Pakokaasuarvojen tulkinta

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Pakokaasuarvojen tulkinta

ViestiKirjoittaja kulkuri » 08:34 Maanantai 07 04 2003

Jante on tämän ansiokkaan selostuksen tekijä!
CO-arvo(hiilimonoksidi eli häkä) kertoo, kuinka täydellistä palaminen on... arvo 2,77 % sanoo, että seos on liian rikas! Oikea arvo tuollaiselle ruiskukoneelle olisi noin 1,0 %...säädätä seos kohdalleen, niin se vaikuttaa kulutukseen 1-2 litraa/100 km. Sytytystulpat kannattaa myös vaihtaa.

CO2(hiilidioksidi)-arvo on aina tuota 13.15 luokkaa, sitä syntyy kun hiilivety-yhdistettä(tällä kertaa bensiiniä) poltetaan.

HC-arvo(palamattomat hiilivedyt) 153 näyttää ihan ookoolta, mutta sekin putoaa(eli muuttuu parempaan suuntaan), kun seos on oikea.

O2 tarkoittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta. 1.8 arvo tarkoittaa että pakoputki vuotaa jo jonkin verran, mutta hylkyrajaan(5,0 %) on vielä matkaa.

Kaasupolkimen kuva ja sen perässä arvo 0.992 tarkoittaa seossuhdetta(eli lambda-arvoa). Kun moottori toimii stökiömetrisellä seossuhteella, lambda-arvo on 1. Rikkaalla seoksella arvo on alle yhden.

Kierrokset 824

Lämpötila siinä liuskassa on öljynlämpötila, mutta kuten huomaat, anturia ei laitettu öljynmittatikun paikalle, koska lt. on vain 15°C astetta.

Kiitos nimimerkki Jantelle arvojen suomentamisesta
kulkuri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16:53 Maanantai 01 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja