Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja Jante » 09:21 Perjantai 11 03 2011

Otsikon mukaiseen autoon tuli eilen latausongelma, välillä lataa ja välillä ei. Latausvalo syttyy alle 1700 r/min ja latausjännite putoaa 13,8-14,0 voltin tasolta noin 12 volttiin. Kun kierroksia nostetaan, latausvalo sammuu ja jännite normalisoituu. Laturi on nähtävästi alkuperäinen, 80-ampeerinen Valeo jossa myös BMW:n logo. Akku on kunnossa ja moniurahihna juuri uusittu.

Kysymyksenäni olisi, että sopiiko Motonetin osanumerolla 11-3101 oleva lataussäädin kyseiseen sisätuuletettuun laturiin ja ovathan hiilet siinä mukana? Tiedän, että vaihtolaturiakin saa mutta ajattelin olisiko mahdollista jatkaa hieman kyseisen laturin elinikää...
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja cedricfan » 10:20 Perjantai 11 03 2011

Kun kyse on Valeon laturista ja kilsojakin jo mittarissa niin en kyllä voi suositella pelkkää hiilisäätimen vaihtoa. Valeolaisissa kun kuluu se kollektori sen verran samaa tahtia kuin hiilet että myös se pitää vaihtaa samalla.
Ja tuon 11-3101 sopivuus on ilmoitettu tukkurilla kutosiin sekä kaeihin, eli neloskoneisiin.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja Jante » 13:37 Perjantai 11 03 2011

Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyy laittaa sitten tehdaskorjattu laturi ihan suosiolla. :)
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja Jante » 13:45 Perjantai 08 03 2013

Kohta tulee kaksi vuotta siitä, kun hankin tähän BMW 518i:hin (vm. 1995) vaihtolaturin tuotenumeroltaan 13-2335. Laturin vaihdon jälkeen autolla on ajettu noin 40 tkm. Viime joulukuussa vaihdoin uuden Varta 74 Ah -akun kyseiseen autoon. Tässä muutama viikko sitten matkamittarin ja kojelaudan taustavalot olivat vähän himmeämmän näköiset ja ajattelin, että liekö ongelmia tulossa. Seuraavana päivänä käynnistyksen jälkeen mittasin latausjännitteen ja se oli kuitenkin 14 V eli kunnossa. Mittarivalaistus oli kirkkaampi kuin edellisenä päivänä.

Eilen sitten meinasin jäädä töistä palatessani tien päälle. Ennen käynnistystä työpaikan pihasta latauksen merkkivalo ei syttynyt ollenkaan, mutta lähdin 30 km työmatkalle, kun auto käyttäytyi muuten normaalisti. Sitten vajaat 10 km ennen kotia alkoivat sähkölaitteet putoilla pois päältä, ABS:t ensimmäisenä. Ihmeen kaupalla sain ajettua kotiin asti. Siellä sammutettuani auton, käänsin virrat päälle ja mittaristo toimi normaalisti, jopa latausmerkkivalokin, mutta himmeämmin hehkuen. Palasin auton luo parin tunnin päästä ja mittasin akkujännitteeksi 11,97 V. Latausvalo paloi himmeästi ennen käynnistystä ja sammui sitten kun auto oli käynnistynyt. Mittasin latausjännitteeksi vain 11 volttia! Kuitenkaan latauksen merkkivalo ei pala. Sitten kun sammutin auton, käänsin virrat vielä kerran päälle ja latausvalo ei taaskaan syttynyt lainkaan...

Opiskeluajan autosähkökirjaa tutkailin, ja siellä todettiin että jos latauksen merkkivalo ei syty käynnistystä edeltävässä virtojen päällelaitossa, vika voi olla jännitteensäätimessä, katkos käämityksissä tai kuluneet hiiliharjat. Itsellä tulisi mieleen jännitteensäätimen vika, mutta tämä on tietysti vain veikkailua.

Mitenkähän tässä nyt tulisi toimia? Mielestäni on kohtuutonta jos tehdaskorjattu laturi kestää vain 40 tkm! Alkuperäisellä ajettiin kuitenkin yli 300 tkm... Voisiko joku Motonetin henkilökunnasta ottaa kantaa tähän asiaan?
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 16:16 Perjantai 08 03 2013

Henkilökohtaisesti en näe tuossa mitään kummallista. Onhan se kestänyt tuplasti takuuajan yli ja meikäläisen neljän vuoden ajosuoritteen verran.

Sitten taas toisaalta kyllähän tuo 40tkm äkkiseltään kuulostaa hiukan hintsulta, kun laturi yleensä joudutaan vaihtamaan auton eliniän aikana vain kerran.

Ongelmahan näissä tehdaskorjatuissa on se, että niitä korjauspajoja on kovin monentasoisia. Kaikkihan väittävät tekevänsä huippulaatuista tavaraa. Osa tekee OEM-laatuista jälkeä ja (suurin) osa melkein yhtä hyvää, mutta joukossa on sitten niitäkin, jotka karrikoidusti pesevät liat pois ja vaihtavat jännitteensäätimen. Tehdaskorjaushan ei laadukkaillakaan merkeillä myöskään tarkoita sitä, että kaikki kuluvat osat olisi vaihdettu uusiin. Jos osat sopivat purkututkimuksessa johonkin toleranssiin, ne käytetään uudelleen. Tehdaskorjattu laite siis saattaa ihan aikuisten oikeasti sisältää (ja yleensä sisältääkin) käytettyjä osia, joiden odotettavissa oleva elinkaari ei tietenkään ole yhtä pitkä kuin uusien osien.

Se, miten tähän sitten Motonetissa suhtaudutaan, riippunee aika pitkälti sen toimipisteen takuuvastaavasta, jonne mahdollisen reklamaation osoitat. Onhan sinulla käytettävissä tässä tapauksessa odotus oletetusta kestoiästä, joten jonkinlaista sovittelua saattaa olla mahdollista neuvotella. En voi kenenkään puolesta päättää asioista, joten kannattaa tosiaan neuvotella oman toimipisteesi takuuvastaavan kanssa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2443
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Latausongelma (518i M43 vm. 1995)

ViestiKirjoittaja cedricfan » 11:14 Maanantai 11 03 2013

Asia on parhaillaan hoidossa, palataan kun saadaan käsiteltyä asiakkaan kanssa.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu BMW