Moottoripyörälle harrastustila

Moottoripyöriin, niiden huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.

Moottoripyörälle harrastustila

ViestiKirjoittaja Peku78 » 09:02 Torstai 15 01 2015

Olen aikeissa rakentaa ensi kesänä moottoripyörälle harrastustilaa. Lisäksi tarvitsen kahdelle harrastusautolle tilan. Olen tutustunut eri autotallivalmistajien kuten esimerkiksi Piharadin http://www.piharati.fi vaihtoehtoihin. Etenkin malli C8 olisi lähellä minun toiveitani. Oletteko toteuttaneet valmisautotallia ja onko kustannustaso pitänyt? Mitä kannattaisi huomioida rakentamisessa? Ilmeisesti nostimille vähän korkeutta lisää? Toinen vaihtoehto on rakentaa itse pitkästä tavarasta, mutta kesä on aika lyhyt rakentajalle. Kirvesmies "siskon mies" on jo alustavasti lupaillut autella iltaisin.
Peku78
Harrastaja

Re: Moottoripyörälle harrastustila

ViestiKirjoittaja BA » 01:11 Lauantai 17 01 2015

Pakettitalli ei sitten ole suoraan kelpo koskaan harrastustilaksi jos rakennusmääräyksiä luetaan.
Lähinnä sen takia, että ne ovat aina auton säilytystiloja, joissa ei saa pykälien mukaan edes säilyttää mitään irtainta.
Verstastila vaatii palomääräyksiltä paljon enemmän, seinät tarvii tuplakyprokin ja kipinäpellin alas, jossain tapauksissa öljynerotuskaivon eikä ikkunoitakaan tainnut saada nykymääräysten mukaan olla jos tulitöitä meinaa. Olikohan yläpohjan palo-osastointikin tiukempi?

Paketista puuttuu aina perustus, sähköt ja vesi, tässä tapauksessa myös eristeet. Myös käyntiovi näytti olevan eristämätön joten sitä ei oletettavasti lämpimäksi aiotussa tilassa oikein käytetä. Harrastetila ilman vettä on oikeasti aika ankea. Sähköt saa laskea vähän enemmän kuin paketeissa joskus mukana lasketun 2 pistorasiaa+kattolamppu mukaan, niitä tarvii tarpeeksi ja voimavirralle on aina käyttöä. Lämmitykseen järkevin uutta rakentaessa yleensä on lämpöpumppu, rakennusvaiheessa vähän isompi investointi kun pari 500w patteria.

Itsellä kun on 35m2 talli, mallia yksi auto ja sivussa tila työpöydälle ym, täytyy sanoa että tuollainen pari neliötä isompi kahden auton talli on kyllä auttamatta ahdas jos siellä pitää säilöä kaksi autoa ja vielä askarrella prätkää. Täytyisi melkein tehdä tuo katospaikkakin sitten umpitalliksi.
Juu, itsellä siellä on prässit, rengaskoneet, kompurat, pylväsporat sun muut, mutta sitä työvälinettä nyt vaan ajan kanssa kertyy. Nosturikin vie sitten melkoisen tilan vaikkei uskoiskaan, ja lavuaarillekin saa laskea sen neliön.

Tai riippuu rakentelun tasostakin, jos latailee akkua ja vaihtaa tulppia, niin ok tuokin, mutta nosturista puhe ei ihan siitä kerro.

Aina toki on mahdollista pläjäyttää talli kasaan autokatoksena jolloin kulu on ihan se mitä perustus ja haluamansa ominaisuudet tuon paketin lisäksi maksaa, mutta palotarkastajalle saa sitten selitellä miksi katoksessa on nosturi. Ja jos käy vahinko, vakuutuksesta ei saa mitään jos tilassa on tehty muuta mihin se on rakennettu.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta

A8 Piharadilla

ViestiKirjoittaja Peku78 » 16:28 Keskiviikko 11 02 2015

Niinhän se on, että vaativat jos jotakin. Olen käynyt niin rakennusviranomaisten kuin palotarkastajan jutuilla. Mutta jos kunnolla rakentaa ja luvan kanssa, ei varmaan kenelläkään tule sanomista. Etukäteen kannattaa kysellä asioista. Piharadilta http://www.piharati.fi on ilmestynyt malli A8. Aion toteuttaa aika lähellä vastaavan rakennuksen kesän aikana. Tarjous on pyydetty ja kipsilevyä tulee aika paljonkin, koska palo-osastointia vaativat lopullisiin rakennuslupiin aika paljon. Pitkän rakentamisen aion unohtaa, koska lupakuva ja tuo palo-osastointi vaatii kyllä ammattitaitoista suunnittelua.
Peku78
Harrastaja

Paluu Moottoripyörät