Voyagerin lisävalojen asennus

Auton huoltoon ja osien asennukseen liittyviä kysymyksiä, vihjeitä ja ohjeita.
Alueen säännöt
Tässä yksinkertaiset ohjeet foorumin käyttöön, näitä noudattamalla on auttaminenkin on helpompaa:

Ongelmatilanteessa kerro viestissäsi nämä tiedot:
1) Auton tunnistus: merkki, malli ja vuosimalli , onko diesel tai bensa, manuaali- vai automaattivaihteinen.
2) Ajetut kilometrit sekä huoltohistoria. Sekin tieto hyödyttää, kuinka kauan uudella hankinnalla on ajettu oston jälkeen.
3) Koska vika alkoi ja mahdollisimman laajasti millainen se on, koska se esiintyy ja mihin muuhun se liittyy.
4) Onko autolle tehty jotain korjausta, huoltoa tms hiljattain vian alkamista ennen.
5) Onko vikaa selvitetty esimerkiksi vikakoodien lukemisella tai niiden nollaamisella?
6) Auton moottoriin liittyvissä ongelmissa onko päästöt mitattu?

Itse viestin kirjoittamisessa on hyvä huomioida:
1) Jaa viestisi eri asiat ja osat eri kappaleisiin ja omille riveilleen.
2) Seuraa viestiketjuasi aktiivisesti, lisäkysymyksiä ja vastauksia saattaa tulla jo saman tien.
3) Jos autosi tuli kuntoon, kerro se! Tämä tieto auttaa henkilöitä, joilla on mahdollisesti sama ongelma. Täydellisessä ketjussa selvitetään lopuksi jopa remontin hinta sekä selkeät ohjeet miten toimia.
4) Huomaa myös ”Hyvät neuvot”-osio, jonne on koottu ne kaikkein yleisimmät autohuollon vinkit ja ohjeet.

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:00 Maanantai 22 12 2014

Turbiini kirjoitti:
Voorttimies kirjoitti:Lisäksi: releen maadoitus sitten yhtä paksulla johdolla kuin se akulta napaan 30 tuleva plussakin.


Miksi? Näin yli 10 vuotta autosähköasentajana elonnon tienanneena en keksi tuolle mitään perustetta. Valoille ja eleelle 2.5mm2 riittää varsin hyvin, jos johdot ei mahdottoman pitkiä ole (kaikki kytkennät konepellin alla). Releen käämille piisaa vaikka alle 0.25mm2 johtokin, mutta alle 0.75mm2 johtoa en itse yleensä autoihin pistä ihan mekaanisen keston takia, ohuemmat menee jo tärinästäkin poikki jos vähänkin huonommin niputettu. Tietysti jos johdot on jotain muuta ku kuparia ni sitten on syytä kasvattaa paksuutta.


Miksi ei? :)

Maakaapelissa kulkee yhtä paljon virtaa kuin pluskaapelissakin, joten sen pitää olla vähintään samanpaksuista. Mutta eipä tuolla tosiaan nyt releen kyseessä ollen liene suurempaa merkitystä kuitenkaan. :)

Autohifiharrastajana jännitehäviöt ovat minulle punainen vaate ja olen osittain omaksunut mantran "liian paksua johtoa ei ole olemassa" ts. miksi laittaa juuri riittävää piuhaa, jos paksumpaa (joka varmistaa riittävän virransaannin) voi laittaa yhtä vähällä vaivalla? Olen tätä toteuttanut sitten myös muihin autosähköjuttuihin, kuten valoihin. Olen käyttänyt 4-6 neliömillin johtoja niille, ihan vaan sen takia ettei yksikään valoille menevä voltin osa jää ainakaan johtoihin. Pidän kuitenkin tolkun mukana, tiedän monia jotka käyttävät ihan silkkaa overkilliä kytkennöissään. Ymmärrän myös sen, ettei ammattimaisissa töissä käytetä yhtään paksumpaa piuhaa kuin on ehdottoman tarpeellista, sehän vain kasvattaa työn hintaa.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:13 Maanantai 22 12 2014

jari kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Vaakatasoon suunnattu valaisin EI valaise tietä (jota sinäkin varmastikin haluat valaista).
Sinäkin suuntaat valaisimet alaviistoon, jotta valo kohtaa tienpinnan valaisten sen.


No itseasiassa alaviistoon säädetty valo valaisee liian lähelle, jolloin auton edessä on paljon valoa ja silmä ei näe kauas jonne kaukovalojen avustuksella pitää nähdä.
Silloin kun säädän lisäpitkiä tien päällä, säädän valokeilan niin että se keila menee niin kauas kun vain suinkin ja ettei valojen keskikohta kosketa tietä. Korkeintaan valokeilan alareunaa hivenen. Siis säädetään vaakatasoon. Eikä hyviä lisäkaukovaloja voi säätää kovin lyhyellä suoranpätkällä :)
Ei auton kaukovalojenkaan valokeila tietä kohden ole suunnattu. Lähivalojen tehtävä on valaista lähelle ja ne säädetään ihan hivenen alaviistoon.


Eli itsekin myönnät, että et halua valoillasi edes valaista TIETÄ (jota pitäisi) vaan ympäröivää maisemaa? Kyllähän asia nyt vaan on niin, että vaakatasoon säädetty valo ei valaise tietä kuin silloin kun vastaan tulee ylämäki, niin kuin Mimmi totesi. Se tielle tuleva osa on sitten vain valaisimen tuottamaa hajavaloa. Auton alkuperäiset valot on todellakin säädetty näyttämään aavistuksen alaspäin, juurikin sen takia että valaisimen tuottama valokeila osuu tiehen, eli sinne mihin sen kuuluu osua. Lähivalo on sitten suunnattu vielä enemmän alaviistoon. Ei lievästi alaviistoon suuntaus sitä tarkoita, että ne valot näyttäisivät vain siihen auton eteen. Niitä suunnataan juuri sen verran alaspäin kuin on tarpeellista. Vaakatasoon suuntauksesta on kaksi seurausta: toinen on tuo jo mainittu, eli saat vain murto-osan lisävalojen hyödystä käyttöösi, kun valtaosa valosta suuntautuu muualle kuin tielle ja toinen on sitten se, että tuolla tavalla suunnatut valot häikäisevät vastaantulijoita ihan kauheasti ja todella pitkän matkan päästä.

Ehkä tässä puhutaan nyt kuitenkin samasta asiasta mutta käytetään erilaista termistöä?
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja jari » 17:01 Maanantai 22 12 2014

Voorttimies kirjoitti:
jari kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Vaakatasoon suunnattu valaisin EI valaise tietä (jota sinäkin varmastikin haluat valaista).
Sinäkin suuntaat valaisimet alaviistoon, jotta valo kohtaa tienpinnan valaisten sen.


No itseasiassa alaviistoon säädetty valo valaisee liian lähelle, jolloin auton edessä on paljon valoa ja silmä ei näe kauas jonne kaukovalojen avustuksella pitää nähdä.
Silloin kun säädän lisäpitkiä tien päällä, säädän valokeilan niin että se keila menee niin kauas kun vain suinkin ja ettei valojen keskikohta kosketa tietä. Korkeintaan valokeilan alareunaa hivenen. Siis säädetään vaakatasoon. Eikä hyviä lisäkaukovaloja voi säätää kovin lyhyellä suoranpätkällä :)
Ei auton kaukovalojenkaan valokeila tietä kohden ole suunnattu. Lähivalojen tehtävä on valaista lähelle ja ne säädetään ihan hivenen alaviistoon.


Eli itsekin myönnät, että et halua valoillasi edes valaista TIETÄ (jota pitäisi) vaan ympäröivää maisemaa? Kyllähän asia nyt vaan on niin, että vaakatasoon säädetty valo ei valaise tietä kuin silloin kun vastaan tulee ylämäki, niin kuin Mimmi totesi. Se tielle tuleva osa on sitten vain valaisimen tuottamaa hajavaloa. Auton alkuperäiset valot on todellakin säädetty näyttämään aavistuksen alaspäin, juurikin sen takia että valaisimen tuottama valokeila osuu tiehen, eli sinne mihin sen kuuluu osua. Lähivalo on sitten suunnattu vielä enemmän alaviistoon. Ei lievästi alaviistoon suuntaus sitä tarkoita, että ne valot näyttäisivät vain siihen auton eteen. Niitä suunnataan juuri sen verran alaspäin kuin on tarpeellista. Vaakatasoon suuntauksesta on kaksi seurausta: toinen on tuo jo mainittu, eli saat vain murto-osan lisävalojen hyödystä käyttöösi, kun valtaosa valosta suuntautuu muualle kuin tielle ja toinen on sitten se, että tuolla tavalla suunnatut valot häikäisevät vastaantulijoita ihan kauheasti ja todella pitkän matkan päästä.

Ehkä tässä puhutaan nyt kuitenkin samasta asiasta mutta käytetään erilaista termistöä?



Niin, no saattaa olla :)
Minä haluan nähä lisäkaukovaloilla eteenpäin, enkä vain pätkän tietä vähän matkan päässä. Aina olemassa oleva hajavalo pitää kyllä huolen, että tienpinnassa on myös valoa. Mutta ei sitä tienpinnassa pidä liikaa olla, kaukovalojen tulee näyttää niin kauas kun suinkin.
Sillä ei ole mitään merkitystä, häikäiseekö kaukovalo vastaantulijoita, koska ne sammutetaan kohdattaessa. Kaukovalo häikäisee kuitenkin aina vähän.

Siinä ei ole mitään järkeä mitä jotkut harrastaa, että suuntaa sumuvaloja hieman yläviistoon, jotta niillä muka näkisi eteenpäin. Kun niiden tarkoitus nimenomaan on vain valaista tietä 20-30 m auton edessä ja leveästi.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Turbiini » 18:43 Maanantai 22 12 2014

Voorttimies kirjoitti:
Turbiini kirjoitti:
Voorttimies kirjoitti:Lisäksi: releen maadoitus sitten yhtä paksulla johdolla kuin se akulta napaan 30 tuleva plussakin.


Miksi? Näin yli 10 vuotta autosähköasentajana elonnon tienanneena en keksi tuolle mitään perustetta. Valoille ja eleelle 2.5mm2 riittää varsin hyvin, jos johdot ei mahdottoman pitkiä ole (kaikki kytkennät konepellin alla). Releen käämille piisaa vaikka alle 0.25mm2 johtokin, mutta alle 0.75mm2 johtoa en itse yleensä autoihin pistä ihan mekaanisen keston takia, ohuemmat menee jo tärinästäkin poikki jos vähänkin huonommin niputettu. Tietysti jos johdot on jotain muuta ku kuparia ni sitten on syytä kasvattaa paksuutta.


Miksi ei? :)

Maakaapelissa kulkee yhtä paljon virtaa kuin pluskaapelissakin, joten sen pitää olla vähintään samanpaksuista. Mutta eipä tuolla tosiaan nyt releen kyseessä ollen liene suurempaa merkitystä kuitenkaan. :)

Autohifiharrastajana jännitehäviöt ovat minulle punainen vaate ja olen osittain omaksunut mantran "liian paksua johtoa ei ole olemassa" ts. miksi laittaa juuri riittävää piuhaa, jos paksumpaa (joka varmistaa riittävän virransaannin) voi laittaa yhtä vähällä vaivalla? Olen tätä toteuttanut sitten myös muihin autosähköjuttuihin, kuten valoihin. Olen käyttänyt 4-6 neliömillin johtoja niille, ihan vaan sen takia ettei yksikään valoille menevä voltin osa jää ainakaan johtoihin. Pidän kuitenkin tolkun mukana, tiedän monia jotka käyttävät ihan silkkaa overkilliä kytkennöissään. Ymmärrän myös sen, ettei ammattimaisissa töissä käytetä yhtään paksumpaa piuhaa kuin on ehdottoman tarpeellista, sehän vain kasvattaa työn hintaa.


Nyt menikin sähkö oppi uusiksi, releen "+ napaan" eli 30 nastan kautta kulkee normi valoilla noin 10 amppeeria virtaa, sama tietysti lähtönapaa eli 87. maa navassa 85 ei sitten olekaan kuin noin 0.2amppeeria joten ei se kyllä mielestäni mitenkän tarvitse yhtäpaksua kuin 30 napaan. Toki ei paksusta ole muuta haittaa ku ylimääräinen paino ja hinta, joista kumpikaan ei ole mitenkään merkittävässä asemassa pelkissä lisävaloasennuksissa.
Turbiini
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 86
Liittynyt: 20:51 Sunnuntai 21 09 2003
Paikkakunta: Alavus

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Mimmi » 21:30 Maanantai 22 12 2014

Samaa mieltä.
Minun(kin) sähköoppi kertoo, että VALAISIMIEN maadoitus pitää olla samanvahvuisella johdolla kuin syöttö (releen napa 87).
Releen napaan 30 vähintään samanvahvuisella kuin 87, mieluiten vahvempaa. Muistakaa laittaa navalle 30 tulevaan johtoon sulake.
HERÄTEVIRTA taasen on paljon pienempi (releen kela; navat 85 & 86), jolloin sille riittää ohuempi johto.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 10:52 Tiistai 23 12 2014

Juu, ei sillä releen kyseessä ollen ole merkitystä, niin kuin jo sanoinkin. Älkää tehkö kärpäsestä härkästä. Tuo tuli vain siitä yleisajatuksesta, että plussa ja maa pitää olla yleisesti samanpaksuista, pienen ajatusvirheen myötä kirjoitin sitten sen releen siihen alunperin. Toki ei siitä haittaakaan siis ole.

Ja jokainen saa tietysti suunnata valonsa ihan minne haluaa. :)
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Voorttimies » 11:07 Tiistai 23 12 2014

jari kirjoitti:Sillä ei ole mitään merkitystä, häikäiseekö kaukovalo vastaantulijoita, koska ne sammutetaan kohdattaessa. Kaukovalo häikäisee kuitenkin aina vähän.


On sillä mielestäni hiukan merkitystä kuitenkin. Niin kuin edellisessä sanoin, jos kaukovalot on suunnattu kovin ylös (tai vaakatasoon, miten sen nyt haluaa ilmaista) niin ne häikivät jo todella pitkän matkan päästä. Kyllä tuolla tien päällä tulee vastaan tosi paljon sellaisia autoja, joiden valot on suunnattu liian ylös ja seurauksena on se, että (etenkin kun kyseessä on suora tieosuus) käytännössä itse ei näe mitään muuta kuin ne vastaantulijan kaukovalot. Siinä pitää vaan sitten toivoa, ettei eteen osu mitään ennenkuin vastaantulija suvaitsee sammuttaa ne kaukovalot. Monella ei myöskään tunnu olevan oikein käsitystä siitä, mikä on sovelias tai kohtelias matka, jossa vaihtaa lähivaloille, mutta se on sitten asia erikseen.

jari kirjoitti:Siinä ei ole mitään järkeä mitä jotkut harrastaa, että suuntaa sumuvaloja hieman yläviistoon, jotta niillä muka näkisi eteenpäin. Kun niiden tarkoitus nimenomaan on vain valaista tietä 20-30 m auton edessä ja leveästi.


Juu ei olekaan. Kaiken lisäksi jos oikeassa sumussa tai rankassa lumisateessa haluaa sumuvaloista täyden hyödyn, pitäisi ajovalot sammuttaa ja käyttää pelkkiä sumuvaloja, jotka (tai joiden siis pitäisi) valaisevat sumun/lumen "alle", eivätkä sitä sumua/lumea. Vastaavasti tietysti ajonopeutta pitää pudottaa reilusti, sumareissa kun ei keila riitä kovin pitkälle. Käytännössähän edellä kuvaillulla tavalla ei kuitenkaan toimi oikeastaan kukaan koskaan.
'91 Ford Mustang GT - '77 Ford Capri S - '00 Ford Fiesta 16V - '96 Ford Fiesta 16V
Voorttimies
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 2440
Liittynyt: 19:03 Sunnuntai 27 07 2003

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Mimmi » 16:47 Tiistai 23 12 2014

jari kirjoitti:Silloin kun säädän lisäpitkiä tien päällä, säädän valokeilan niin että se keila menee niin kauas kun vain suinkin ja ettei valojen keskikohta kosketa tietä. Korkeintaan valokeilan alareunaa hivenen. Siis säädetään vaakatasoon. Eikä hyviä lisäkaukovaloja voi säätää kovin lyhyellä suoranpätkällä :)
Ei auton kaukovalojenkaan valokeila tietä kohden ole suunnattu. Lähivalojen tehtävä on valaista lähelle ja ne säädetään ihan hivenen alaviistoon.
Minä haluan nähä lisäkaukovaloilla eteenpäin, enkä vain pätkän tietä vähän matkan päässä. Aina olemassa oleva hajavalo pitää kyllä huolen, että tienpinnassa on myös valoa. Mutta ei sitä tienpinnassa pidä liikaa olla, kaukovalojen tulee näyttää niin kauas kun suinkin.
Sillä ei ole mitään merkitystä, häikäiseekö kaukovalo vastaantulijoita, koska ne sammutetaan kohdattaessa. Kaukovalo häikäisee kuitenkin aina vähän.

Ja minä haluaisin ottaa joskus mukaan laserpointterin, jolla pääsisin sokaisemaan väärinsuuntaavilla valoilla ajelevia.
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja jari » 16:56 Tiistai 23 12 2014

Mimmi kirjoitti:
jari kirjoitti:Silloin kun säädän lisäpitkiä tien päällä, säädän valokeilan niin että se keila menee niin kauas kun vain suinkin ja ettei valojen keskikohta kosketa tietä. Korkeintaan valokeilan alareunaa hivenen. Siis säädetään vaakatasoon. Eikä hyviä lisäkaukovaloja voi säätää kovin lyhyellä suoranpätkällä :)
Ei auton kaukovalojenkaan valokeila tietä kohden ole suunnattu. Lähivalojen tehtävä on valaista lähelle ja ne säädetään ihan hivenen alaviistoon.
Minä haluan nähä lisäkaukovaloilla eteenpäin, enkä vain pätkän tietä vähän matkan päässä. Aina olemassa oleva hajavalo pitää kyllä huolen, että tienpinnassa on myös valoa. Mutta ei sitä tienpinnassa pidä liikaa olla, kaukovalojen tulee näyttää niin kauas kun suinkin.
Sillä ei ole mitään merkitystä, häikäiseekö kaukovalo vastaantulijoita, koska ne sammutetaan kohdattaessa. Kaukovalo häikäisee kuitenkin aina vähän.

Ja minä haluaisin ottaa joskus mukaan laserpointterin, jolla pääsisin sokaisemaan väärinsuuntaavilla valoilla ajelevia.


Et sinä sitä tarvi. Suuntaa ne sumarisi ylöspäin ja polta niitä pimeellä, niin teet sen ihan joka kerta jokaiselle vastaantulijalle.
Kuten jo sanoin, kaukovalot vaihdetaan lyhyille kohdattaessa. Ei niitä vastaantulevan valoja pidä tuijottaa, vaikka joskus onkin mukava arvuutella vastaantulevan auton merkkiä valojen perusteella :)
Väärinsuunnatut lähivalot ja sumuvalot kannattee käydä suuntaamassa oikealla suuntauslaitteella, jotta ne menee oikein.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja Mimmi » 18:28 Tiistai 23 12 2014

Nuo vakiovarusteiset sumuvalot ovat palaneet viimeksi katsastusmiehen valvovan silmän alla (ja hänen kytkiessään ne palamaan) kun hän tarkisti niiden suuntauksen.
Minulla on siinä mielessä huonosti asiat, että autoissani on vakiovarusteiset xenonit liaäkaukovaloin, enkä siis edes tarvitse liaävaloja keulaa rumentamaan.

Oletko muuten koskaan ajatellut miltä matkalta häikäiset vastaantulijan pimeällä ajettaessa?
Saab on turvallinen. Todistetusti.
*Tyynyklubilainen*
Mimmi
AutoGuru
 
Viestit: 3828
Liittynyt: 17:13 Sunnuntai 15 09 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja jari » 18:53 Tiistai 23 12 2014

Mimmi kirjoitti:Nuo vakiovarusteiset sumuvalot ovat palaneet viimeksi katsastusmiehen valvovan silmän alla (ja hänen kytkiessään ne palamaan) kun hän tarkisti niiden suuntauksen.
Minulla on siinä mielessä huonosti asiat, että autoissani on vakiovarusteiset xenonit liaäkaukovaloin, enkä siis edes tarvitse liaävaloja keulaa rumentamaan.


Asiat on siis kunnossa :)

Mimmi kirjoitti:Oletko muuten koskaan ajatellut miltä matkalta häikäiset vastaantulijan pimeällä ajettaessa?


Ei mun tarvi tämmöstä miettiä, koska häikäistyminen on henkilökohtaista.
Näkeminen on pimeässä tärkeintä, eikä valoa voi olla liikaa. Varsinkaan märällä sulalla asvaltilla pimeässä.
jari
Ahkera harrastaja
 
Viestit: 250
Liittynyt: 15:33 Perjantai 09 05 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Voyagerin lisävalojen asennus

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:22 Maanantai 29 12 2014

Mimmi kirjoitti:Nuo vakiovarusteiset sumuvalot ovat palaneet viimeksi katsastusmiehen valvovan silmän alla (ja hänen kytkiessään ne palamaan) kun hän tarkisti niiden suuntauksen.


Sama vika. Edes hyväkuntoisina ja hyvillä polttimoilla jää niiden käyttö jokuseen harvaan hernerokkasumuhetkeen. Jos jotkut valot pitäisi saada automaattisiksi, niin sumarit. Tien päällä kun näkee järkyttävän paljon kuskeja, jotka ajavat vain muutaman metrin tietä valaistuna, mutta nopeudella, jolla pitäisi nähdä paljon enemmän.
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Edellinen

Paluu Chrysler