Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja rysleri » 20:29 Tiistai 07 07 2015

Kun käynnistymis ongelmista päästiin niin muutama kuukausi mennyt ilman ongelmia.
Nyt auto alkoi yhtäkkiä nykimään(en tiedä sattuiko vaan sopivasti ajankohta kun tankki aika tyhjä ja tankkasin niin ehkä 1km tämän jälkeen), eli kun painaa kaasua niin pistää vastaan. Tuntuu ettei oikein saisi bensaa?! Bensansuodatin vaihdettu, ei auttanut.
Sitten ilmeni toinenkin vika, lämmöt nousee autossa ja autoon tulee siitä keskeltä "savua/vesihöyryä tms." mihin aina havahdun ja sitten lämmöt täysille niin auton lämmöt laskee. Nesteitä ei kuitenkaan hukkaa.
Kun pitemmän reissun jälkeen pysähdyin niin tiputti kirkasta nestettä reilusti pihaan, ilmeisesti vuotaa jostain sisälle koska kuskin maton alunen märkä ja sitä kautta valuu lattian läpi maahan?!
Mistä nämä viat voi johtua?
Nyt en ole ajanut kun ei tule ajosta mitään nykimisen takia, tasaisella kaasulla kaikki ok mutta heti kun ylämäkeä tms. että tarvii kaasua painaa niin pistää vastaan ja pakoputkesta kuuluu pamauksia.
rysleri
Harrastaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 20:10 Torstai 16 04 2015

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:07 Tiistai 07 07 2015

Tuohon "toiseen vikaan". Onko autossa toimiva ilmastointi? Jos on niin ilmastoinnin lauhdutinkennon "viemäriputki" voi olla osittain tukossa. Siis apukuskin puolelta lämppärin kotelon alimmasta kohdasta lähtee kumiletku joka johtaa lauhdeveden auton alle rintapellin suuntaan. Todella useasti tuo letku on moskasta tukossa ja uittaa veden sisätiloihin. Tuon poistoletkun puhdistuksen jälkeen alkaa auton alle joutokäynillä ilmastoinnin toimiessa virrata jopa kahvikupillinen vettä vartissa. Siis ihan normaali juttu.

Tuohon nykimiseen. Tulppien ja syt. johtojen vaihto kannattaa tehdä ellei ole varmaa tietoa siitä että olisivat aivan lähiaikoina vaihdettu. Jos kyse on syttykatkoksista joita em. osat aiheuttaa niin vaarana on katalysaattorin vaurioituminen joten tulppien ja johtojen vaihto on huomattavasti halvempi juttu kuin katalysaattorin vaihto. Kannattaa kuitenkin varautua "hieman työläämpään" projektiin tulppien vaihdon kanssa sillä takimmaiset tulpat eivät ole asentajaystävällisessä paikassa...

Mutta siitäkin selviää sillä lukuisia kertoja olen vaihtanut kunhan vaan on tulppahylsyyn monen mittaisia jatkoja ja niveliä.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja cedricfan » 07:13 Keskiviikko 08 07 2015

Lämpöjen nousu: alkuperäinen jäähdytin, tukossa ulkoa sekä sisältä? Puhdistusaine sisään ja painepesuria ulkopinnalle, takaa eli flektin puolelta.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja jip59 » 21:02 Keskiviikko 08 07 2015

Tuohon lämpöjen nousuun... Mitä tarkoittaa lämpöjen nousu? Jos lämmöt nousee korkeammalle kuin ennen mutta ei punaiselle niin syynä voi olla toimiva ilmastointi. Ilmastoinnin lauhdutinkenno on syylärin edessä ja se on toimiessaan sen verran lämmin niin syyläriin virtaa valmiiksi lämmintä ilmaa joten lämpö saattaa nousta korkeammalle kuin "talvikelillä". Normaalistihan termostaatin aukeaminen pitää mootorin lämmöt suht. alhaalla ajoviiman jäähdyttäessä mutta jos se ei riitä niin sähköflekti kytkeytyy hieman ennen mittarin punaisen rajaa joka huolehtii viime kädessä moottorin jäähdytyksestä. Toisaalta tuota sähköflektiä ohjaa myös ilmastoinnin painekytkin joka voi kytkeä puhaltimen vaikka moottori olisikin kylmä.
Ei savua ilman kokeilua...
jip59
AutoGuru
 
Viestit: 1087
Liittynyt: 19:23 Maanantai 27 08 2007
Paikkakunta: Tervajoki "Pohojammaalla"

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja rysleri » 22:41 Keskiviikko 08 07 2015

Eli lämmön nousulla tarkoitan että lämmöt noussut ylemmäksi kuin yleensä(ei punaiselle) ja en ole ilmastointia käyttänyt. Eli kun lämmöt nousee alkaa sieltä reijistä tuulilasin edestä sisältä nousta "savua" tai mitä lieneekään. Kun säätää puhaltimet täysille lämmintä ilmaa puhaltamaan "savu" lähtee ja lämmöt laskee takaisin "normaaliin" ainakin hetkeksi. Kun puhaltimen laittaa täysille niin vetää tuulilasi hetkellisesti aina huuruun ennenkuin "savu" hälvenee. Tuntuu että lämpömittari ei pitäisi paikkaansa?!
Huomasin että nykiminen ilmenee matalilla kierroksilla ajettaessa jos sillä mitään merkitystä mihinkään.
Ja nykimistä ei tapahdu koko aikaa eli saattaa mennä monta reissua ilman ongelmia ja sitten yhtäkkiä kesken ajon alkaa nykimään matalilla kierroksilla. Eli outoa että ei tee sitä koko aikaa kuitenkaan?!
Eli aloittanen putsaus hommilla ja tulppien+johtojen vaihdolla?!
Viimeksi muokannut rysleri päivämäärä 10:18 Torstai 09 07 2015, muokattu yhteensä 1 kerran
rysleri
Harrastaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 20:10 Torstai 16 04 2015

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja cedricfan » 06:42 Torstai 09 07 2015

Tuo "savu" voisi olla sinne läämityslaitteen koteloihin kertynyttä kosteutta, joka ei pääse sieltä poistokanavastaan eli viemäristä ulos, vaan vuotaa kastelemaan myös sen lattian.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10033
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja rysleri » 10:51 Torstai 09 07 2015

Mistä hän saisi ostettua 97, 3.3l ne tulpan johdot kun katselun että motonetissä ei olisi 3.3 niitä ollenkaan?
rysleri
Harrastaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 20:10 Torstai 16 04 2015

Re: Voyager -97 3.3, lämpö ongelma, nykii

ViestiKirjoittaja Flyer » 10:20 Perjantai 10 07 2015

Toimiikko muuten jäähdyttimen flektit? Yksi "tyyppivika" on flektien ohjaus murikan palaminen. Se on puolijohde rele joka on ruuvattu 96-97 malleissa alas runkopalkkiin kuskin puolelle ja on alttiina kuralle ja vedelle. Nyt korroosio peikko heikentää lämmönjohtavuutta rungon ja murkulan välillä ja saa aikaan kuumenemista ja polttaa lopulta laitteen.

Ilmanputsarin koppa pitää purkaa kokonaan pois paikoiltaan niin yläkautta voi löytää sen rellukan. Muuten sen löytäminen voi olla haastavaa.
Luovuttaminen ei tule kysymykseenkään muualla kuin SPR:n verenluovutuksessa.
Flyer
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 361
Liittynyt: 18:48 Keskiviikko 16 06 2004
Paikkakunta: Lahti


Paluu Chrysler

cron