Euroglobe ja muutkin akut Ducati Multistradaan

Moottoripyöriin, niiden huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.

Euroglobe ja muutkin akut Ducati Multistradaan

ViestiKirjoittaja mmustaja » 22:37 Tiistai 28 08 2012

Akkuvaikeuksia. Sinänsä hyvä alkuperäinen 2004 vuosimallia ollut Yuasa YT12B-BS alkoi starttailla hiukan huonosti muutama viikko sitten. Multistrada on tarkka akulle koska 1L kaksimukinen kone panee aika lailla hanttiin pyöritystä, ja on autoihin verrattuna aika ihme että tuollainen 10Ah akku jaksaa sen ylipäätään käynnistää. Päätin hankkia uuden akun kun ilmat tähän aikaan vaan kylmenee.

1. tarvikeakku, varmasti kiinalainen, Stormilta. Sopi paikalleen. Dead On Arrival. Ei pyöritä yön yli ladattuaankaan yhtään kierrosta. Palautus, koska selvä vika.
2. tarvikeakku, geeli Mbat, tiedä häntä mistä maasta mutta varmaan kiinalainen, Aditalta. Sopi paikalleen. Pyöritti heti, laiskasti. Aamulla vielä laiskemmin. Pitkien ajojen jälkeenkin kylmäkännistys on epävarmaa.Pyörittää mutta hitaasti, ja elektroniikka lopettaa starttauksen. Ei tule kestämään syksyn kylmiä. En kuitenkaan varmaan voi sitä palauttaa millään verukkeella koska siinä ei sinällään ole muuta vikaa, käynnistysvirta kylmänä vaan on liian pieni vrt. mitä kone vaatii.
3. tarvikeakku, tiedä häntä mistä maasta, Euroglobe merkkinen, Motonetista. Ei sovi paikalleen täysin. Navat ovat väärän malliset. Taivuttelemalla kaapeleiden liittimiä kuitenkin sopi, valitettavasti nyt liittimet eivät varmaankaan enää sovi taas taivuttelematta Yuasaan tai muihin, ja joskus metalli väsyy. Starttaa ainakin paremmin kuin edelliset. En usko että on kuitenkaan Yuasan veroinen, joka uudehkona veti konetta aika vikkelästi ympäri.

On kaksi syytä miksi en alun perin ottanut Yuasaa. Se on Suomessa hirvittävän kalliiksi hinnoiteltu, eikä sitä sitä paitsi ole varastossa vaan Motonetista kysyessäni sanottiin että se kestää viikosta kuukauteen tulla.

Olisi varmaan pitänyt odottaa.

Nyt keräilen kokemusta ja odotan kylmiä aamuja (outoa) jotta näkisi että toimiiko tämä akku tositilanteessa.
mmustaja
Harrastaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10:43 Torstai 04 11 2010

Re: Euroglobe ja muutkin akut Ducati Multistradaan

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 08:58 Keskiviikko 29 08 2012

Aika jännää, että navat olisivat erilaiset. Nuo prätkäakut kun ovat standardikamaa mallityyppiensä osalta ts. on aivan yhdentekevää minkämerkkisestä akusta on kyse, YT-12B-BS on aina rungoltaan ja liittimiltään samanlainen. Saman pitäisi päteä myös käynnistysvirran määrään, sen pitäisi olla tietyn tyyppisessä akussa aina sama, eli koneen pyörimisessä ei pitäisi olla eroa. Akut voi toki testata vaikka Motonetissa, meiltä löytyy testeri joka osaa myös mp-akut.

Kysyttiinkö sitä Yuasan saatavuutta tukkurilta asti? Kas kun jos tukkurilla (joka on Suomessa) on sitä hyllyssä, sen saa seuraavaksi päiväksi...
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Euroglobe ja muutkin akut Ducati Multistradaan

ViestiKirjoittaja jpj » 18:17 Torstai 08 11 2012

Geeliakku ei ole hyvä vaihtoehto starttiakuksi, niistä ei nimittäin saa kovin suurta käynnistysvirtaa pihalle. Ne ovat yleensä tarkoitettu pienempään jatkuvan virran tarpeeseen, esimerkiksi UPS-laitteiston varavirtalähteeksi, pienehkön elektroniikan (GPS-laitteet, kaikuluotaimet) voimanlähteeksi jne.

Ja tuo, että 10Ah mp-akku jaksaa pyörittää pikkuauton moottorin kokoluokkaa olevan koneen käyntiin, ei sinällään ole kovin ihmeellistä. Kyllähän 10Ah akusta voidaan ottaa kovakin käynnistysvirta ulos, mutta se näkyy väistämättä suoraan akun eliniässä. Vastaava pikkuauton akku (kokoluokkaa 45Ah) kestääkin sitten huomattavasti pidempään, kun rasitus suhteessa akun kokoon ei ole niin suuri.
jpj
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08:58 Torstai 22 03 2012


Paluu Moottoripyörät