Tyhjäkäynti vaeltaa BMW 518i m43

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Tyhjäkäynti vaeltaa BMW 518i m43

ViestiKirjoittaja BMW518 » 03:02 Perjantai 07 10 2016

Auto on BMW 518i -95 m43 moottorityyppi.

Autoon on 10 vuotta sitten vaihdettu 300 sarjaisen moottori m43 johtosarjoineen. Koska ei ole ollut 10 vuoteen toiminnassa lämpömittari, vaihdoin tähän paikalla olevaan 300-sarjalaisen moottoriin oikeanlaisen ohjaamon lämpömittarianturin ja samalla ruiskun anturin ja uudet kaksi tiivistettä. 300-sarjalaisen anturissa on kaksi johtoa, 500-sarjalainen on yhdellä johdolla. Sain ohjaamon lämpömittarin toimimaan yksijohtoisella niin kuin alkuperäinenkin siis toimi vaikka välissä on väärä 300 sarjalaisen johtosarja. Vaihtokoneessa siis on ollut kaksinapainen anturi lämpömittarille 10 vuotta eikä ole toiminut, ei toiminut myöskään uusi kaksinapainen mutta yksinapaisella toimii vaikkakin siis välissä 300- sarjalaisen johtosarja, vähän aikaa olin ylpeä itsestäni, mutten koeajon jälkeen, vaikkakin lämpömittari siis toimii taas. Auto on ollut uudesta saakka minulla.

Vaihdon jälkeen kuitenkin moottori käy kylmänä ok, mutta lämpinä laskee kierrokset ensin oikein 900 sitten pikkuhiljaa nostaa 1400 taas laskee 900 jne.

1. voisiko "väärä" lämpömittarin anturi (siis ainaski nyt niille 300-sarjalaisen johtosarjoille muuten oikea) tehdä sen, ruiskun anturi on myös 500-sarjalaisen samoin kuin tämä ohjaamo (ja ruisku nyt kuitenkin ilmeisesti on sama 5-sarjaisessa ja 3-sarjaisessa), mutta ei kai ohjaamoon tuleva keskustele moottorinohjausboksin kanssa.

2. Tyhjäkäyntimoottoria ruiskin ja oikeastaan valelin CRC:llä mikä siis tämä normaali sähkölaitteille tuleva rasvainen versio ei mikään puhdistusspray, voisiko se tehdä koska käytin vääränlaista; toisaalta oikeasti kun mittari oli likainen koneen käynti aaltoili 700-1100 välillä, nyt ihan selvästi nousee 900:sta ylöspäin 1400 sen jälkeen tulee nopeasti 900 alas alkaakseen hitaanlaisesti uuden nousun 1400 kohti

3. lokakuussa yön pihalla ilmamäärämittari - laatikko suojaamattomana, ei nyt kuitenkaan satanut eikä siis ylhäältä päin kuitenkaan auki

4. Tässä yhteydessä tämä vika nyt kuitenkin tuli uusi haitariletku keväältä ei ilmavuotoja en ole ottanut vielä esim. 15 minuutiksi akun kaapelia irti, jos tämä olisi joku kalibrointiongelma, jotenkin ei vain tunnu siltä. Ajossa auto on ihan ok en ainakaan huomaa mitään.

Epätoivo tässä valtaa, kertokaapa jotain ratkaisuehdotuksia

Ps. jos joku vaihtaa m43 koneet keskenään, niin hyvä vielä huomata laittaa virtajohto ABS-boksiin. 3-sarjalaisen moottorissa tätä ei ainakaan minun versiossa ollut, tosin en tiedä koneen ikää mutta noita m43 tehtiin kait 93-2001.
BMW518
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02:14 Perjantai 07 10 2016

Paluu BMW