Kirjoittaja MT-11 » 16:49 Torstai 20 06 2013
Älkää missään nimessä ostako pyöräänne Euroglobe-merkkistä akkua!
Itse hankin omani Oulusta viime kesäkuussa. Halpahan se oli mutta tuli käytössä kalliiksi.
Viime kesän ajot tällä akulla 2kk ja noin 1000km. Talvisäilytyksessä tallissa, lataus ennen joulua ja keväällä ennen ajokauden alkua, C-Tekillä.
Toukokuussa ajelin normiajoja, lyhyttä ja pidempää reissua. Käynnistyi hyvin. Nyt kesäkuussa oli viikon tauko, vettä sateli. Tänä aamuna olin lähdössä töihin, ei inahtanutkaan. Bensapumppu kyllä hurahti. VMaxissa on "perhosventtiili", se heräsi henkiin mutta hitaasti. Pukkasin käyntiin, heti lähti. Ajoin 20km töihin mutta iltapäivällä lähtiessä sama homma, pukkaamalla käyntiin. Pyörässäni ei ole mitään akkua kuluttavia laitteita, hälyjä tms.
Soittelin paikalliseen Motonettiin, kertoivat takuun olevan 6kk, kehottivat kuitenkin käymään paikalla akun kanssa. Akku mitattiin: "vaihda akku" (lepojännite oli 12,1V, virrat päällä pyörässä ja jännite vain 8V). Sinne jäi akku, kierrätykseen minne se kuuluukin. Myyjät olivat ystävällisiä mutta sanoivat suoraan että takuu 6kk, ei korvata.
Varokaa siis Euroglobea, se ei ole kuin yhden kesän ilo.
Edellinen akku (Yuasa) oli pyörässä muistaakseni kolme vuotta mutta "kirjanpidosta" selvisi sen olleen 7 vuotta (2005-2012). Se maksoi muistaakseni 60€ eli alle kympin vuosi. Euroglobe tuli maksamaan 15€/kuukausi!
Joku roti sentään pitäisi olla "varaosakaupalla" näissä asioissa. Puolen vuoden akut eivät kuulu minkään itseään kunnioittavan liikkeen valikoimiin. Onneksi akku kuoli ennen tulevaa reissua jolle hankin muualta akun. Ketutus jossain päin Suomea olisi ollut massiivista.
Näkemiin Motonet ja Kiitos!
Älkää missään nimessä ostako pyöräänne Euroglobe-merkkistä akkua.