Kärjetön sytytys ja ohjainyksikköviat

Tähän osioon on kerätty korjausvinkkejä ja huoltotoimenpiteiden ohjeita. Osio on lukittu jotta tarvittavan tiedon löytää helposti ja nopeasti.

Kärjetön sytytys ja ohjainyksikköviat

ViestiKirjoittaja kulkuri » 09:25 Torstai 24 07 2003

Kärjettömässä sytytyksessä kärkien tilalle tuli ensin induktiivisilmukka ja seuraavana kehitysaskeleena Hall-anturi. Ne kertovat koska sytytystä kuuluu pätkiä ja sen itse pätkimisen tekee ohjausyksikkö. Hall on melkoisen varma laite, ja se joko toimii tai ei. Yleisimmät Hall-viat ovat johdoissa, ja kuuluvat etenkin italialaisten sielunelämään. Esiintyminen on ajoittaista nykimistä pahentuen selväksi pätkimiseksi. Induktiivikela saattaa mennä sisältä poikki tai eristelakkaus palaa, mutta tuolloin vika on liki jatkuva eikä ajoittainen.
Tuo auton sammuminen kun auto ja yksikkö lämpeää, ja uudelleen käynnistyminen vasta niiden jäähdyttyä on liki aina ohjausyksikkövika. Japanilaisissa autoissa nuo palikat (anturi+ohjain) ovat usein nipussa, eli ei ole lisäksi pitkiä johtoja menemässä sisältä poikki. Mutta se ohjausyksikkö sitten: sen asennuksessa on yksi erittäin tärkeä pointti eli pakkauksessa olevan piitahnan levitys modulin metalliseen pohjaan!!! Tahna auttaa lämpöä siirtymään modulista pois, ja etenkin noissa japseissa joissa moduli on jakajan sisällä tuulettamattomana on tahna ehdoton toimintaedellytys! Jos siis tahnaa ei käytetty taisi syy löytyä asennuksesta... Joskus näitä yksiköiden toistuvia hajoamisia on yhdistetty puolaan, joka sitten onkin se viimeinen, kolmas ohjainyksikköön liittyvä osa. Diagnoosin teko puolasta vaan on hyvin vaikeaa: ammattilaiselle oskilloskoopista on apua sytytysimpulssin laadun tutkimisessa.
90-luvulla anturiksi alkoi vakiintua moottorin asentoa yleensä vauhtipyörältä haisteleva YKK (YläKuoloKohta) anturi. Myös nokka-akselille sijoitettuja moottorinasentotunnistimia on käytössä. Samalla virranjakasta tavallisesti katosivat ennakonsäädöt, koska nuo toiminnat siirrettin moottoria täydellisemmin ja tarkemmin ohjaavalle "mustalle laatikolle" (ECU). Tuo ei siis suinkaan ole sama kuin sytytyksen ohjainyksikkö, joka jäi vielä erilliseksi useassa autossa. Tosin siitäkin siirrettiin osa toiminnoista tuohon ECUun ja oikea nimitus onkin silloin sytytyspääteaste. Pääteaste jätettiin erilliseksi koska se tiedetään "kuluvaksi osaksi" ja vaatii erilaisia toimintaolosuhteita eli jäähdytystä, kun taas ECU usein asennetaan mahdollisimman suojattuun paikkaan.
kulkuri
Motonet Henkilökunta
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16:53 Maanantai 01 04 2002

Paluu Perusteita ja hyviä neuvoja