voyager -96 2.4 nykii

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 13:51 Lauantai 23 06 2007

idea riihi paikalle kertomaan mistä johtuu ks.auton pieni nykiminen kaupunkinopeuksilla (matalilla kierroksilla) maantie nopeuksilla sitä ei niin huomaa.onko autossa ns.tyyppivikoja mitä kannattaa muutenkin enemmän huomioida?
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

ViestiKirjoittaja Jante » 18:02 Lauantai 23 06 2007

Onko tulpanjohtoja, virranjakajan kantta, virranjakajan pyörijää ja sytytystulppia vaihdettu lähiaikoina? Kyllähän tuo kuulostaa lieviltä sytytyskatkoksilta.

Paitsi jos ajetaan liian matalilla kierroksilla, nykiminen voi olla ihan normaalia. Eihän 1500 r/min mikään tavisauto mene vastaan panematta eteenpäin.
*Nuori ja innokas autoholisti*
Jante
AutoGuru
 
Viestit: 3266
Liittynyt: 18:50 Tiistai 16 04 2002

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 16:48 Torstai 28 06 2007

Nyt on sitten johdot ja tulpat vaihdettu ilman että nykiminen olisi muuttunut mihinkään.pystyykö tässä mallissa katsomaan vika koodeja itse? (vanhemmissahan pystyi) autossa on muuten suora sytýtys.
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

Re: voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja Flyer » 18:44 Sunnuntai 01 07 2007

mitsubishi kirjoitti:Nyt on sitten johdot ja tulpat vaihdettu ilman että nykiminen olisi muuttunut mihinkään.pystyykö tässä mallissa katsomaan vika koodeja itse? (vanhemmissahan pystyi) autossa on muuten suora sytýtys.
Virta-avainta OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON asentoon ja jäät kyttäämään "Service engine" valon vilkuttelua. Moottoria ei tietenkään käynnistellä tuossa virta-avaimen renkkauksessa. Vikakoodit ilmoitellaan valon vilkahduksilla ja ne ovat aina kaksi numeroisia esim: Neljä vilkahdusta pieni tauko ja sitten kolme vilkahdusta tarkoittaa koodia 43 ja taulukosta katsottaessa "Ignition coil pimary circuit" vikaa.

Vikakoodin päättää viimeisenä koodi 55
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 19:51 Sunnuntai 01 07 2007

kävin katsomassa koodit. ensin vilkkui 1 sitten 2 sitten 2 sitten 1 ja päättyi 5 ja 5.kertoisitteko viisaammat epätietoiselle mitä tuo meinaa?kiitoksia etukäteen!!!
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

ViestiKirjoittaja Flyer » 22:29 Sunnuntai 01 07 2007

12: Battery disconnect onko akun piuhat olleet irti viimeisen 50:n käynnistys kerran jälkeen.

21: Happitunnistin on sekaisin ja ei saa seoksesta selvää (rikas/laiha)

55: Vikakoodien loppumerkki
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

voyager nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 17:23 Maanantai 09 07 2007

ei ole akku ollut irti viimeisen 50 käynnistys kerran aikana. onko minkälainen projekti/hintainen tuo happitunnistinen vaihto?tunnistaako lamdan kautta vai onko joku muu tunnistin jossain?
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 18:47 Torstai 12 07 2007

tänään otin akun irti että sain nollattua vikakoodit,nykimiselle ei tapahtunut mitään mutta enään ei ilmoita 21 koodia, eli voiko olla sittenkin jossain muualla vika kuin ilmamäärämittarissa. olin huoltoon yhteydessä ja siellä ne eivät ota milläänlailla mitään kantaa noihin auton omiin vikakoodeihin! mites onko tuohon mahdollista laittaa muuta kuin chryslerin omaa map anturia jos siitä johtuisi nykiminen kun oli kovin suolaisen hintainen!
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

Re: voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja BA » 21:11 Torstai 12 07 2007

mitsubishi kirjoitti:tänään otin akun irti että sain nollattua vikakoodit,nykimiselle ei tapahtunut mitään mutta enään ei ilmoita 21 koodia, eli voiko olla sittenkin jossain muualla vika kuin ilmamäärämittarissa. olin huoltoon yhteydessä ja siellä ne eivät ota milläänlailla mitään kantaa noihin auton omiin vikakoodeihin! mites onko tuohon mahdollista laittaa muuta kuin chryslerin omaa map anturia jos siitä johtuisi nykiminen kun oli kovin suolaisen hintainen!


hyrsleriä mitenkään tuntematta:
Mikäli ilmoittaa edelleen tuota "battery disconnect" -koodia, tarkistaisin että akunkengät on varmasti kunnolla kiinni ja ovat puhtaat.
Muutaman mazdan tiedän oireilleen ihan vastaavasti, mm. RX8, ja kengät ovat vaan olleet löysällä tai likaiset. Tuntuu että niissä saa kengät olla tavallista piukemmassa kiinni.
BA
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 850
Liittynyt: 14:42 Lauantai 23 09 2006

ViestiKirjoittaja Flyer » 20:30 Perjantai 13 07 2007

Akun irroittaminen vikakoodien nollaamiseksi ei pitäisi toimia. Ainoa mitä varmasti tapahtuu on se että moottorin ohjaus menettää oppimansa säätöarvot ja polttoaineen kulutus on huipussaan ennenkuin järjestelmä oppii uudestaan tarjoamaan myllylle oikeaa seosta.

Vikakoodit pyyhkiytyvät (jos vika korjaantuu) muistista pois kun autoa käyttää/käynnistää 40-kertaa. Tarkkaa ottaen manuaali kertoo Lontoon murteella: "PCM will cancel the DTC after 40 warm-up cycles"
PCM = Power Control Module
DTC = Diagnostic Trouble Code

Akun kengät kannattaa ehdottomasti tarkistaa ja lisäksi kannattaa tarkistaa akun TODELLINEN varaustila joko ominaispainon mittauksella tai akkuliikkeessä rasitustestillä. On vain tullut havaittua että Vojaakkerin akku on usein varaukseltaan vajaa. Saataa sekin nimittäin aiheuttaa käyntihäiriöitä.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 20:47 Perjantai 13 07 2007

nyt koodi tuli takaisin kun illalla uudestaan luin ne :cry: tilasin ens viikoksi ajan huoltoon missä saa sitten toivottavasti selville mistä johtuu,laitan sitten infoa kun selviää mikä vaivaa enkä mene konkurssiin huollon takia!!!
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

Re: voyager nykii

ViestiKirjoittaja Flyer » 20:50 Perjantai 13 07 2007

Niin sitten tuo koodi 21 on ilmoitus O2 anturin oireista ja niitä on useampia vaihtoehtoja jotka on tarkemmin luettavissa testerillä.
mitsubishi kirjoitti:onko minkälainen projekti/hintainen tuo happitunnistinen vaihto?tunnistaako lamdan kautta vai onko joku muu tunnistin jossain?
O2 anturi on pakosarjassa.


mitsubishi kirjoitti:mites onko tuohon mahdollista laittaa muuta kuin chryslerin omaa map anturia jos siitä johtuisi nykiminen kun oli kovin suolaisen hintainen!

MAP-anturi on taas imusarjassa (Manifold Absolute Pressure) ja antaa vikakoodeja esim 14 tai 61.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 09:28 Sunnuntai 22 07 2007

käytin nyt sitten auton mittauksissa, tosin eivät päässeet kunnolla sisään tietoihin kun ei ollut chryslerin oma huolto mutta lamdat ym. anturat olivat kunnossa ja säätivät moottoria oikein, eivät ottaneeet maksuakaan kun eivät saanneet kaikkea luettua :D maanantaina on aika sitten chryslerin omaan huoltoon missä lukevat kun saivat sen mahtuu kiireiltään väliin.tuntuu kovasti olevan täyttä siellä huollossa kun vapaita aikoja olisi ollut vasta ens kuun lopussa!!!sieltä tulee varmaan enempi tieto sekä laskua.laitan taasen sitten infoo miten käy.
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja mitsubishi » 19:06 Maanantai 23 07 2007

no nyt sitten saa huomenna hakee auton ehjänä pois kun otaa vaan rahaa paljon mukaan, oli se O2 anturi tullut tiensä päähän niinkuin flyer epäilikin.kiitoksia ks henkilölle kun viitsii täällä neuvoa muita niin autuaasti!!!
mitsubishi
Harrastaja
 
Viestit: 31
Liittynyt: 16:22 Torstai 13 05 2004

Re: voyager -96 2.4 nykii

ViestiKirjoittaja enochian » 11:36 Tiistai 14 04 2009

Meillä on samaa nykimisvikaa n. 1800rpm paikkeilla. Kuittien perusteella vikaa on yritetty aiemmin korjata uusimalla mm. tulpanjohdot pari kertaa ja uusimalla puola. Pitää kai etsiä jostain uusi lambda-anturi ja kokeilla jos sen vaihto ratkaisisi ongelman.

Paljonkos muilla on normaalikulutus tuolla 2.4 16V-moottorilla? Meillä menee melkein jatkuvasti n.10l/100km keskikulutuksella, talvirajoituksilla on matka-ajossa päästy joskus 8,7l/100km keskikulutukseen.
enochian
Harrastaja
 
Viestit: 8
Liittynyt: 11:29 Tiistai 14 04 2009

Seuraava

Paluu Chrysler