Vetonivelen suojakumin vaihto-ohjeet

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Vetonivelen suojakumin vaihto-ohjeet

ViestiKirjoittaja kulkuri » 05:11 Maanantai 23 10 2006

Vaihdoin juuri äsken vetoakselin suojakumin Micraan. Ohje käynee moneen muuhunkin autoon.
_____________________________________________________
Tässä otin raidetangonpään irti saadakseni olka-asetelman kääntymään vapaasti, ja muuten vetoakseli ei mahdu tulemaan ulos pyörännavasta. Alapalloniveltä ei Micrasta saa irti tukivarresta, ja tällä asennustavalla sitä ei tarvitsekaan irrottaa. Vetoakseli saa myös olla paikoillaan sisäpäästään tasauspyörästössä, jolloin säästyy nekin öljyt paikallaan.
_____________________________________________________
Käytin siis Motonetin yleismallista ylivedettävää neopreenisuojakumia (tuotenumero 17-2928). Tosi helppo juttu:

1. Poista suojakuppi pyörännavasta pois lattaruuvarilla kampeamalla.
2. Haarasokka pois ja sokan alla oleva mutterin pyörimisenestolevy.
3. Kierrä iso mutteri pois akselin päästä. On tiukassa. Pitää olla oikea hylsyavain (muistaakseni 32 tai 34mm) ja pitkä varsi.
4. Ota pyöränmutterit auki. Tunkilla ylös, ja pyörä pois. Varmista auton ilmassa pysyminen työn ajan laittamalla vaikka se pyörä + puukapuloita varmistukseksi sopivaan kohtaan auton alle.
5. Kuparimassavasaralla (tai puukapulalla suojaten isolla vasaralla) isku akselin päähän, jolloin se irtoaa booreiltansa vähän matkaa.
6. Irrota raidetangonpään mahdollinen sokka + mutteri ja irrota raidetangonpää olkavarresta mieluummin asiaankuuluvalla ulosvetimellä. Jos ei ole, niin jollain toisella aiemmin oppimallasi tavalla.
7. Joustintuen alapään kaksi pulttia irti. Kampea olka-asetelma irti joustintuesta.
8. Vedä vetoakseli pois pyörännavasta, kääntämällä olka-asetelmaa sopivaan suuntaan, jossa akseli mahtuu tulemaan ulos pyörännavasta.
9. Leikkaa vanha kumi halki ja poista se. Puhdista vanhat rasvat ja lika huolella pois.
10. Tee suppilo vetoakselin nivelen päälle vaikka litran muovipullosta (tai osta valmis tähän tarkoitukseen tehty kartio, tuotenumero 17-2930). Voitele suppilo vaikka silikoonisprayllä.
11. Ota kylmällä säällä kuumaa vettä ämpäriin, ja pidä uutta neopreenisuojakumia vedessä jonkun aikaa, jotta se lämpiää. Käännä suojakumi nurinpäin, koska se tulee silloin oikeinpäin asennettaessa sitä tälle ulommalle vetonivelelle.
12. Vetäise suojakumi suppilon ja siis vetonivelen yli kerralla kiskaisten.
13. Laita pakkaukseen kuuluva rasva niveleen.
14. Käännä kumi takaisin oikenpäin, ja vedä nivelen rungon päälle pienimpään kiinnityskaulukseensa asti (Micrassa on niin pieni). Leikkaa liiat kumit pois.
15. Kiinnitä kiristyspannat. (Pienempää minä en saanut jäämään luotettavasti siihen kaulalle, joten laitoin nippusiteen sen tilalle)
16. Puhdista huolella roskat pyörännavan stefasta, ja laita siihen rasvaa.
17. Työnnä akselin pää pyörännavan läpi.
18. Kiristä vetoakseli omalla isolla mutterillansa paikoilleen.
19. Kiinnitä joustintuen alapää takaisin olka-asetelmaan.
20. Kiinnitä raidetangonpää. Muista uusi haarasokka, jos malliin kuuluu sellainen (noitahan on myös nylonmutterilla).
21. Kiinnitä pyörä.
22. Laske auto alas.
23. Kiristä iso akselin mutteri kunnolla. Laita lukituslevy ja uusi haarasokka, sekä suojakuppi. (Vanhakin sokka käy ellei mene poikki väännellessä)
24. Kiristä pyöränpultit.
kulkuri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16:53 Maanantai 01 04 2002

Re: Vetonivelen suojakumin vaihto-ohjeet

ViestiKirjoittaja cedricfan » 08:44 Maanantai 23 11 2009

TOINEN OHJE:

1. Irrota vanteen muovinen suojus (jos on) tasapäisellä ruuvarilla.
2. Poista sokka napamutterista. Hakkaa vasaralla/vedä pihdeillä irti.
3. Avaa navan mutteri (37mm hylsy?). Käytä tarvittaessa jatkovartta.
4. Löysytä pyörän pultit. Käytä tarvittaessa jatkovartta.
5. Nosta auto ilmaan. (Halli)Tunkki joko eteen tai sivulle renkaan viereen.
6. Ota pyörän pultit, navan alustalevy ja mutteri irti. Irrota pyörä.

8. Irrota muovinen suojalevy auton pohjasta (ei ehkä pakollista mutta antaa työskentelytilaa). Osittainen irrotus saattaa riittää esim. avaamalla 2-3 lokarin puoleista mutteria. 10mm hylsyavaimella homma onnistuu.
9. Irrota jarruletkun pidikemutteri, jotta jarruletkulla on enemmän tilaa liikkua.
10. Irrota alatukivarren alapallonivelen kiinnityksen. 2 mutteria ja 1 pultti. 17mm lenkkiavain jatkovarrella pitäisi riittää.
11. Irrota alapallonivel tukivarresta (nosta irti). Laita esim. rautakanki pallonivelen ja tukivarren väliin ja nosta ilmaan ja siirrä sivuun. Varo rikkomasta alapallonivelen kumia.
12. Vedä vetoakseli ulos pyörän navasta kääntämällä sitä sivulle. Voi joutua koputtelemaan vetoakselin päätä ”varovasti”.
13. Tue vetoakseli rautalangalla siten ettei sisempi vetonivel rasitu. Ripustus onnistuu lokarin alla olevaan jarruletkun tukeen vaikkapa.

14. Sido naru tarvittaessa jarrupaloihin kiinni ja vedä ulkopuoliseen tukeen, jotta jarrulevyt ja pyörän napa (plus koko iskari ja raidetankosetit) saadaan hieman vetoakselin tieltä sivuun.
15. Ota vanhan suojakumin kiristysrenkaat pois leikkureilla. Vanha kumi puukolla/leikkureilla pois. Puhdista vetoakseli ja ulompi nivel moskasta ja rasvasta.
16. Tarkasta ulomman (kunto) ja sisemmän vetonivelen välys/heiluminen jos osaat.

17. Mittaa vetonivelen halkaisija ja etsi pullo/kartio joka mahtuu auki leikattuna vetonivelen ympärille.
18.. Ota esim. puolentoista litran juomapullo ja rasvaa sen kaula. Vedä ylivedettävä suojakumi pullon päälle (suurempi reikä edellä :). Sahaa pullo poikki ja hio sahausreunat.
19. Pistä pullo/kartio vetonivelen päälle ja liuta uusi suojakumi vetoakselin päälle.
20. Heitä suojakumipaketin mukana tulleet rasvat (ulompaan) vetoniveleen. Rasvaa tulee olla reilusti, muttei kuitenkaan liikaa. Arvioi itse.
21. Koita saada kiristettyä suojakumi paikoilleen. Paketin mukana tulleet kiristimet voivat olla väärän kokoisia (liian suuria). Lisää tarvittaessa jotain väliin tai käytä muita kiristimiä esim. ruuvilla lukittava metallipanta, nippuside :) tai jotain muuta lukituspantaa. Lyhyempi kiristin tulee vetoakselin urituksen kohdalle ja pidempi luonnollisesti ulomman vetonivelen päälle. Katso tarvittaessa mallia auton toiselta puolelta.

22. Koita saada irrotetut osat takaisin paikoilleen käännetyssä järjestyksessä. Alapallonivel rautakangella taas paikoilleen. Vetoakselin pujottaminen navan reikään saattaa olla ilkeää, pyydä kaveri auttamaan tarvittaessa.
23. Navan mutteri pitäisi esikiristää, löysätä ja lopuksi kiristää 215 Nm momenttiin momenttiavaimella.
24. Ajele autolla kato kuuluuko kolinoita ja kilinöitä tai täristyksiä. Huokaise helpotuksesta jos homma meni kuten elokuvissa.
VAROITUS: Ohjeiden käyttö luonnollisesti täysin omalla vastuulla. Ohjeet saattavat olla täysin virheelliset, koska tarkkaa työjärjestystä ei kirjattu ulos ja täten välistä saattaa puuttua joku työvaihe jne. ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.

Ohjeiden tarkoitus on antaa summittaista osviittaa ylivedettävän suojakumin käytöstä sekä näyttää miten homma voidaan tehdä ilman että irrotetaan vetoakselia autosta (ei ainakaan lähtenyt irti ja tuskin nyt kovin helpolla lähteekään, älä kuitenkaan nyi sitä :) tai puretaan puolta autoa.

Yksi tärkeä juttu unohtui.
Nimittäin aurauksen tarkastus rempan jälkeen. Kun pallonivel on ollut irti kolmesta pultista on erittäin epätodennäköistä että auraus olisi samassa kohtaa kuin ennen remppaa.
Toisaalta jos ottaa nivelen irti kartiosta niin sen jälkeen se tulee väkisinkin kiinnittäessä samalle kohdalle, on vaan työläämpi vaihtoehto.

Kitiokset nimimerkille "kyselijä"
* Admin *

Optima, P924, MB230CE, GR650, GS850, VX800
cedricfan
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 10018
Liittynyt: 08:10 Torstai 04 04 2002


Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja