 2008

Aikalailla samanoloinen, mitä oma on!
karvinen
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 72
Liittynyt: 13:45 Tiistai 01 03 2005

ViestiKirjoittaja cedricfan » 12:27 Tiistai 22 04 2008

Nonnih, nyt alkaa olla jo kelpo teinitoisto :lol:
Eli ostin ebaysta kaiutinsovitteet, joilla hattuhyllylle saa 6x9" yleisämyrit niin ettei hattuhyllyä tarvi räpeltää. Pulttaa/ruuvaa kiinni, ja suurin työ oli kaiutinjohdoissa kun auton johtosarjassa on erikoisliitin.
Nokian kaiuttimien laatu oli tosiaan matkapuhelinluokkaa, vaikka edessä on kohtalaiset Harmaakartiot :evil:
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10043
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Seuraava

Paluu BMW