Yleisohje kaksiosaisen viistorullalaakerin vaihtoon

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Yleisohje kaksiosaisen viistorullalaakerin vaihtoon

ViestiKirjoittaja kulkuri » 09:30 Tiistai 13 03 2007

Yleisohje kaksiosaisen viistorullalaakerin vaihtoon (perinteinen kiristettävä malli), jota esiintyy etenkin rumpujarruissa

-Pyöränpultit löysälle
-Pyörä ylös ja auto tuetaan, pelkän tunkin varaan ei saa jättää, muista varmistaa myös ettei auto pääse liikkumaan (esim pyöräkiilalla) koska käsijarrua ei voi kiristää
-Pyörä irti
-Jarrut vapautetaan (esim Golf: nostamalla pultinreiän kautta meisselillä kiilamainen, jousen vetämä palikka ylös. Taskulamppu on hyvä apu)
-Rasva- eli napakuppi irti meisselillä kampeamalla tai varovasti isoilla pihdeillä vetäen
-Mahdollinen lukitussokka irti, samoin mutterin päällä oleva mahdollinen "pyörimisenestin" ("kruunu"), tai jos kyse on lukituskauluksellisesta mutterista niin kauluksen krymppäys avataan esimerkiksi tuurnalla
-Mutteri ja prikat pois, muista järjestys
-Rumpu irti, luultavasti ulomman laakerin sisäkehä on jo tipahtanut lattialle (sisäkehä on osa jossa kartiorullat ovat)
-Viimeistään tässä vaiheessa on syytä verrata uusia osia vanhoihin sekä varmistaa laakerisarjan sisältävän kaikki tarvittavat osat! Vielä ei ole liian myöhäistä koota takaisin vanhoilla osilla jos sarjassa on puutteita
-Kaivele sisemmän laakerin sisäkehä laakeri irti, mahdollinen akselitiiviste on yleensä ensin irrotettava (muista tiivisteen suunta)
-Naputtele ulkokehät irti (mieluiten tasapäisellä tuurnalla), älä heitä vielä pois. Rummun sisällä on usein kolo, josta tuurnan saa pujotettua ulkokehän sisäreunalle. Yleisin virhe on jättää vanhat ulkokehät paikoilleen rumpuun!
-Huolellinen puhdistus vanhasta rasvasta ja liasta
-Uudet ulkokehät paikalleen vanhojen avulla varovasti naputtelemalla tasapäisellä tuurnalla, käytä vanhan laakerin ulkokehää välikappaleena. Huomioi, että tulevat oikein päin: paksumpi reuna rummun keskustaan päin
-Uudet laakerivaseliinit ja uudet laakerin sisäkehät paikoilleen. Rasvan tulee tunkeutua rullien väliin: hyvä ohje on pyörittää sisäkehää kupiksi puristettua kämmentä vasten. Myös ulkokehiin sipaistaan vaseliinia, ja yleensä myös ulkokehien välinen rummun ura neuvotaan täyttämään rasvalla
-Mahdollinen akselitiiviste eli "stefa" laitetaan paikalleen varovasti painaen. Tiiviste rikkoutuu helposti liikaa voimaa käytettäessä: esimerkiksi iso hylsy tai vanhan laakerin ulkokehä on hyvä välikappale. Ja muista kumpi puoli tulee ulospäin, sekä tiivistehuulen kevyt voitelu
-Rumpu pujotetaan paikoilleen napatappiin, älä pudota ulomman laakerin sisäkehää. Vaseliini auttaa laakerikehiä pysymään paikoillaan
-Muista ehdoton puhtaus: kaikki vanhat osat puhdistetaan huolellisesti ja voidellaan
-Prikat ja mutteri paikoilleen oikeassa järjestyksessä
-Pyörä paikalleen, jolloin laakerin säätö on helpompaa. Varo, ettei hiekkaa mene suojaamattomalle laakerille
-Kireys eli laakerivälys säädetään mutteria kiristämällä/löysäämällä siten, että renkaassa tuntuu aavistuksenomainen klappi. Renkaan tulee pyöriä herkästi. Toinen nyrkkisääntö on vetää napamutteri kiinni (pyörä ei liiku) ja avata niin kauan kunnes pyörä taas pyörii vapaasti. Varmistuksena oikeasta kireydestä voi kokeilla kammeta ruuvimeisselillä napamutterin aluslevyä (prikkaa) sivusuunnassa: prikan kuuluu liikkua nahkeasti
-Pyörimisenestin ja sokka paikalleen, tai krympättävän mutterin lukkokaulus lyödään tuurnalla napatapin uraan. Käytä lukituksena uusia osia jos vanhat ovat kuluneita! Sokkatapin haaroista toinen käännetään napatapin pään yli ja toinen oikeaan mittaan lyhennettynä kruunua vasten: ei molempia kruunun ympärille
-Välys tarkastetaan vielä kerran
-Rasvakuppiin laitetaan hieman vaseliinia, kuppi paikalleen varovasti naputtelemalla
-Tuet pois ja pyörä alas
-Pyöränpulttien kiristys (ristiin ja momenttiin, puhdista ja voitele kierteet)
-Reipas polkaisu jarrupolkimesta, jotta jarrukengät asettuvat takaisin kohdalleen (keskittyvät)
-Kovaa ajoa, ja muistetaan tarkistaa sekä laakerin että pyöränpulttien kireys lyhyehkön ajomatkan jälkeen!

Kiitos nimimerkille StiloJTD
kulkuri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16:53 Maanantai 01 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja

cron