Etupyörän laakerin vaihto (Audi mutta sopii moneen muuhunk

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Etupyörän laakerin vaihto (Audi mutta sopii moneen muuhunk

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:11 Maanantai 07 04 2003

Nimimerkki Pennin Audin etupyörän vaihtoa varten antama ohje, joka sopii useaan muuhunkin etuvetoautoon:
"Vaihto:
1. Irrota vetarin pultti kun pöyrä vielä massa. On tiukassa, ota pitkä jatkovarsi (väh 1 metri) esim. hylsyavaimeen (älä käytä räikkää). Irtoaa aina kuitenkin.
2. Irrota vetoakseli (katkeaa TORX-pulteilla vaihteen päästä)
3. Irrota raidetangon pää. Jos tosi kiinni niin irrota tanko ohjaustangon päästä.
4. Irrota jarrut, myös kahdella pultilla oleva runko-osa niin saat levyn pois. Sahaa rautasahalla jarruletkun läpivientirautaan halkeama ja taivuta sitä varovasti niin saat letkun irti (ja taivuta se myöhemmin takaisin kootessa)
5. irrota alapallonivel (löysäät ja irrotat alapään painamalla kallituksen vakaajan päältä esim. rantakangella). Alapää on nyt irti. Irrota yläpää. Jousijalka nyt irti.
6. Nosta pöydälle ja pura laakeri niin pitkälle kuin saat vaikka särkien. Uskoo se vasaraa. Huomaa lukkorengas joka ei lähde välttämättä ehjänä. Nosta lukkorenkaan yksi pää. Ruuvari alle ja nosta pois taivuttaen.
7. Vaikein osuus: Laakerin ulkorengas (ja varmaan ulompi). On jouduttu lämmittämään muutaman kerran, mutta on lähtenyt irti myös lyömällä. Huomaa että nyt pääset lyömään sitä erilailla kun jousijalka on nyt irti. Lyö tasaisesti kääntöpuolelta lyöntipuolia vaihdellen talttapää ruuvari apuna. Huomaa että ulkorenkaan stopparissa jousijalan rungossa on lyöntireijät jos en nyt täysin väärin muista. Onpa kerran ulkorengas halkaistu sahaamalla... Jos et saa auki niin voit käydä irrottamassa sen jollain nyrkkipajalla/autokorjaamolla eikä varmasti maksa 260 euroa.
8. uusi laakeripesä lyödään sisään nätisti käyttämällä vanhaa ulkorengasta väärinpäin. Tällöin uuden pinta ei vahingoitu.
Ei ole enää paha rasti.
9. kiinnitä jousijalka ja kokoa tangot.
10. viimeisenä mutterin tai pultin kiristys vuosimallista riippuen. Saat laittaa sen niin kireälle kuin saat. Se ei ylikiristä laakeria mutta jos jää löysälle niin laakeri kuluu nopeasti uudestaan vaihtokuntoon. Tämä mutteri voi olla ongelma (rakenne muuttui viimeisissä malleissa). Sen tapana on löystyä- Seuraa sitä. Kuuluu äänenä etupäästä kun löysällä."
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja