Chrysler Neon -97 kummalliset ongelmat

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Chrysler Neon -97 kummalliset ongelmat

ViestiKirjoittaja Signe » 00:05 Lauantai 19 12 2015

Autoni:

Chrysler Neon 2.0 LE, -97, bensakone, automaattivaihteet, ajettu 179 500km, pidetty kuin kipeää p*llua


Taustaa:

Auto on ollut samassa taloudessa uudesta asti, ensin mun isällä 10v ja sitten siirtyi mun (=tumpulan tyttärensä käyttöön), kottura on ollut varsinainen murheenkryyni, aiemmin hajonnut jäähdytin, yksi sylinteri pamahti kymmenisen vuotta sitten (korjaamisen jälkeen moottori jäi nakuttamaan kylmänä), joku "stefa" poksahti muutama vuosi sitten ja öljyt kaikki laski pihalle, viimeisin remontti tehtiin noin 1,5v sitten kun nyki tasakaasulla (bensapumppu ja jotain muitakin osia vaihdettiin). Lopulta syy olikin bensatankkiin menevässä putkessa/letkussa, joka oli haurastunut rikki ja tankkiin oli päässyt hiekkaa yms. Autosta on nopeusmittari rikki siten, että se toimii aika ajoin. Luonnollisesti tällöin ei myöskään kilometrit kerry, joten todellinen ajettu kilometrilukema on hieman isompi. Mitenhän hankala mittari olisi korjata? Keskuslukituksessa on myös jotain ongelmaa, välillä kun lyö ovet kiinni, keskuslukko menee itsestään päälle. Samoin ajon aikana saattavat ovet rapsahtaa lukkoon itsellään, vaikkei osuisi kyynärpäällä lukkonappiin.

Tämän hetkinen ongelma:

Lokakuun puolivälissä tapahtui kummia ensimmäisen kerran. Ajoin moottoritiellä 100km/h, olin ajanut sillä hetkellä 10 kilometriä. Laitoin vakionopeudensäätimen päälle, ja lähes samantien auto hyytyi. Nopeus alkoi laskea, kierrokset meni nollaan, ei vastannut kaasuun. Koska olen nainen ja panikoituva sellainen, en valitettavasti ymmärtänyt tällä ekalla kerralla katsoa syttyikö kojelautaan mitään valoja. Annoin auton lirua moottorintien reunalla, kunnes sitten vauhti pysähtyi. Aloin starttamaan uudelleen, yritti käynnistyä, muttei käynnistynyt. Neljällellä yrityksellä starttasi, ja matka jatkui normaalisti, tosin suoraa lähtöruutuun.

Seuraava kerta tapahtui muutamia viikkoja myöhemmin, ajelin jälleen samaista moottoritietä, ja ajoin liittymään. Pysähdyin punaisiin valoihin. Ykskaks syttyi akunvalo, auto sammui. Taas sahasin muutaman kerran käyntiin, kolmannella käynnistyi ja matka jatkui ongelmitta.

Kolmas kerta taas moottoritiellä; tällä kertaa jo osasin varautua ja älytä tarkkailla mitä tapahtuu. Auto alkoi taas hyytyä kesken vauhdin, kierroslukumittari putosi nollaan, akunvalo syttyi. Siirryin penkalle hynyttämään. Vauhti ehti laskea, ja kun vauhtia oli 30km/h, huvikseni kokeilin polkea kaasua. Poljin muutaman kerran pohjaan asti ja totesin että juu ei vauhti tästä lisäänny, kunnes ykskaks akunvalo sammui, ja auto lähtikin taas kiihtymään?!?!?! Takaisin tielle ja matka jatkui jälleen.

Neljäs kerta oli myöskin moottoritiellä, silloin taas alkoi hyytyminen, akunvalo syttyi, kierrokset nollaan. Mutta tällä kertaa hyytyminen kesti ehkä 10 sekuntia, survoin taas kokeeksi kaasua. Sama homma toimi, ja kierrokset palasi ja taas mentiin.

Viides kerta sattui 60km/h nopeudessa. Taas hyytyi, kierrokset nollaan jne. Tällä kertaa ei auttanut kaasun polkeminen, vaan hyytyi pysähtymiseen asti, jolloin sitten syttyi öljynpainevalokin. Eka yrittämällä ei käynnistynyt, toisella käynnistyi,

Mitä ihme sitä kotturaa voisi vaivata? Ei ole kovin luotettava kaveri, joten maitokauppaan ja töihin sillä enää ajelen, pitemmät matkan teen julkisilla. Meininki on viedä se (merkki)huoltoon, mutta olisi kiva kuulla vinkkejä ensin, missä vika voisi piillä :)
Signe
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23:39 Perjantai 18 12 2015

Re: Chrysler Neon -97 kummalliset ongelmat

ViestiKirjoittaja Mimmi » 09:21 Lauantai 19 12 2015

Ongelmasi kuulostelevat näin netin yli kuunneltuna polttoaineen saantiongelmalta, joka taasen voi hyvinkin johtua polttoainesäiliössä olevasta hiekasta (varsinkin kun kerroit sitä olleen siellä). Ensiapuna vaihtaisin polttoainesuodattimen ja sen jälkeen vuorossa olisi polttoainepumpun ja-letkujen/outkien tarkistus/vaihto.
Toimiiko nopeusmittari myös silloin kun matkamittari ei? Jos näin on, on vika itse mittaristossa ja siihen auttaa ainoastaan sen vaihto.
Jos taasen ei, on vika joko mittaristossa tai nopeusanturissa.
Keskuslukon vika voi hyvinkin olla löysällä oleva keskuslukon ovimoottori kuskin ovessa.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chrysler Neon -97 kummalliset ongelmat

ViestiKirjoittaja bns395 » 18:30 Maanantai 08 02 2016

Mittaristo tyyppivika ja helppo korjata itse.korjasin omani ja youtubesta taisi löytyä video missä oli kuvattu miten tehdään.vikana nopeusmittarin toimimattomuuteen ja kilometrimittarin on huonot juotokset mittariston moninapaliittimissä.mittaristo irti ja takaa kaikki merkkivalolamput irti ja taisi olla ruuveilla vielä jokin suojalevy päällä.mittariston pohjassa kaksi moninapaliitintä jotka painuu koelaudassa olevia pistokkeita vasten.juottaa vaan uudelleen mittariston puolen moninapa pistokkeet ja alkaa toimia.itsellä nyt 4kk toiminut ongelmitta.
bns395
Harrastaja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 18:23 Maanantai 08 02 2016


Paluu Chrysler