Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Ramius » 16:53 Sunnuntai 31 01 2016

Tärinä esiintyy ajaessa noin 30-40km/h ja 70-90km/h Koko etupää tuntuu tärisevän ja ohjauspyörä myös. Pienempää tärinää on kaikilla nopeuksilla.

Auto on juuri katsastettu moitteitta,renkaat vaihdettu uusiin nokialaisiin ja tasapainoitettu. Tärinä esiintyi myös vanhoilla renkailla.

Uloimmaiset vetonivelet oik/vas vaihdettu viime vuonna ,akseleita ja sisempiä ei...

Jos ajaessa vaihtaa vapaalle noin 60km/h ja moottorityhjäkäynnille,antaa rullata ei niinkään tärise,mutta nopeuden laskiessa tuohon 40km/h alkaa melko voimakas tärinä. Paikallaan tyhjäkäynnillä ei tietenkään tärise,kone ei myöskään heilu.

Jos rullatessa 40km/h nopeudessa nostaa kytkimen ja laittaa vedon päälle ,tärinä vaimenee selvästi ellei jopa hetkeksi lopu. Tasaisessa ja vaihtelevassa vedossa on tärinää enemmän tai vähemmän koko ajan.

VM 2007 ja ajettu noi 117000km

Mistähän lähtisi tutkimaan seuraavaksi...??
Viimeksi muokannut Ramius päivämäärä 15:37 Lauantai 13 02 2016, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:55 Maanantai 01 02 2016

Kovastipa tuo noihin sisempiin vetoniveliin vaan viittaa :roll:
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Jante » 14:35 Tiistai 02 02 2016

Renkaista johtuva tärinä tai tutina ei ilmene usealla nopeusalueella, joten renkaat ja vanteet ovat poissuljettu syy.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Ramius » 11:48 Torstai 04 02 2016

cedricfan kirjoitti:Kovastipa tuo noihin sisempiin vetoniveliin vaan viittaa :roll:



Hei,

Onko mitään keinoa varmistaa sisempien vetonivelien tilannetta kuntoa,ilman että lähtee summittaisesti niitä vaihtamaan??

Ymmärtääkseni sisempiä vetoniveliä ei myydä pelkästään,vaan mukaan tulee koko akselipaketti....???
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Ramius » 15:20 Torstai 04 02 2016

Äsken tuli autoa alta tutkittua ja seuraavaa havaittua. Sisempi vetonivel heiluu millimetrin kun sitä ylös/alas/eteen/taakse heiluttaa,olisikohan kyseessä vaihteiston laakerin väljyys tai vetonivelen kiinnitys vaihdelaatikon sisään (boorit) ??? Myös vasemman puoleinen sisempi vetonivel heiluu,mutta vähemmän.
Öljyvuotoja ei ole havaittavissa vaihdelaatikossa tai missään stefassa.

Lisäksi huomasin että vetoakselit liikkuvat pituus suunnassaan useita senttimetrejä,ilmeisesti alkselin lukitussokka ei toimi ulommassa vetonivelessä ja salliin akselin tulla ulos ulommaisista vetonivelistä. Voikohan tuo aiheuttaa kuvatun tärinän...??
Viimeksi muokannut Ramius päivämäärä 15:29 Lauantai 13 02 2016, muokattu yhteensä 1 kerran
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja BA » 06:46 Perjantai 05 02 2016

Vetoakselin on liikuttava pituussuunnassa jostain kohtaa, koska jousitus. :arrow: Kone ja laatikko pysyy paikallaan mutta rengas liikkuu ylös-alas.
Liikkuuko sisäpään nivel (tripoidi) omassa maljassaan, vai koko malja laatikossa? Jos jälkimmäistä niin alkaa kuulostaa todella kalliilta. Jos ensimmäistä niin vika on paikallistettu ja sisäpään nivel, tai siis varmaan koko akseli vaihtoon.

Sisempi niven muodostuu siis laatikon kyljessä olevasta lyhyestä akselintumpista (akseli menee laatikon sisään) jossa on kuppi (jää näkyviin), mihin vetoakselin sisempi kolmesakarainen nivel (tripoidi) tulee sisään. Jos kuppi on väljä niin tuo sisempi nivel on entinen.
Tallissa parhaillaan viisi Datsunia, Suzuki, Honda, Peugeot ja Citroen
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Ramius » 08:38 Perjantai 05 02 2016

BA kirjoitti:Vetoakselin on liikuttava pituussuunnassa jostain kohtaa, koska jousitus. :arrow: Kone ja laatikko pysyy paikallaan mutta rengas liikkuu ylös-alas.
Liikkuuko sisäpään nivel (tripoidi) omassa maljassaan, vai koko malja laatikossa? Jos jälkimmäistä niin alkaa kuulostaa todella kalliilta. Jos ensimmäistä niin vika on paikallistettu ja sisäpään nivel, tai siis varmaan koko akseli vaihtoon.

Sisempi niven muodostuu siis laatikon kyljessä olevasta lyhyestä akselintumpista (akseli menee laatikon sisään) jossa on kuppi (jää näkyviin), mihin vetoakselin sisempi kolmesakarainen nivel (tripoidi) tulee sisään. Jos kuppi on väljä niin tuo sisempi nivel on entinen.



Joo aivan tietysti nivelien välisen akselin pitää päästä liikkumaan ja myötäilemään jousituksen liikkeet,kuvittelin että tämä akselin liike tulisi tripopidin sisältä eli siellä olisi pelivaraa sallia pituussuuntainen liike, ja akseli olisi kiinni sokalla ulommaisessa vetonivelessä.

Sisemmän vetonivelen malja ei liiku ulos / sisään laatikosta,vaan malja vain heiluu millin ylös alas eteen taakse suunnissa heilutettaessa.

Olen tässä pähkäilyssä päätymässä sisemmän vetonivelen onbgelmaan,tosin autolla on ajettu vain 117000km
Viimeksi muokannut Ramius päivämäärä 15:39 Lauantai 13 02 2016, muokattu yhteensä 1 kerran
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja jari » 17:12 Sunnuntai 07 02 2016

Ramius kirjoitti:
cedricfan kirjoitti:Kovastipa tuo noihin sisempiin vetoniveliin vaan viittaa :roll:



Hei,

Onko mitään keinoa varmistaa sisempien vetonivelien tilannetta kuntoa,ilman että lähtee summittaisesti niitä vaihtamaan??

Ymmärtääkseni sisempiä vetoniveliä ei myydä pelkästään,vaan mukaan tulee koko akselipaketti....???



Ylös alas liikuttamalla sisempien väljyyden voi todentaa. Se liikkuu akselin suuntaisesti ja kun irrottaa suojakumin lemmarin, voi sisemmän nivelen monasti nykästä kupista pois eikä se hajoa.
Mutta ylösalas -suunnassa se ei saa liikkua. Siitä tulee se tärinä kun nivel ei pyöri pelkästään vaan se tavallaan tekee ympyrää keskipakoisvoiman vaikutuksesta.
Mun mielestä jos pitää vaihtaa ulompi nivel, on sama vaihtaa koko akseli. Koska yhtä vanhathan ne nivelet on ja vois olettaa että yhtä kuluneet myös :)
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Daewoo Kalos ratti ja koko etupää tärisee

ViestiKirjoittaja Ramius » 15:23 Lauantai 13 02 2016

Ongelman syynä oli oikeanpuoleisen etupyörän laakeri,onneksi tuli tämä tarkistettua ja vialliseksi havaittua,loppui tärinä ja ääni.
Pyöränlaakerissa ei tuntunut väljyyttä yhtään,rohinaa kyllä kuului kun ylös tunkattua pyörää testattiin,lisäksi pyörää pyöritettäessä tuntui tärinää kierrejousessa ja olkavarressa ,siksi aloimme epäillä pyöränlaakeria.

Tosin sisempien vetonivelien maljaosan kiinnittymisessä vaihdelaatikon sisään on hieman väljyyttä,tämä väljyys aiheutti alussa ongelmia vian paikannuksessa.

Oheiset videot kertovat missä kyseinen lievä akseliväljyys on,videolla näkyvä väljyys on järkyttävän suuri,meidän tapauksessamme väljyyttä ei ole kuin nimeksi tuohon verrattuna.
Tämä väljyys EI siis johdu vaihteiston / vetopyörästön laakereista,kuten videolta näkyy.



https://www.youtube.com/watch?v=JmfMW_tHBq4 Tässä näkyy oire.

https://www.youtube.com/watch?v=fiRrvMszoLc Tässä näkyy syy.

Kyseessä lienee Chevy / Daewoo autojen vaihteistojen tyyppi vika,kannattaa tarkistella,ja hoitaa pois.
Ramius
Harrastaja
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16:47 Sunnuntai 31 01 2016


Paluu Daewoo / Chevrolet