Jarrupalojen vaihto (vinkkejä)

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Jarrupalojen vaihto (vinkkejä)

ViestiKirjoittaja kulkuri » 12:50 Torstai 16 02 2006

Esimerkkiauto on etuvetoinen Toyota, mutta ohjeissa on vihjeitä jotka sopivat moneen muuhunkin.

Kun työkalut oli saatu esiin oli ensimmäinen homma raottaa jarrunestesäiliön kantta ja laittaa ympärille rätti. Se imee yli pursuvan nesteen, ja mäntä painuu helpommin sisään kun korkki on hiemankin auki:

Kuva

Kuvassa näkyy myös vanha pala: varoitinkieli oli katkennut, eikä varoittanut äänellä loppumisesta vaan vasta kaamealla rahinalla metallitaustan hanagtessa jarrulevyyn, jolloin olikin jo kiire vaihtaa uudet

Seuraavaksi kulma ylös ja pyörä pois (tietysti asianmukaisesti ja turvallisesti). Liukuva, yksimäntäinen jarrusatula aukeaa Toyotan tapauksessa avaamalla liukujen päissä olevat pultit (14mm avain):

Kuva

Satula on helppo nostaa pois kun pultit on auki, mutta älä roikota satulaa jarruletkun varassa äläkä kääntele letkua jyrkille mutkille. Samalla on hyvä tarkistaa letkun kunto: ei murtumia tai hankaumia. Ennen kuin irroitat vanhat palat paina mieleen, miten asennusosat ovat vanhoissa, ja minne varoittimellinen pala kuuluu! Kun vanhat palat on pois, on hyvä tarkistaa niitten tasainen kuluminen. Jos toinen on selvästi kuluneempi kuin toinen, on syytä epäillä satulan liukujen jumittavan ja lisää remonttia on luvassa. Samoin levyn kunto ja tasainen kuluminen on hyvä varmistaa samalla. Kurkkaa myös männän suojakumin alle: raota kumia sisäkehältä eli männän välistä. Jos mäntä on kauniin kirkas ei ole huolta, mutta ruosteinen tai kuopille syöpynyt mäntä tietää huolia jatkossa. Kumin alle kannattaa laittaa hieman jarrurasvaa (sininen tai punainen geeli), se pitää männän ja kumit kunnossa. Kurkista myös liukujen suojakumien alle, ja lisää mielellään keraamista tahnaa niihin voiteluksi. Luonnollisesti suojakumien tulee olla ehjät.

Asenna uudet palat (muista ne asennushilut), tässä tapauksessa palan päiden ja satulan välissä on värinänvaimennukseksi liuskajouset joita ei tarvitse voidella kunhan paikat ovat puhtaita. Varmista että pala liukuu sopivasti, se ei saa takerrella. Paloissa oli takana kumipäällysteiset melun estimet, joten palan taustaan (mäntää vasten) ei lisätty keraamista tahnaa vaimentimeksi. Keraaminen tahna on kuparitahnaa yleiskäyttöisempää ja parempaa. Männän palautus on usein hankalaa yksimäntäisessä satulassa, koska harvalla on tarpeeksi isoa vinkaa pakissa, mutta homma onnistuu muutenkin. Laita kaksi uutta palaa (kitkapinnat vastakkain) satulaan, ja taakse esimerkiksi lenkkiavain jota on helppo käyttää kampeamaan paloja mäntää vasten kiertämällä sitä lenkistä meisselillä. Näin palat painavat mäntää tasaisesti sisäänpäin, ja se ei jumiudu vinoon kuten papukaijoilla. Avainta saattaa joutua vaihtamaan varreltaan leveämmäksi kun edellinen ei riitä kääntämään enempää.

Kuva

Kun mäntä on riittävästi sisällä laitetaan satula takaisin palojen päälle, ja kiinnityspultit kiinni. Ennen lopullista kiristystä paina kevyesti muutaman kerran jarrupoljinta, näin mäntä tulee takaisin oikeaan kohtaan ja osat keskittyvät ja jarrunesteen pinta säiliössä laskeutuu = ylivuoto vähenee. Viimeiseksi varmista satulan lukituspultit momenttiin, ja kokeile että pyörä pyörii vapaasti pyöränpulteista näppivoimin:

Kuva

Ja ei muuta kuin toiselle puolelle, aikaa vierähti itsellä puolisen tuntia kun työ tehtiin huolella.
kulkuri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16:53 Maanantai 01 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja